Tuula Lehtisen näyttely A Piece of Cake Kangasala-talon galleriassa 6.3. - 28.4.2019

Kangasala-talon galleriassa on avautunut kuvataiteilija Tuula Lehtisen taidokkaita mosaiikkeja esittelevä näyttely A Piece of Cake. Näyttely on avoinna 28.4. saakka.
Tuula Lehtinen, Liljamosaiikki, 2007, smalto- ja lasimosaiikki.

Tuula Lehtisen näyttelyssä on neljä seinälle ripustettua mosaiikkiteosta vuosilta 2006 - 2012 sekä video, joka valaisee taiteilijan uraa ja teoksia. Näyttelyn nimi A Piece of Cake, on lainattu yhdestä näyttelyyn kuuluvasta teoksesta. Punaisen eri sävyissä liikkuva teos kuvaa herkullista kakunpalaa. Näyttelyn nimi viittaa myös mosaiikkitekniikkaan.

- Nimi on hieman ironinen. Mosaiikkitekniikka on kaikkea muuta kuin ”A Piece of Cake”, helppo nakki, vaan päinvastoin aikaa vievää, työlästä ja fyysisesti raskastakin, naurahtaa Tuula Lehtinen. Mutta erittäin palkitsevaa, hän lisää.

- Ensimmäisen julkisen mosaiikkiteoksen tein Sääksjärven koulukeskukseen, 2000-luvun alussa. Se oli teoskokonaisuus Avaruusaikoja. Sen jälkeen mosaiikkitekniikka on vienyt mukanaan, kertoo Lehtinen.

Näyttelyssä on esillä myös vitriini, jossa on nähtävillä mosaiikin tekemisessä käytettyjä leikkureita ja muita työvälineitä sekä pieniä keraamisia laattoja ja pieniä smalto- ja lasimosaiikin palasia, tesseroita, joita Tuula Lehtinen tilaa Italiasta. Smalto on vanhalla hyvin perinteikkäällä tavalla valmistettua ja värjättyä lasimassaa, jota käytetään mosaiikeissa.

- Lähetän tehtaalle akvarelleillä tekemiäni väripaletteja, jonka mukaan he toimittavat sopivat sävyt lähes rajattomasta valikoimastaan.

Tietoa taiteilijasta:
Kuvataiteilija Tuula Lehtinen (s. 1956 Tampereella) asuu ja työskentelee Tampereella. Hän on käynyt Suomen Taideakatemian koulun vuosina 1976 - 80. Lehtinen on aloittanut uransa kuvataidekentällä taidegraafikkona, mutta laajentanut työskentelyään muun muassa mosaiikin ja öljyvärimaalauksen alueille. Kangasalan uimahalli Kuohussa on nähtävillä taiteilijan mosaiikki Aaltoilua vuodelta 2009. Lehtinen pitää aktiivisesti näyttelyitä sekä Suomessa että ulkomailla. Hänen teoksiaan kuuluu useisiin julkisiin ja yksityisiin kokoelmiin sekä Suomessa että Ruotsissa.

Vuosina 2007 - 2010 Tuula Lehtinen toimi grafiikan osaston professorina Bergenin taidekorkeakoulussa Norjassa. Nykyään Lehtisen aikaa vie kaupunkisuunnitteluun ja julkiseen taiteeseen liittyvät konsulttitehtävät, joita hän hoitaa Frei Zimmer Oy:n toimitusjohtajana. Frei Zimmer Oy oli laatimassa muun muassa Tampereen Rantatunnelin taideohjelmaa. Tällä hetkellä yritystä työllistää myös Tampereen raitiotien taideohjelman koordinointi.

Lisätietoja taiteilijasta: www.tuulalehtinen.fi

Tuula Lehtisen näyttely ”A Piece of Cake” on avoinna Kangasala-talon galleriassa 28.4. saakka.

