Tuula Lehtisen näyttely A Piece of Cake Kangasala-talon galleriassa 6.3. - 28.4.2019

Kangasala-talon galleriassa on avautunut kuvataiteilija Tuula Lehtisen taidokkaita mosaiikkeja esittelevä näyttely A Piece of Cake. Näyttely on avoinna 28.4. saakka.

Tuula Lehtinen, Liljamosaiikki, 2007, smalto- ja lasimosaiikki.

Tuula Lehtisen näyttelyssä on neljä seinälle ripustettua mosaiikkiteosta vuosilta 2006 - 2012 sekä video, joka valaisee taiteilijan uraa ja teoksia. Näyttelyn nimi A Piece of Cake, on lainattu yhdestä näyttelyyn kuuluvasta teoksesta. Punaisen eri sävyissä liikkuva teos kuvaa herkullista kakunpalaa. Näyttelyn nimi viittaa myös mosaiikkitekniikkaan.

- Nimi on hieman ironinen. Mosaiikkitekniikka on kaikkea muuta kuin ”A Piece of Cake”, helppo nakki, vaan päinvastoin aikaa vievää, työlästä ja fyysisesti raskastakin, naurahtaa Tuula Lehtinen. Mutta erittäin palkitsevaa, hän lisää.

- Ensimmäisen julkisen mosaiikkiteoksen tein Sääksjärven koulukeskukseen, 2000-luvun alussa. Se oli teoskokonaisuus Avaruusaikoja. Sen jälkeen mosaiikkitekniikka on vienyt mukanaan, kertoo Lehtinen.

Näyttelyssä on esillä myös vitriini, jossa on nähtävillä mosaiikin tekemisessä käytettyjä leikkureita ja muita työvälineitä sekä pieniä keraamisia laattoja ja pieniä smalto- ja lasimosaiikin palasia, tesseroita, joita Tuula Lehtinen tilaa Italiasta. Smalto on vanhalla hyvin perinteikkäällä tavalla valmistettua ja värjättyä lasimassaa, jota käytetään mosaiikeissa.

- Lähetän tehtaalle akvarelleillä tekemiäni väripaletteja, jonka mukaan he toimittavat sopivat sävyt lähes rajattomasta valikoimastaan.

Tietoa taiteilijasta:
Kuvataiteilija Tuula Lehtinen (s. 1956 Tampereella) asuu ja työskentelee Tampereella. Hän on käynyt Suomen Taideakatemian koulun vuosina 1976 - 80. Lehtinen on aloittanut uransa kuvataidekentällä taidegraafikkona, mutta laajentanut työskentelyään muun muassa mosaiikin ja öljyvärimaalauksen alueille. Kangasalan uimahalli Kuohussa on nähtävillä taiteilijan mosaiikki Aaltoilua vuodelta 2009. Lehtinen pitää aktiivisesti näyttelyitä sekä Suomessa että ulkomailla. Hänen teoksiaan kuuluu useisiin julkisiin ja yksityisiin kokoelmiin sekä Suomessa että Ruotsissa.

Vuosina 2007 - 2010 Tuula Lehtinen toimi grafiikan osaston professorina Bergenin taidekorkeakoulussa Norjassa. Nykyään Lehtisen aikaa vie kaupunkisuunnitteluun ja julkiseen taiteeseen liittyvät konsulttitehtävät, joita hän hoitaa Frei Zimmer Oy:n toimitusjohtajana. Frei Zimmer Oy oli laatimassa muun muassa Tampereen Rantatunnelin taideohjelmaa. Tällä hetkellä yritystä työllistää myös Tampereen raitiotien taideohjelman koordinointi.

Lisätietoja taiteilijasta: www.tuulalehtinen.fi

Tuula Lehtisen näyttely ”A Piece of Cake” on avoinna Kangasala-talon galleriassa 28.4. saakka.

Vinkki:
Jos innostuit mosaiikkitekniikasta, muista Kimmo Pyykkö -taidemuseon ja Valkeakoski-opiston yhdessä järjestämä mosaiikkikurssi pidetään huhtikuun kahtena ensimmäisenä sunnuntaina Kimmo Pyykkö -taidemuseossa. Elämysmosaiikkia taiteen äärellä -kurssilla mosaiikkitekniikkaan ja mosaiikkien historiaan tutustuttaa opettaja Minna Polus. Kurssilla vieraillaan Samuli Heimosen mosaiikeista vaikutteita saaneessa näyttelyssä. Varsinainen työskentely tapahtuu Kangasala-talon galleriassa, jossa on esillä Tuula Lehtisen mosaiikkiteoksista koostuva näyttely. Kurssilla jokainen luo oman pienen mosaiikkitaulun tai -alustan, joka saumataan jälkimmäisellä kokoontumiskerralla.
Kurssimaksu 25 €.

