Tutkimus: Valtaosa yrittäjistä nauttii työstään – avainasemassa tunne työn sujuvuudesta ja sosiaaliset verkostot

Työeläkeyhtiö Elon toteuttaman Menesty yrittäjänä -tutkimuksen perusteella yrittäjät voidaan jakaa neljään eri ryhmään tyytyväisyyden ja työn imun perusteella. Yrittäjinä viihtyvillä ja työstään innostuneilla vastaajilla on hyvät yrittäjyystaidot ja he pitävät huolta sosiaalisista verkostoistaan.

Työeläkeyhtiö Elo selvitti Suomessa toimivien yrittäjien työhyvinvoinnin tilaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä, kuten yrittämisen voimavaroja, joita ovat esimerkiksi johtamis- ja talousosaaminen, sekä myynti- ja markkinointitaidot. Työhyvinvointiin vaikuttavat myös henkilökohtaiset voimavarat, joita ovat esimerkiksi työkyky, elämäntavat ja sosiaaliset verkostot. Tutkimukseen vastanneet yrittäjät voidaan jakaa neljään ryhmään: yrittämisestä innostuneet (69 %), riittämättömyydestä huolestuneet (16 %), synkkien pilvien alla puurtavat (10 %) ja umpikujaan ajautuneet (5 %).

Innostuneet yrittäjät menestyivät tutkimuksessa kaikilla mittareilla kolmea muuta ryhmää paremmin. He ovat tyytyväisiä yrittäjyyteen ja kokevat työn imua. Heillä on selvästi muita ryhmiä vahvemmat yrittämisen voimavarat, joita ovat yrityksen ketteryys eli kyky sopeutua muuttuvaan toimintaympäristöön, talous- ja johtamisosaaminen, myynti- ja markkinointitaidot sekä suhteet rahoittajiin ja yritystoiminnan taloudellinen tavoitteellisuus.

Innostuneet yrittäjät kokevat selvästi muita yrittäjiä vähemmän ammatillista yksinäisyyttä, ja he ylläpitävät muita aktiivisemmin sosiaalista turvaverkkoa. Lisäksi yrittäjyydestä innostuneet kokivat työkykynsä ja yöunensa paremmiksi kuin muut.

”Takana on noususuhdanne, mikä epäilemättä heijastuu tuloksiin”, pohtii Marjo Wallin, Elon työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö. ”Työhönsä tyytyväisiä yrittäjiä on aikaisempia kyselyjä enemmän ja tämä näyttäisi olevan yhteydessä yrityksen taloudelliseen menestykseen. Yrityksen henkilöstömäärän kasvaessa yrittämisen vahvat voimavarat – erityisesti johtamisosaaminen – varmistavat, että töiden koetaan sujuvan myös jatkossa ja yritys menestyy.”

”Tutkimuksen tulokset vahvistavat, että yrittäjän johtamis- ja taloudellisen osaamisen, yrityksen menestymisen sekä yrittäjän hyvinvoinnin välillä on vahva yhteys”, toteaa Harri Hellstén, Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö. ”Tärkeä viesti yrittäjäjärjestölle onkin, että yrittäjän osaamista tukemalla vapautamme hänet huolehtimaan paremmin itsestään.”

Lähes puolet umpikujaan ajautuneista yrittäjistä kuntoutuksen tarpeessa

Kaikista kyselyyn vastanneista vain viisi prosenttia on joutunut olemaan poissa töistä uupumuksen takia. Umpikujaan ajautuneiden yrittäjien osalta osuus on kolminkertainen: jopa 16 prosenttia on ollut työkyvytön uupumuksen takia. Yli kolmasosa (37 %) umpikujassa olevista yrittäjistä kertoi tarvitsevansa ammatillista kuntoutusta voidakseen jatkaa töitä ja lähes puolet (45 %) tarvitsee kuntoutusta pysyäkseen toimintakykyisinä.

”Yrittäjyyteen tyytymättömät, jotka eivät myöskään ole innostuneita työstään, ovat huolestuttavassa tilanteessa”, toteaa Wallin. ”Heidän työkykynsä on matala ja he kokevat työperäistä uupumusta. Lisäksi perheen ja sosiaalisten verkostojen tuki on heidän kohdallaan heikompi kuin muilla ryhmillä. Henkilökohtaisten voimavarojen vähyyden lisäksi myös yrittämisen voimavarat ovat muita ryhmiä heikommat. Nämä yrittäjät kokevat yli kaksi kertaa muita useammin henkilökohtaista taloudellista ahdinkoa ja ovat keskimääräistä kaksi kertaa useammin päättämässä yrittäjyystoimintaansa.”

Jaksamisestaan huolestuneiden yrittäjien kannattaa olla yhteydessä työeläkevakuutusyhtiöönsä.

”Elo tarjoaa yrittäjäasiakkailleen neuvontaa ja ohjausta. Työkyvyttömyysuhan alla olevien yrittäjien on mahdollista saada heille suunnattua ammatillista kuntoutusta, joka voi olla esimerkiksi elinkeinotukea yritystoiminnan muokkaamiseen tai kuntoutusrahaa työkokeilun tai työhönvalmennuksen ajalta.”

