Oy Sailer Research & Development Ltd.

Tutkimus vahvistaa: kotihoitoa täydentävä terveysteknologia kasvattaa iäkkään turvallisuudentunnetta ja luottamusta omaan toimintakykyyn

Jaa

Älykkään terveysteknologian yhdistäminen kotihoitoon vahvistaa vanhuksen kotona pärjäämistä ja takaa, että omainenkin voi nukkua yönsä rauhassa ja jaksaa paremmin. Fiksuilla ratkaisuilla terveydenhoidon resursseja pystytään tulevaisuudessa kohdentamaan entistä paremmin.

Kotihoitoa täydentävä älyteknologia lisää käyttäjiensä turvallisuudentunnetta ja tukee itsenäistä kotona asumista, selviää Suomen johtavan kotipalvelutoimijan Stellan ja videografisen tutkimustoimisto Sailerin tekemässä tutkimuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten tekoälyä hyödyntävä terveysteknologiapalvelu vaikuttaa kotihoidon asiakkaiden, heidän omaistensa ja hoitohenkilökunnan arkeen. Haastattelututkimus toteutettiin huhtikuussa kahdessa kunnassa Keski- ja Varsinais-Suomessa.

 Turvallisuudentunnetta käyttäjälle, helpotusta arkeen omaisille

Stellan Läsnäolopalvelu tuo kotihoidon asiakkaan kotiin turvarannekkeen, liiketunnistimia sekä unta, sykettä ja hengitystaajuutta mittaavan anturin sänkyyn. Palvelukokonaisuus tuottaa monipuolista tietoa käyttäjän aktiivisuudesta, vuorokausirytmistä ja elintoiminnoista kotihoitotyön tueksi ja antaa hälytyksen, jos indikaattoreissa tapahtuu äkillisiä muutoksia. Myös omaisilla on mahdollisuus saada palveluun tunnukset, ja seurata sovelluksen kautta käyttäjän vointia kotona.

Tutkimuksen mukaan iäkkäille käyttäjille palvelu toi varmuutta omaan pärjäämiseen ja luottamusta omaan toimintakykyyn turvallisuudentunteen parantumisen kautta. Kotihoidon näkökulmasta palvelun tuottaman tiedon avulla pystyttiin reagoimaan välittömästi terveydentilan heikkenemiseen esimerkiksi lääkityksen muutoksilla ja panostamaan siten entistä enemmän sairauksien pahenemisen ennaltaehkäisyyn. Erityisen merkittävä vaikutus palvelulla oli omaisten arkeen: turvallisuutta lisäävä palvelu vähensi omaisten kuormitusta, ja mahdollisti esimerkiksi harrastuksissa ja lomamatkoilla käymisen.

Käsitykset palvelun vaikutuksista muuttuivat

Tutkimuksella testattiin käsityksiä, jotka Stellalle oli muodostunut palvelun vaikutuksista asiakaspalautteen perusteella. Tutkimuksessa kävi ilmi, etteivät palvelun vaikutukset vastanneet alkuperäisiä käsityksiä – vaikka palvelulla olikin hyvin myönteinen vaikutus kaikkiin kolmeen kohderyhmään.  

”Ennen tutkimusta ajattelimme, että merkittävintä Läsnäolopalvelussa on kotona asumisen turvallisuus sekä kunnallisen kotihoidon työtaakan keventäminen. Tutkimuksen myötä oivalsimme, että palvelumme ydin on asiakkaan elämänlaadun kohentumisessa. Läsnäolopalvelulla havaittiin olevan hätkähdyttävän selkeä vaikutus asiakkaan omaan kokemukseen elämänlaadustaan sekä myös hoitotyön suunnitteluun” toteaa Stellan Läsnäolopalvelun liiketoimintajohtaja Aki Kuivalainen.

”Sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajat ovat hankalan resurssipulan ja kustannuspaineen alla”, toteaa Sailerin toimitusjohtaja Hannu Uotila. ”Oli palkitsevaa olla mukana lisäämässä ymmärrystä siitä, miten jo olemassa olevat digitaaliset palvelut voivat ennaltaehkäistä terveysongelmia ja tuoda helpotusta monesti melko kuormittuneille omaisille – parantaen samalla myös iäkkäiden elämänlaatua.” 

Tutkimukseen osallistunut käyttäjäasiakas Siiri kertoo, miten terveysteknologia on parantanut hänen elämänlaatuaan. Nyt Siiri uskaltaa taas mennä laiturille kalastamaan.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:

Hannu Uotila
Toimitusjohtaja
Oy Sailer Research & Development
044 070 0828, hannu.uotila@sailer.fi

Aki Kuivalaisen
Liiketoimintajohtaja, Läsnäolopalvelu
Stella Kotipalvelut Oy
Puh. 040 721 2323
aki.kuivalainen@stella.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Oy Sailer Research & Development Ltd.
Oy Sailer Research & Development Ltd.
Caloniuksenkatu 7 A 2
00100 Helsinki

044 0700828, info@sailer.fihttp://www.sailer.fi

Stella Kotipalvelut Oy on suomalaisomisteinen kotipalvelujen markkinajohtaja. Tuotamme laadukkaita kotipalveluja, jotta suomalaiset voivat elää parempaa arkea ja onnellisempaa elämää omissa kodeissaan. Asiakkaanamme on yli 40 tuhatta kuluttajaa yli 180 kunnan alueella. Valtakunnallisen turvapuhelinpalvelun lisäksi kodin- ja lastenhoidon sekä terveyspalveluiden toiminta-alueitamme ovat Uusimaa, Tampereen seutu, Turun seutu, Oulun seutu ja Kuopion seutu.

 

Oy Sailer Research & Development on vuonna 2014 perustettu videografinen tutkimustoimisto, joka yhdistää markkinatutkimuksen ammattimaiseen videotuotantoon. Videotutkimus tuo esiin asiakkaan äänen ja ihmisen tutkimustiedon takana. Videomuodossa toimitettava tutkimusraportti toimii paitsi yrityksen kehittämisen työkaluna, myös yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä ja henkilöstön koulutuksessa. Asiakkaitamme ovat muun muassa Santander Consumer Finance, Ikano Bank. Suomen Asiakastieto, Rinnekoti ja Alko. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oy Sailer Research & Development Ltd.

Ikano Bank syventää asiakasymmärrystä videografian ja videohaastattelutyökalun yhdistelmällä22.5.2018 10:00Tiedote

Videografinen tutkimustoimisto Oy Sailer pilotoi yhdessä Ikano Bankin ja RecRightin kanssa uudenlaista markkinatutkimusmallia, jossa asiakkaiden tutkimushaastattelut toteutettiin videohaastattelutyökalua hyödyntäen. Pilottikokeilun opit olivat erinomaiset. ”Löysimme edullisen ja nopean tavan syvän asiakasymmärryksen saavuttamiseksi. Tällaista ei ole ollut ennen tarjolla”, Oy Sailerin toimitusjohtaja Hannu Uotila iloitsee.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme