Tutkimus: Vertaisilla ja kokemusasiantuntijoilla keskeinen rooli päihde- ja mielenterveysalan yhdistyksissä

Valtaosassa paikallisista päihde- ja mielenterveysyhdistyksistä toimii vertaisia. Kokemusasiantuntijoita on reilussa puolessa yhdistyksistä. Vertaiset ja kokemusasiantuntijat tarvitsevat riittävän tuen, sillä toimintaan liittyy myös kuormittavia tekijöitä. Jaksamisen tukemisessa onkin kehitettävää.

Valtaosassa yhdistyksistä oli mukana vertaisia, riippumatta yhdistysten tai paikkakunnan koosta. Kokemusasiantuntijoita oli reilussa puolessa aineiston yhdistyksistä.

Kokemusasiantuntijat olivat usein ainoita tehtävänsä edustajia yhdistyksissään. Toiminta painottui uudelle kolmannelle sektorille eli suurten paikkakuntien toimijamäärältään suuriin, työntekijöitä palkanneisiin ja ostopalveluja tuottaviin yhdistyksiin.

Tulokset selviävät Sari Jurvansuun ja Päivi Rissasen artikkelista, joka perustuu paikallisille päihde- ja mielenterveysyhdistyksille tehtyyn kyselyyn (N=199).

Vertaiset ja kokemusasiantuntijat tarvitsevat riittävän tuen

Vertaiset ja kokemusasiantuntijat osallistuivat yhdistysten henkilöstön kokouksiin reilussa puolessa ja koulutuksiin vajaassa puolessa yhdistyksistä. Työnohjauksiin toimijat pääsivät osallistumaan vain reilussa neljänneksessä aineiston yhdistyksistä.

Vertais- ja kokemusasiantuntijatoimintaan liittyy myös kuormittavia tekijöitä. Jaksamisen tukemisessa ja tuen kattavuudessa onkin kehitettävää.

Tukemisen käytännöt olivat laajimmat uudella kolmannella sektorilla ja rajallisia pienillä paikkakunnilla toimivissa yhdistyksissä.

MIPA-tutkimusohjelma

Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelma (MIPA) on A-klinikkasäätiön koordinoima ja STEA:n rahoittama kymmenen päihde- ja mielenterveysjärjestön sekä Diakonia-ammattikorkeakoulun tutkimushanke.

Ohjelmassa tutkitaan järjestöjen toiminnan profiileja, palvelujen ja toimintojen tavoittamien kansalaisten hyvinvointia sekä vapaaehtoisuutta, vertaisuutta ja kokemusasiantuntijuutta järjestöissä.

Jurvansuu, Sari & Rissanen, Päivi (2018): Vertais- ja kokemusasiantuntijatoiminnan laajuus päihde- ja mielenterveysyhdistyksissä ja yhdistysten toimijoille tarjoama tuki. Tietopuu: Katsauksia & näkökulmia 1/2018.

tutkija Sari Jurvansuu, Sininauhaliitto p. 0400 182 353

Tutkimus: Vapaaehtoistoiminnassa on säilytettävä kolmannen sektorin ominaislaatu – samalla moni vapaaehtoinen toivoo polun avautumista työelämään9.11.2018 08:33Tiedote