Tutkimusperustainen Magis-mobiilipeli tukee koululaisten hyvinvointia

Magis – Riimulehdon tarina -mobiilipeli on juuri uunista ulos tullut peli 1.–3.-luokkalaisten hyvinvoinnin edistämiseen ja koulukiusaamisen ehkäisemiseen. Peli on tullut aiemmin kehitetyn Magis – Maaginen seikkailu -mobiilipelin rinnalle, joka on tarkoitettu 4.–6.-luokkalaisille.
Magis-pelit on kehitetty Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen ja Mieli Pohjanmaan mielenterveys ry:n yhteistyönä. Pelit ovat osa Hyvä olla -hankekokonaisuutta, jonka tavoitteena on tuoda tutkimukseen perustuvia ja opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisia tunne- ja hyvinvointitaitojen opetusmateriaaleja koulujen henkilökunnan käyttöön.
Uudessa, 1.–3.-luokkalaisten Magiksessa seikkaillaan Riimulehdon taikamaailmassa. Pelin hahmoja auttaessaan lapsi oppii muun muassa käsittelemään tunteitaan ja kehittämään sosiaalisia vuorovaikutustaitoja.
– Jos opetamme lapsia käsittelemään tunteitaan ja ajatuksiaan toimivalla tavalla, on vastoinkäymisten kohtaaminen helpompaa, kuvailee professori Raimo Lappalainen Jyväskylän yliopistosta.
Magis-pelit on suunnattu erityisesti kouluympäristöön opettajan työkaluiksi. Luokka pelaa Magista noin 30 minuuttia, jonka jälkeen oppilaat tekevät tehtäviä ja keskustelevat hyvinvointitaidoista opettajan johdolla. Peliä voi myös pelata yksin tai yhdessä vanhemman kanssa.
”Oppii rauhoittumaan ja olemaan ystävällinen”
Mobiilipelit ovat lapsille tuttu ja mieluinen media, joten niiden hyödyntäminen esimerkiksi hyvinvointitaitojen opettamisessa on tehokasta. Tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että yhdessä luokan kanssa pelattavasta pelistä hyötyvät etenkin lapset, joilla on hyvinvoinnin haasteita.
– Sekä lapsilta että opettajilta on saatu todella hyvää palautetta Magis-peleistä. Myös tutkimustulokset viittaavat siihen, että pelin pelaaminen luokan kanssa voi vähentää kiusaamista ja lisätä hyvinvointia, kertoo psykologi, PsT Katariina Keinonen Jyväskylän yliopistosta.
Pelit ovat saatavilla ilmaiseksi suomen, ruotsin ja englanninkielisenä Google Play -kaupasta, App Storesta tai selainversiona pelisivustolla magis.fi.
Julkistamistilaisuus 20.4. verkkovälitteisesti
Magis-pelien julkistamistilaisuus järjestetään torstaina 20.4.2023 kello 15–16 verkkoväitteisesti Teamsissa. Ilmoittautumalla mukaan saat henkilökohtaisen osallistujalinkin sähköpostiisi. Kerromme myös muista työkaluista oppilashuollon ja opettajien käyttöön (esim. Omajuttu-ryhmä). Tervetuloa linjoille!
Ilmoittaudu mukaan: https://www.hyvaollakoulussa.fi/magis_julkistamistilaisuus/
Linkkejä ja lisätietoa
Opettajan työkirjat ja tehtävävihkot Magis-peleihin: https://www.hyvaollakoulussa.fi/magis/
Hyvä olla koulussa-hanke: https://www.hyvaollakoulussa.fi/
Keinonen, K., Lappalainen, P., Kotamäki-Viinikka, S., & Lappalainen, R. (2023). Magis - A magical adventure: Using a mobile game to deliver an ACT intervention for elementary schoolchildren in classroom settings. Journal of contextual behavioral science, 27, 26–33. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2022.11.010
Lisätietoja antavat:
Professori Raimo Lappalainen, Jyväskylän yliopisto
050 443 2349, raimo.lappalainen@jyu.fi
PsT Katariina Keinonen, Jyväskylän yliopisto
050 340 7215, katariina.keinonen@jyu.fi
Anne Salovaara-Kero, Vaasanseudun mielenterveysseura
044 060 2660
www.pohjanmaankriisikeskus.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 4626920kirke.m.hassinen@jyu.fiKuvat


Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Suomen Akatemia myönsi Jyväskylän yliopistoon 10 hankerahoitusta luonnontieteiden ja tekniikan alan tutkimukseen – yhteissumma yli 5 miljoonaa euroa7.6.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta (LT) on myöntänyt Jyväskylän yliopistoon rahoituksen 10 uudelle akatemiahankkeelle. Rahoitukset tulivat matemaattisluonnontieteelliseen tiedekuntaan ja informaatioteknologian tiedekuntaan.
Äidit ilmaisevat ihanteitaan lastensa muotikuvissa somessa7.6.2023 01:30:00 EEST | Tiedote
Äidit jakavat sosiaalisessa mediassa lapsistaan muotikuvia, joissa yhdistyvät perhekuvien perinteet ja muotikuvien kaupallinen symboliikka. Jyväskylän yliopiston ja Aalto-yliopiston tutkimuksessa selvitettiin, miten viime vuosina yleistynyt ilmiö on yhteydessä kulutukseen, vanhemmuuteen ja lapsuuteen sekä lasten yksityisyyteen.
Jyväskylän yliopiston sosiaalityön tutkimukseen yli miljoonan rahoitus6.6.2023 09:35:14 EEST | Tiedote
Sosiaali- ja terveysministeriö myönsi nyt neljättä kertaa rahoitusta sosiaalityön yliopistotasoisille tutkimushankkeille. Ne vahvistavat sosiaalityön tutkimusperustaista työkulttuuria ja huomioivat hyvinvointialueet sosiaalihuollon keskeisenä toimintaympäristönä. Jyväskylän yliopisto koordinoi kahta hanketta ja on partnerina kahdessa hankkeessa, kaikkiaan yli 1 100 000 euron yhteissummalla.
FORTHEM-verkoston rehtorineuvosto kokoustaa Jyväskylän yliopistossa 5.-6.6.20232.6.2023 12:27:24 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopisto isännöi historian ensimmäistä FORTHEM Presidency –rehtorineuvoston kokousta Jyväskylä 5.-6.6.2023.
Väitöstutkimus kokoaa yhteen pedagogisia ratkaisuja kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen tueksi2.6.2023 11:02:13 EEST | Tiedote
KM Lauri Räty tarkasteli väitöstutkimuksessaan kehitysvammaisten oppilaiden opetukseen liittyviä pedagogisia ratkaisuja. Tarkastelun kohteena olivat kansainvälisiset tutkimusartikkelit, suomalaisten opettajien kirjoittamat oppilaiden henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevat asiakirjat (HOJKS) sekä yhden perusopetuksen pienryhmän oppituntien videotallenteet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme