Tutkimus: Talletussuoja lisää luottamusta järjestelmää kohtaan, mutta vain hieman yli puolet tietää siitä

23.10.2019. Talletussuojajärjestelmät ovat keskeisiltä osilta yhtenäistetty EU:n jäsenmaissa. Suomessa olevan lakisääteisen talletussuojajärjestelmän enimmäismäärä on 100 000 euroa ja sama enimmäismäärä koskee myös Ruotsin talletussuojaa, jonka alainen esimerkiksi meidän säästötilimme on. Rahoitusvakausviraston tekemän tutkimuksen mukaan kuitenkin vain 56 % suomalaisista tietää talletussuojajärjestelmästä ja 54 % tietää, että talletussuojan enimmäismäärä on 100 000 euroa. Talletussuoja kattaa suurimman osan suomalaisista talletuksista, sillä kyselyn mukaan vain kolmella prosentilla suomalaisista oli pankkitilillä yli 100 000 euroa. Talletussuoja on pankkikohtainen, eli suoja turvaa kaikki yhden pankin tileillä olevat varat.

Talletussuoja tarkoittaa sitä, että tallettaja saa rahansa takaisin, mikäli talletuspankki ajautuisi vakavaan kriisiin, kuten konkurssiin. Kyselyyn vastanneista suurin osa, 76 %, arvioi että tällaisessa tilanteessa rahojen takaisin saamiseen kuluisi vähintään kuukausi aikaa ja 58 % oli sitä mieltä, että rahoja voi joutua odottamaan yli puoli vuotta. Vastaajilla on siis melko negatiivinen mielikuva siitä, miten talletetut rahat saa kriisitilanteessa takaisin. Todellisuudessa tällä hetkellä rahat saa takaisin 15 työpäivän kuluessa ja ensi vuoden alusta lakimuutoksen myötä 7 työpäivän kuluessa.

Kauppalehden uutisoiman tutkimuksen mukaan ne vastaajat, jotka tietävät Suomen talletussuojajärjestelmästä, luottavat järjestelmään enemmän kuin ne, jotka eivät tiedä. Kuitenkin talletuksia tehneet ovat saaneet tiedon talletussuojasta omasta pankistaan melko heikosti; paremmin tieto on saavuttanut heidät median kautta. Rahoitusvakausviraston ylijohtajan Tuija Taoksen mukaan pankkien pitäisi kertoa tallettajille nykyistä selvemmin talletussuojasta.

Meidän säästötilimme on Ruotsin valtiokonttorin (Riksgälden) talletussuojan piirissä 100 000 euroon saakka.

Lue lisää talletussuojasta