Elo on Suomen suurin yrittäjien työeläkevakuuttaja. Yli 40 prosenttia Suomessa toimivista yrittäjistä on valinnut Elon työeläkevakuutuskumppanikseen.

Lisätietoja Elon ammatillisesta kuntoutuksesta löytyy täältä.

Tietoja tutkimuksesta

Menesty yrittäjänä -tutkimus toteutettiin verkkokyselynä touko–kesäkuussa 2018 yhteistyössä Suomen Yrittäjien kanssa. Kyselyyn vastasi yhteensä 964 yrittäjää, joista 53 prosenttia on yksinyrittäjiä, 27 prosentilla on 1–4 työntekijää, 13 prosentilla on 5–15 työntekijää ja 7 prosentilla on yli 15 työntekijää. Vastaajista 50,4 prosenttia vastaajista oli naisia, 49,3 prosenttia miehiä ja 0,3 prosenttia ilmoitti sukupuolekseen ”Muu”. Tutkimuksen toteutti työeläkeyhtiö Elon toimeksiannosta VIKTOR Work-Life Metrics Oy.

Marjo Wallin, Elo, työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö, puh. 020 703 5260

Harri Hellstén, Suomen Yrittäjät, työmarkkina-asioiden päällikkö, soittopyynnöt tekstiviestitse 050 502 0111

Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, puh. 040 586 8778 tai 020 7035 106, kristiina.nieminen@elo.fi

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 23 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Työkyvyttömyyseläkkeiden nousu: Elossa mielenterveyssyihin perustuvat työkyvyttömyyseläkkeet korostuvat nuorilla ja yli 60-vuotiailla16.1.2019 08:39Tiedote

Työkyvyttömyyseläkehakemusten ja uusien myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden määrä lähti vuonna 2018 kasvuun. Yhteensä työeläkealalla myönnettiin tammi–syyskuun välisenä aikana 7,4 prosenttia enemmän työkyvyttömyyseläkkeitä kuin vuonna 2017. Jopa kolmasosa uusista työkyvyttömyyseläkkeistä johtuu mielenterveydellisistä sairauksista.

Kolme uutta työhyvinvoinnin kehittämispäällikköä Eloon15.1.2019 08:34Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon työhyvinvoinnin kehittämistiimiin on nimitetty kolme uutta asiantuntijaa. Työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Anneli Holmberg aloitti tehtävässään joulukuussa. Työhyvinvoinnin kehittämispäälliköt Kirsi Mäkelä ja Noora Poussu aloittivat tehtävissään tammikuun alussa. Holmberg siirtyi Eloon Selekta Henkilöstöpalvelut Oy:stä ja hän on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri. Mäkelä siirtyi Eloon Teknologiateollisuudelta, jossa hän työskenteli projektipäällikkönä. Hän on koulutukseltaan terveystieteen maisteri. Lisäksi hänellä on johtamisen erikoisammattitutkinto. Poussu puolestaan työskenteli Ilmarisessa markkinointipäällikkönä ennen siirtymistä Eloon. Hänellä on filosofian maisterin ja kauppatieteiden maisterin tutkinnot. Holmbergin, Mäkelän ja Poussun päätoimipaikka on Espoo. Holmberg ja Mäkelä työskentelevät Elon suurasiakkaiden kanssa, kun taas Poussu keskittyy Elon pk-asiakkaisiin. He raportoivat tehtävissään työhyvinvointijohtaja Anu Suutela-Vuoriselle. ”Anneli,

Elo sijoittaa lisää tuulivoimaan Suomessa4.12.2018 12:50Tiedote

Elo kasvatti sijoituksiaan tuulivoimaan ostamalla 30.11.2018 LähiTapiola-ryhmän osuudet tuulivoimapuistoihin sijoittavassa rahastossa. Elo on ollut mukana rahastossa jo vuodesta 2012, jolloin tuulivoimapuistojen kehittäminen aloitettiin. Rahasto omistaa ja hallinnoi kahta toimivaa tuulivoimapuistoa. Toinen sijaitsee Lappeenrannassa ja toinen Pohjanmaalla Siikajoella. Puistojen kuudentoista turbiinin vuotuinen sähköntuotanto on noin 112 GWh, joka riittää n. 6 000 omakotitalon lämmittämiseen ja taloussähkön tarpeisiin. Tässä vaiheessa rahasto on investoinut puistojen rakentamiseen n. 70 miljoonaa euroa ja tutkii useamman uuden hankkeen ostamista. Rahastoon on tarkoitus ottaa mukaan muita sijoittajia. ”Tuulivoimaloiden elinkaari on jopa 25 vuotta ja niiden tuottama kassavirta on varsin tasainen ja hyvin ennustettavissa. Nämä ominaisuudet sopivat hyvin eläkeyhtiön pitkäjänteiseen sijoitusstrategiaan”, toteaa salkunhoitaja Jan Schulman. Tulevaisuudessa Elon tavoitteena on lisätä sijoituksia