Tutkimus: Vanhemmat ponnistelevat kasvattaakseen säästöjään

Eurooppalaiset vanhemmat ovat tyytymättömämpiä säästökykyynsä kuin lapsettomat kotitaloudet, kertoo Intrumin vuotuinen kuluttajien maksutapatutkimus. Näin on myös Suomessa.

Vaikka Euroopan keskuspankin näkemykset osoittavat, että kotitalouksien säästäminen on saavuttanut ennätyksellisen tason koronapandemian aikana, tutkimuksemme* osoittaa toisenlaisen kuvan. Euroopassa, kuin myös Suomessa, vanhemmat ovat keskimäärin tyytymättömämpiä mahdollisuuksiinsa säästää verrattuna lapsettomiin kotitalouksiin.

• 61% eurooppalaisista vanhemmista on tyytymättömiä mahdollisuuksiinsa saada rahaa säästöön, kun lapsettomista kotitalouksista näin kokee 53%.
  • Suomessa 67% vanhemmista on tyytymättömiä säästettävään summaan, kun vastaava luku lapsettomien kotitalouksien osalta on 56%.

Eroa voidaan selittää sillä, että koronapandemian aiheuttamat yllättävät taloudelliset seuraukset kuten tietyille toimialoille kohdistuva työttömyys ja lomautukset ovat kohdelleet ihmisiä epätasaisesti. Tämä asettaa joillekin kuluttajaryhmille taloudellisia lisäpaineita.  Kuluttajat, joiden taloudellinen tilanne ei ole suoraan kärsinyt pandemiasta, voivat paremmin tehdä harkittuja taloudellisia päätöksiä, kuin ihmiset, joihin pandemia on vaikuttanut suoraan. Haavoittuvassa asemassa ja muita alttiimpia tulojen muutoksille ovat esimerkiksi lapsiperheelliset.

Romanian, Kreikan, Viron ja Puolan kansalaiset ovat tyytymättömimpiä säästämiseensä - jopa 80 prosenttia romanialaisista sanoi, että he eivät ole tyytyväisiä mahdollisuuksiinsa säästää. Luvut ovat Euroopan korkeimmat. Näissä maissa myös lapsettomat kotitaloudet ilmaisivat suurta tyytymättömyyttä kykyynsä säästää.

Yllättäen suurin ero lapsiperheiden ja lapsettomien kotitalouksien tyytyväisyydessä säästämiinsä summiin on naapurissamme Ruotsissa, sekä Isossa-Britanniassa ja Tanskassa. 59% ruotsalaisista vanhemmista on tyytymätön säästöihinsä, kun lapsettomista kotitalouksista näin koki 36%.

• Ero näiden kuluttajaryhmien välillä on Ruotsissa 23%, kun Suomessa se on 11%.
  • Ero vanhempien ja lapsettomien kotitalouksien välillä on tavanomaista korkeampi myös Isossa-Britanniassa (16%) ja Tanskassa (15%)

"Nämä luvut osoittavat, että koronan yllättävät vaikutukset ovat tuoneet perheille taloudellista painetta, joka joissain maissa vielä korostuu. Perheissä joudutaan tietysti tasapainottelemaan työn ja lastenhoidon välillä ja perhepolitiikassakin on maiden välillä eroja. On kuitenkin hienoa nähdä, että vaikka Suomessakin eroa näiden kahden kuluttajaryhmän välillä on, on ero kuitenkin lähempänä Euroopan keskitasoa kuin joissain muissa maissa”, Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala sanoo.

Kansainvälinen perheiden päivä 15.5.2021

YK:n yleiskokous päätti vuonna 1993 luoda perheiden teemapäivän, jonka yhteydessä voitaisiin tarkastella, miten sosiaaliset, taloudelliset ja demograafiset menetelmät vaikuttavat perheisiin ja miten kansallisilla päätöksillä voidaan parantaa perheiden ja eri sukupolvien mahdollisuuksia toimia osana tervettä yhteisöä. Kansainvälistä perheiden päivää vietetään vuosittain 15. toukokuuta.

*) Kuluttajien maksutapatutkimus

Intrumin vuosittainen kuluttajien maksutapatutkimus (European Consumer Payment Report) antaa kattavan kuvan eurooppalaisten kuluttajien arjesta suhteessa rahaan; heidän kulutuskäyttäytymisestään, maksukyvystään sekä kotitalouksien taloudenhallinnasta ja taloudellisesta hyvinvoinnista.