Kurssi:
su 7.4. klo 11-16.45
su 14.4. klo 11-15

Ilmoittautuminen Valkeakoski-opiston nettisivujen kautta:
www.valkeakoski.fi/Valkeakoski-opisto
tai puhelimitse Valkeakoski-opistolle p. 03-56917100.

Avoinna ti-ke 11-17, to 11-19, pe-la 11-17, su 11-15
Sisäänpääsy 6/4 € tai Museokortti, Alle 18-vuotiaat maksutta.

Johanna Kangas
Tiedottaja
johanna.kangas @ kangasala-talo.fi

Tuula Lehtinen, Liljamosaiikki, 2007, smalto- ja lasimosaiikki.

Samuli Heimosen näyttely ja sen oheisohjelma tarjoavat jokaiselle jotakin26.2.2019 10:58:17 EETTiedote

TIEDOTE 25.2.2019. Kuvataiteilija Samuli Heimosen suosittu näyttely Monesta yksi on ollut avoinna kuukauden päivät ja sen on nähnyt jo yli 2000 kävijää. Näyttelyn monipuolinen oheisohjelma syventää näyttelykokemusta ja näyttelyn teemoja monin eri tavoin. Ensi viikolla ohjelmassa: museolehtorin kierros Samuli Heimosen näyttelyyn pidetään keskiviikkona 27.2. klo 13 ja yleisöopastus sunnuntaina 3.3. klo 13. Maaliskuun alussa voi tulla katsomaan, miten Samuli Heimosen maalaukset syntyvät, kun Heimonen ja kansanmuusikko Ville Ojanen kohtaavat Kangasala-talon lavalla ja huhtikuussa voi puolestaan osallistua vaikkapa mosaiikkikurssille.

Kuvan syntymisen ihme musiikin tahdittamana Kangasala-talon lavalla 6.3.19.2.2019 08:51:00 EETTiedote

Keskiviikkona 6.3. klo 19 Kangasala-talon lavalla kohtaavat kuvataiteilija Samuli Heimonen ja kansanmuusikko Ville Ojanen yhtyeineen. Yleisöllä on mahdollisuus nähdä, miten Samuli Heimosen teokset syntyvät ja kokea musiikin siivittämä maalaustapahtuma, jota harvoin pääsee seuraamaan ”livenä”. Tapahtumalipun hinnalla sisäänpääsyn myös Samuli Heimosen Monesta yksi -näyttelyyn Kimmo Pyykkö -taidemuseossa.

Senioripäivänä 13.2. opastus susiaiheisten muotokuvien maailmaan ja huumoripitoinen lyhytelokuva 87-vuotiaan Hilkan hiusongelmista6.2.2019 12:36:52 EETTiedote

Senioripäivänä 13.2. Kimmo Pyykkö -taidemuseo tarjoaa monipuolista ohjelmaa senioreille. Iltapäivä alkaa kuvataiteilija Samuli Heimosen Monesta yksi -näyttelyn opastuksella, jota seuraa lyhytelokuvanäytös ja keskustelutilaisuus Kangasala-talon salissa. Anne Välinoron ohjaama ja käsikirjoittama Karvan verran -lyhytelokuva kertoo ohjaajan 87-vuotiaasta äidistä Hilkasta ja hänen hiusongelmistaan.

Kutsu medialle: Tapaa Samuli Heimonen Monesta yksi -näyttelyn ripustusviikolla10.1.2019 09:13:00 EETKutsu

Kuvataiteilija Samuli Heimosen laaja yksityisnäyttely nähdään Kimmo Pyykkö -taidemuseossa Kangasalla 26.1.–19.5.2019. Heimonen ripustaa näyttelyään viikoilla 3 ja 4, jolloin medialla on mahdollisuus tutustua ripustusprosessiin ja haastatella Heimosta henkilökohtaisesti. Haastattelupäivät ovat ti 15.1. tai ti 22.1. Kutsuvierasavajaiset pidetään la 26.1. klo 13 ja yleisölle avoimet ovet samana päivänä klo 15-17. Media on tervetullut näyttelyn avajaisiin.