Tuulet puhaltavat Ilona Partasen taideteoksessa, joka koristaa työmaa-aitaa Tapiolassa

Tapiolan keskustassa Tuultenristin korttelin rakennustyömaata kiertää nyt kuvittaja Ilona Partasen erilaisia tuulia kuvaava taideteos. Rakennusyhtiö YIT rakentaa alueelle asuinkerrostaloja sekä toimistorakennuksia. Työmaa-aitaan liittyvä taideprojekti on YIT:n ja EMMA – Espoon modernin taiteen museon välinen yhteistyöhanke. Tavoitteena on tuoda piristystä kuvataiteen avulla ohikulkijoille ja tuoda taidetta Tapiolaan rakenteilla olevan alueen ja sen asukkaiden keskuuteen. Teos tulee esillä olonsa jälkeen osaksi EMMA-kokoelmaa, ja osa aiheista päätyy valmistuvien asuinrakennusten sisääntuloauloihin.

Ilona Partasen taideteos Tuultenristin rakennustyömaa-aidassa, 2021. Kuva: Paula Virta / EMMA – Espoon modernin taiteen museo

Rakenteilla olevat asuinrakennukset on nimetty Länsituuleksi, Etelätuuleksi ja Itätuuleksi. Ilona Partasen teoksen lähtökohtana on ollut löytää jokaiselle tuulelle oma luonne, jota korostetaan visuaalisin keinoin. Teoksessa tuulten pyörteisiin yhdistyvät niin erilaiset maisemat ja eläinhahmot kuin arkiset esineet hatuista lippuihin ja veneisiin. Läheinen merellisyys sekä kansantarut ja mytologiat ovat tuoneet vaikutteita visuaalisuuteen. Teos toteutetaan tulosteina alumiini- ja akryylilevyille, jotka kiinnitetään maalattuun työmaa-aitaan.

Ilona Partanen toimii pääasiassa kuvittajana ja graafisena suunnittelijana, mutta myös työskentely julkisen tilan taiteen parissa on tuttua. Hänen työlleen ominaista on rohkea värinkäyttö, maalauksellisuus ja orgaaniset muodot. Hänen julkisen tilan teoksiaan on nähtävillä mm. Myyrmäen aseman tiloissa yhdessä Multicoloured Dreams kollektiivin kanssa toteutettuna. Hän kuuluu myös Grafian G-REX katutaidekiltaan.

Partasen teoksen elinkaari jatkuu, kun elementit liitetään EMMA-kokoelmaan ja niitä voidaan esittää jatkossa myös muualla Espoossa julkisessa tilassa. Teos on luonteeltaan toisinnettava eli sen elementeistä voidaan teettää tarpeen mukaan myös uusia versioita.

“Yhteistyö tarjoaa EMMAlle mahdollisuuden toimia asiantuntijana hankkeessa, jonka avulla tuodaan korkeatasoista kuvataidetta taidemuseon seinien ulkopuolelle kaupunkilaisten ja ohikulkijoiden keskelle. Lisäksi yhteistyöllä kartutetaan EMMAn kokoelmaa”, iloitsee EMMAn kokoelmista vastaava intendentti Henna Paunu

Tapiolan metroaseman sekä bussiterminaalin vieressä sijaitseva YIT:n Tuultenristi-hanke koostuu kahdesta 12-kerroksisesta ja yhdestä yhdeksänkerroksisesta asuinkerrostalosta, yhdestä viisikerroksisesta toimistorakennuksesta sekä asuinrakennuksia palvelevasta paikoituslaitoksesta. Ensimmäisen asuinhankkeen, Asunto Oy Espoon Itätuulen rakentaminen alkoi tänä keväänä.