Vinkki:
Jos innostuit mosaiikkitekniikasta, muista Kimmo Pyykkö -taidemuseon ja Valkeakoski-opiston yhdessä järjestämä mosaiikkikurssi pidetään huhtikuun kahtena ensimmäisenä sunnuntaina Kimmo Pyykkö -taidemuseossa. Elämysmosaiikkia taiteen äärellä -kurssilla mosaiikkitekniikkaan ja mosaiikkien historiaan tutustuttaa opettaja Minna Polus. Kurssilla vieraillaan Samuli Heimosen mosaiikeista vaikutteita saaneessa näyttelyssä. Varsinainen työskentely tapahtuu Kangasala-talon galleriassa, jossa on esillä Tuula Lehtisen mosaiikkiteoksista koostuva näyttely. Kurssilla jokainen luo oman pienen mosaiikkitaulun tai -alustan, joka saumataan jälkimmäisellä kokoontumiskerralla.
Kurssimaksu 25 €.

Kurssi:
su 7.4. klo 11-16.45
su 14.4. klo 11-15

Ilmoittautuminen Valkeakoski-opiston nettisivujen kautta:
www.valkeakoski.fi/Valkeakoski-opisto
tai puhelimitse Valkeakoski-opistolle p. 03-56917100.

Avoinna ti-ke 11-17, to 11-19, pe-la 11-17, su 11-15
Sisäänpääsy 6/4 € tai Museokortti, Alle 18-vuotiaat maksutta.

Johanna Kangas
Tiedottaja
johanna.kangas @ kangasala-talo.fi

Tuula Lehtinen, Liljamosaiikki, 2007, smalto- ja lasimosaiikki.

Riitta Nelimarkan näyttely tuo väri-ilottelua Kimmo Pyykkö -taidemuseoon -näyttely avautuu 21.9.30.8.2019 08:54:53 EEST | Tiedote

Syksyllä 2019 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa nähdään omaleimaisen ja monipuolisen taiteilijan, professori Riitta Nelimarkan näyttely Bardo Bardo - teoksia alitajunnan labyrinteistä. Nelimarkan alter ego Elise seuralaisineen ja muut tarinalliset hahmot valloittavat taidemuseon näyttelytilat. Riitta Nelimarkan näyttely on esillä Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 21.9.2019 – 5.1.2020.

Museoiden iltana 15.8. Einar Ilmonin näyttelyn voi kokea musiikin siivittämänä12.8.2019 13:41:39 EEST | Tiedote

Museoiden iltana Kimmo Pyykkö -taidemuseo tarjoaa musiikillisen äänimaiseman Einar Ilmonin näyttelyssä kävijöille. Kontrabasisti Ahti Lassila improvisoi näyttelyn teosten teemoista ja tilasta musiikillisen esityksen klo 19 alkaen. Einar Ilmonin elämään johdattelee Einarin kävelykierroksella opas Jussi Lehtonen klo 17. Lähtö kierrokselle Kimmo Pyykkö -taidemuseon edestä.

Museoiden ilta 15.8.2019 Kangasalla tarjoaa monenlaisia maksuttomia tapahtumia iltakymmeneen asti9.8.2019 09:02:35 EEST | Tiedote

Viidettä kertaa Kangasalla järjestettävä Museoiden ilta tarjoaa monenlaista tekemistä ja kokemista torstaina 15. elokuuta klo 17 alkaen. Taidemaalari Einar Ilmonin elämään ja taiteeseen voi tutustua Einarin kävelykierroksella sekä kontrabasisti Ahti Lassilan musiikin siivittämänä Walking bass -kierroksella Kimmo Pyykkö -taidemuseossa. Mobilia järjestää useita yleisöopastuksia sekä Rallimuseossa että ”Leveillä lahkeilla” näyttelyihin. Tapahtumassa on mukana yhteensä yhdeksän paikalliskohdetta, joihin kaikkiin on illan aikana vapaa pääsy.