Vuosittaisen raportin tuottaa ulkoinen tutkimuslaitos, joka kerää tietoja samanaikaisesti 24:stä Euroopan maasta. Vuoden 2020 tutkimukseen osallistui yli 24 000 kuluttajaa. Tutkimuksen kenttätyö on tehty 28.8.-5.10.2020 välisenä aikana ja Suomen tulokset julkaistiin 8.12.2020.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Pk-yritysten valtit ja vaarat: digiloikkaa ja pitkiä maksuehtoja24.6.2021 12:15:19 EEST | Tiedote

Sunnuntaina, 27.6.2021, vietetään kansainvälistä mikro-, pienten- ja keskisuurten yritysten päivää. Nämä yritykset - jotka muodostavat maailmanlaajuisesti yli 90 prosenttia kaikista yrityksistä ja noin 70 prosenttia työpaikoista - toimivat taloudellisen kasvun moottoreina. Pienet yritykset ovat muutosketteriä, mutta pieni koko tekee niistä myös haavoittuvia. Intrumin vuoden 2021 yritysten maksutapatutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten taloudellisessa palautumisessa ja kasvun aikaansaamisessa on sekä valtteja että vaaroja; koronapandemian keskellä lähes puolet pk-yrityksistä katsoo tulevaisuuteen innokkaammin kuin vuosiin ja kiihdyttää digitalisaatiotaan. Epävarmuus tulevasta on kuitenkin saanut ne vähentämään lainanottoaan ja asiakassuhteiden ylläpitämiseksi hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja.

Tutkimus: Hidas maksaminen este yritysten kestävyydelle ja kasvulle - ratkaisuksi valvontaa vai vapaaehtoisuutta?23.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kyky ennakoida kassavirtaa on avainasemassa kaikissa yrityksissä, sillä taloudellinen vakaus on kasvun perusta. Maksuviiveiden seuraukset ovat huolestuttavia – erityisesti pk-yrityksille, joilla on pienemmät varannot ja jotka ovat riippuvaisia tasaisesta kassavirrasta. Intrumin tuoreen yritysten maksutaparaportin mukaan suurin osa suomalaisista talouspäättäjistä arvioi, että velallisten nopeampi maksaminen parantaisi yritysten kestävyyttä ja yli kolmasosa arvioi hitaan maksamisen tukahduttavan niiden kasvun. Hitaan maksamisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi talouspäättäjät ehdottavat sekä lainsäädäntöä että vapaaehtoisia aloitteita.

TUTKIMUS: Suomalaisyritykset ennakoivat maksuongelmia - osa näkee kuitenkin jo valoa tunnelin päässä17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin vuotuisessa yrityspäättäjille suunnatussa kyselytutkimuksessa selviää, että suurin osa suomalaisyrityksistä arvioi maksuviiveiden ja maksujen laiminlyönnin riskin kasvavan lähitulevaisuudessa. Yritykset ovat huolestuneempia kuin koskaan ennen velallistensa kyvystä maksaa ajallaan. Silti osa yrityksistä näkee tulevaisuuden valoisana ja suhtautuu siihen innokkaammin kuin moneen vuoteen.

Pitkäjänteinen kehitys asiakaskokemuksessa vienyt Intrumin Suomen huipulle12.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin asiakaspalvelun tulokset ovat tutkitusti Suomen suuryritysten huippua. Intrum on tehnyt vuodesta 2015 yhteistyötä Bisnoden kanssa asiakaspalvelunsa ja sitä kautta asiakaskokemuksensa tason mittaamiseksi. Jatkuvan mittauksen, arvioinnin ja kehittämisen malli on tuonut tulosta ja vuoden 2020 osalta Intrumin asiakaskokemusta ilmaiseva NPS -luku oli 59,8. Saavutetut tulokset ovat johtaneet myös palkintoihin. Vuonna 2018 ja 2019 Intrum oli Bisnoden Asiakkaan ääni -vertailussa suuryritysten sarjassa viiden parhaan joukossa. Vuoden 2020 vertailun tuloksia ei ole vielä julkaistu.

Analyysi: Yritykset ylivelkaantuvat nyt piilossa14.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrum analysoi suomalaisten yritysten maksukyvyn kehitystä maksuviiveiden ja perinnän datan keinoin sekä seuraamalla säännöllisesti konkurssi- ja maksuhäiriödataa. Tuorein data on ristiriitaista: Laskutettavaa on syntynyt aiempaa vähemmän ja maksuviiveiden (-11,3% vrt. 2020) sekä maksuhäiriöiden (n. -30% vrt. 2020) määrät ovat laskussa. Samaan aikaan konkurssihakemusten määrä on kuukauden aikana noussut +15 %* (vrt. 2020) ja henkilöyhtiöiden haastehakemusten lukumäärät ovat +25 % nousussa (vrt. Q4/2020). Ristiriitaa selittävät ja todellista tilannetta hämärtävät erilaiset tilapäiset lakimuutokset ja yritysten tukipaketit. Taloudelliset ongelmat odottavat piilossa maton alla.