EMMA – Espoon Modernin taiteen museo sijaitsee Espoon Tapiolassa Näyttelykeskus WeeGeellä. Näyttelytoiminnan lisäksi EMMAn taide ulottuu ympäri Espoon kaupunkia. Merkittävä osa EMMA-kokoelman teoksista on jatkuvasti kaikkien kaupunkilaisten saavutettavissa Espoon kaupunkikuvassa, ulkotiloissa julkisina monumentteina tai koulujen, sairaaloiden, päiväkotien, palvelutalojen ja uimahallien tiloissa. EMMA toteuttaa myös laajempia julkisen taiteen hankkeita kaupunkiin.

EMMAn kokoelma saa merkittävän lisäyksen, kun valokuvataiteilija Marjukka Vainion teoksia lahjoitetaan osaksi kokoelmaa29.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

EMMA – Espoon modernin taiteen museo on vastaanottanut lahjoituksen valokuvataiteilija Marjukka Vainion (1953–2019) perikunnalta. Lahjoitus sisältää yhteensä yli 60 teosta, jotka ajoittuvat 1990-luvulta aina 2010-luvulle saakka. Valokuvateosten lisäksi lahjoituskokoelmaan kuuluu arkistokokonaisuus, joka sisältää muun muassa koevedoksia.

Nya verk i samlingsutställningen Beröring – konstnärsdokumentären Heiskuja om Outi Heiskanen och en omfattande helhet grafikverk visas på EMMA22.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Utställningen Beröring som presenterar Saastamoinen stiftelsens samling uppdateras verk för verk och avdelning för avdelning. Avdelningen Människan och naturen har kompletterats med en helhet av Outi Heiskanens konstgrafik och en konstnärsdokumentär som beskriver hennes liv och arbete. Utställningen har också uppdaterats med två interaktiva installationer: Lauri Astalas medieverk Litet spektakel om att mötas och Pors & Raos kinetiska verk som reagerar på ljud.

New work added to the Touch exhibition – Heiskuja, a documentary film about Outi Heiskanen and a selection of her artworks are on display at EMMA22.6.2021 12:00:00 EEST | Press release

Touch presents a curated selection of works from the Saastamoinen Foundation Art Collection. The exhibition is renewed regularly, work by work and section by section. The Human and Nature section has newly been refreshed with a selection of artworks by Outi Heiskanen and a documentary film about her life and art. Two interactive installations have also been added to the display: Lauri Astala’s Small Spectacle about Encountering and Pors & Rao’s sound-interactive kinetic installation.

Uusia teoksia Kosketus-kokoelmanäyttelyssä – Outi Heiskasen taiteilijadokumentti Heiskuja sekä laaja grafiikan kokonaisuus esillä EMMAssa22.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevä Kosketus-näyttely päivittyy teos teokselta ja osio osiolta. Näyttelyn osioon Ihminen ja luonto on lisätty Outi Heiskasen taidegrafiikkaa sisältävä kokonaisuus sekä hänen elämäänsä ja työskentelyään kuvaava taiteilijadokumentti. Ripustusta on päivitetty lisäksi kahdella vuorovaikutteisella installaatiolla: Lauri Astalan mediateoksella Pieni spektaakkeli kohtaamisesta ja Pors & Raon ääniin reagoivalla kineettisellä teoksella.

Vindarna fläktar i Ilona Partanens konstverk på byggplatsstaket i Hagalund21.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Byggplatsen för kvarteret Tuultenristi (Vindarnas kors) i Hagalunds centrum omgärdas av illustratören Ilona Partanens konstverk som beskriver olika vindar. Byggbolaget YIT bygger bostadshus och kontorshus på området. Konstprojektet på byggplatsstaketet är ett samarbetsprojekt mellan YIT och EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Målet är att med bildkonstens hjälp pigga upp vardagen för de förbipasserande, och att föra in konsten i det nya området som byggs i Hagalund och föra den närmare invånarna. Efter att verket har visats runt byggplatsen kommer det att införlivas i EMMAs samling och en del av motiven kommer att ses i form av konstverk i de nybyggda bostadshusens trapphus.