Tutkimus: Valtaosa Suomen pörssiyhtiöistä on perheiden omistuksessa

Perheet ja suvut ovat merkittävä omistajaryhmä Suomessa. Tarkastelluista pörssiyhtiöistä 62, eli 58 prosenttia, oli vähintään 10-prosenttisesti jonkin perheen omistuksessa vuonna 2016. Tuore tutkimus vertailee perheomisteisten pörssiyhtiöiden toimintaa, menestystä, omistajuutta, hallituksia ja johdon palkitsemista muihin listayhtiöihin.
KUVA: Perheomisteisten pörssiyhtiöiden lukumäärä jaoteltuna omistusosuuksittain.  Vuonna 2007 Helsingin pörssissä oli 115 yhtiötä, pois lukien rahoitustoimiala ja ulkomaiset yhtiöt. Perheomisteisia yhtiöitä oli 66. Vuonna 2016 pörssiyhtiöitä oli 107, joista 62 oli perheomisteisia. Tarkastelun ulkopuolelle on jätetty rahoitustoimialan yhtiöt, joiden tulos ja tase poikkeavat muista toimialaoista ja siten analysointi menestymisestä ei ole yhdenmukaista muiden toimialojen kanssa. Lisäksi yritykset, joiden kotipaikka ei ole Suomi, on jätetty pois tarkastelusta.
KUVA: Perheomisteisten pörssiyhtiöiden lukumäärä jaoteltuna omistusosuuksittain. Vuonna 2007 Helsingin pörssissä oli 115 yhtiötä, pois lukien rahoitustoimiala ja ulkomaiset yhtiöt. Perheomisteisia yhtiöitä oli 66. Vuonna 2016 pörssiyhtiöitä oli 107, joista 62 oli perheomisteisia. Tarkastelun ulkopuolelle on jätetty rahoitustoimialan yhtiöt, joiden tulos ja tase poikkeavat muista toimialaoista ja siten analysointi menestymisestä ei ole yhdenmukaista muiden toimialojen kanssa. Lisäksi yritykset, joiden kotipaikka ei ole Suomi, on jätetty pois tarkastelusta.

Professori Seppo Ikäheimo ja työelämäprofessori Olli-Pekka Lumijärvi Aalto-yliopistosta tarkastelevat tutkimuksessaan perheomisteisia pörssiyhtiöitä ajanjaksolla 2007–2016. Perheomisteisella yhtiöllä tarkoitetaan pörssiyritystä, jossa yksityishenkilöllä tai omistajaperheellä on vähintään kymmenen prosenttia yhtiön äänistä. Kymmenessä vuodessa pörssilistattujen perheomisteisten yhtiöiden määrä on vähentynyt neljällä, mutta niiden osuus kaikista pörssiyhtiöistä on noussut yhdellä prosenttiyksiköllä. Suuria suomalaisia omistajasukuja ovat muun muassa Herlinit, Paasikivet ja Ehrnroothit.

Perheiden omistamat yhtiöt menestyvät muita paremmin, kasvuvaraa ulkomaille olisi

Tutkimuksesta selviää, että perheiden omistamat pörssiyritykset menestyvät keskimäärin muita pörssiyhtiöitä paremmin. Niiden liikevoittoprosentti ja pääoman tuotto ovat korkeampia, osaketuoton riski alhaisempi ja osinkotuotto parempi kuin muissa yrityksissä. Lisäksi yritysten arvostus on jonkin verran alhaisempi muihin listayrityksiin verrattuna.

– Perheet kehittävät yhtiöitä pitkällä tähtäimellä, mutta varovat riskejä. Suomeen tarvitaan lisää tällaisia hyviä omistajia, jotka ajattelevat yrityksen etua pitkäjänteisesti ja luovat sitä kautta työpaikkoja ja hyvinvointia. Tutkimuksen valossa perheomisteiset yhtiöt ovat lisäksi usein hyviä sijoituskohteita, professori Seppo Ikäheimo kommentoi.

Perheomisteiset yhtiöt eivät eroa verrokeistaan velkaantumisen tai liikevaihdon kasvun osalta, mutta kasvuvaraa ulkomaille näyttää olevan. Liikevaihdosta muita yrityksiä merkittävästi pienempi osuus tulee viennistä.

Vain harva listautuu

Vaikka perheomisteiset yhtiöt menestyvät, tutkittujen kymmenen vuoden aikana vain kaksi listautui.

– Arvopaperimarkkinat toimivat parhaiten, kun markkinoilla on paljon erilaisia ja eri kokoisia sijoittajia. Suomessa suurin puute on keskikokoisista omistajista kuten perheistä. Eläkeyhtiöiden yhdistyminen on johtanut miljardiluokan sijoittajainstituutioiden syntymiseen. Osakkeita omistavia yksityishenkilöitä on yli 800 000. Näihin omistajaryhmiin verrattuna pörssiyhtiöissä omistajina olevia sukuja on edelleen vain vähän, toimitusjohtaja Sari Lounasmeri Pörssisäätiöstä kommentoi.

Tutkimuksesta selviää, että syitä perheomisteisten yhtiöiden listautumiseen ovat muun muassa mahdollisuus ohjata yritystä entistä ammattimaisemmin, sukupolvenvaihdosten sujuvoittaminen, helpompi ammattijohdon rekrytointi ja kansainvälistymisen vauhdittaminen. Yksi merkittävä syy on kasvun ja investointien rahoittaminen.

Perhe on paras? Perheomisteiset pörssiyhtiöt Suomessa -tutkimus julkistettiin 21. elokuuta 2018 Pörssitalossa Helsingissä. Pörssisäätiö myönsi tutkimukselle 15 000 euron apurahan vuonna 2017.

Lataa koko tutkimus tästä linkistä

Lisätiedot

Professori Seppo Ikäheimo, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu. 050 505 4990 / seppo.ikaheimo@aalto.fi.

Toimitusjohtaja Sari Lounasmeri, Pörssisäätiö. 050 372 5925 / sari.lounasmeri@porssisaatio.fi.

Viestintäasiantuntija Kiia Etelävuori, Pörssisäätiö. 050 557 6488 / kiia.etelavuori@porssisaatio.fi.

Cargotecin sijoittajasivut palkittiin vuoden 2021 parhaina27.5.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Pörssisäätiö ja Sijoitusanalyytikot ry palkitsivat Cargotecin sijoittajasivuston vuoden 2021 parhaana. Cargotecin sijoittajasivusto tuo monipuolisesti ja helppokäyttöisesti tarjolle sijoittajan perustiedot. Yhtiö pärjäsi vahvasti tarkastelun eri osa-alueilla ja sai kiitosta myös aktiivisesta sijoittajaviestintätyöstään. Keskisuurten yhtiöiden sarjan paras oli Tokmanni, pienten yhtiöiden sarjassa Exel Composites ja First North -yhtiöistä parhaana palkittiin Fodelia. Lisäksi erityismaininnan innovatiivisista yhtiökokousjärjestelystä sai Martela.