Tutkimustulos johtamisesta: Suomessa johtoryhmissä keskustellaan enemmän kuin Ruotsissa

Lehdistötiedote 1.9.2017. Suomessa johtoryhmissä keskustellaan enemmän kuin Ruotsissa. Tämä monelta osin ennakkokäsitysten vastainen tulos saatiin Faroksen ja Mercuri Urvalin kyselytutkimuksessa. Yleinen uskomus on, että ruotsalainen johtaminen on vuorovaikutteista ja sitouttavaa, kun meillä Suomessa ollaan suoraviivaisia ja pahimmillaan käskeviä. Joskus suomalaista johtamista luonnehditaan puolileikkisästi sanonnalla ”management by perkele”.

Kesän aikana toteutettuun kyselyyn vastasi yhteensä noin 250 henkilöä, jotka kuuluivat yritystensä ylimpään johtoon Suomessa ja Ruotsissa. Yritykset olivat kooltaan joko suuria tai keskisuuria.

”Selvityksen perusteella suomalainen johtaminen on vähintään yhtä hyvää kuin ruotsalainen”, sanoo tuloksia analysoinut Faros Groupin Managing Partner Jouko Tuominen.

Toinen yllättävä tulos on se, että strategia ja arvot ohjaavat Suomessa johtamista naapurimaata paremmin. Molemmissa maissa johtoryhmien vetäjillä voi olla syytä itsetutkiskelun siinä, että he uskovat johtavansa arvojen ja strategian kautta paljon onnistuneemmin kuin johtoryhmäläiset itse kokevat.

Tutkimus tehtiin, koska Johtamisen kehittämiseen erikoistunut Faros Group ja johdon suorahakuun ja valintoihin keskittyvä Mercuri Urval päättivät yhdessä selvittää, mikä tilanne ”johtamisen maaottelussa” oikeasti on.

Faros Groupin Managing Partner Jouko Tuominen on työskennellyt Canonin maajohtajan molemmissa maissa ja häntä ”tasatulos” ei yllätä.

”Näissä maissa johtamiseen vaikuttaa enemmän yrityksen kulttuuri ja toimitusjohtajan oma tyyli kuin maan johtamiskulttuuri”, toteaa Jouko Tuominen. ”Kun mennään Pohjoismaiden ulkopuolella tilanne voi rajustikin muuttua, itselläni on kokemusta niin Venäjältä kuin useista Euroopan maista” jatkaa Jouko Tuominen.

Mercuri Urval on johtaja- ja henkilöstövalinnoissa alansa uranuurtajia ja vahva toimija molemmissa maissa. Johtaja Seija Malmi Mercuri Urvalista kertoo ” Olemme juuri viime vuonna tutkineet suomalaista johtajaprofiilia, missä korostuu vahva kognitiivinen kapasiteetti ja hyvä itsensä johtamisen kyky. Eri toimialoilla menestyvät erilaiset johtajat, joten edes yhdessä maassa ei ole vain yhdenlaista johtajatyyppiä”.

Liitteessä muutama kiinnostava näkökulma tutkimuksesta ja tuloksia johtamisen ”maaottelusta”. Kerromme mielellämme lisää, esittelemme tutkimuksen ja sen pohjalta tekemiämme havaintoja.

Faros Group: Jouko Tuominen puhelin +358 400 410 448

Mercuri Urval: Seija Malmi puhelin +358 40 5225330