Tuulimylly ja jouluillallinen – näillä pipareilla voitettiin SM-kultaa

Suomen taitavimmat piparileipurit löytyivät Rovaniemeltä ja Tampereelta.
Rovaniemeläinen Maija Vuonokari voitti nuorten sarjan teoksellaan Myllynhoitaja joululomalla. Kuva: Benjamin Kallunki

Järjestyksessään kymmenes Piparinleivonnan SM-kilpailu järjestettiin lauantaina 28.11. perinteistä poiketen virtuaalisena. Finalistit leipoivat yhtä aikaa kotikeittiöissään ympäri Suomen ja tuomaristo seurasi kilpailijoiden työskentelyä videopuhelun välityksellä.

Jännittävä kilpailu piti sisällään niin pipareiden katkeamista, liitosten murtumista kuin onnistumisen riemuakin. Kilpailutöiden taso oli korkea, eikä tuomareiden tehtävä ollut helppo. Raati punnitsi ja pohti erityisesti nuorten sarjan voittajaa ihan viime sekunneille saakka.

Alle 20-vuotiaiden sarjan parhaaksi leipuriksi valittiin lopulta rovaniemeläinen 19-vuotias Maija Vuonokari teoksellaan Myllynhoitaja joululomalla.

”Halusin tehdä moniulotteisen rakennelman, joka ei ole ihan perinteisin piparityö. Onnistuin teoksessa mielestäni hyvin, vaikka hollantilaisen tuulimyllyn siivet olivatkin odotettua vaikeammat saada pysymään kasassa”, leipuri-kondiittoriksi opiskeleva Maija sanoo.

Tuomaristo ihasteli erityisesti Maijan työn moniulotteisuutta, koristeellisuutta ja upeita yksityiskohtia. Kilpailutöitä etäyhteyksien päästä arvioivat Myllyn Parhaan leipurimestari Iiro Heinonen, vuoden 2019 Piparinleivonnan SM-kisojen aikuisten sarjan voittaja Sanna Kalasniemi ja Suomen Junior MasterChef 2017 -kilpailun voittaja Otto Leskinen.

”Maijan teos oli paitsi visuaalisesti, myös teknisesti vaikuttava. Hän onnistui tekemään hyvin haastavan työn vain kahdessa tunnissa ja esimerkiksi teoksen liimaukset onnistuivat erinomaisesti”, Iiro Heinonen kiittelee.

Toisen sijan nuorten sarjassa nappasi helsinkiläinen Erika Koskela teoksellaan Joulutähti.

Kilpailijoiden raaka-aineena oli Myllyn Parhaan valmistama Laktoositon Piparitaikina, joka on virallinen kisataikina. Myllyn Paras on Suomen johtava pipari- ja torttutaikinan valmistaja, ja kiivaimpaan joulusesonkiin varaudutaan Hyvinkäällä ympäri vuoden.

Koskettava tarina toi aikuisten sarjan voiton

Aikuisten sarjan voittajaksi valittiin tamperelaisen Leena Taivalsaaren teos Jouluillallinen ja toiseksi aikuisten sarjassa sijoittui Kangasalalta kotoisin oleva Kati Lehto työllään Joulusauna.

”Minulle on ollut aina tärkeintä joulussa se, että koko perhe on koolla. Tänä vuonna se ei koronan takia onnistu, niin halusin koota työhöni kaikki tärkeimmät asiat: täydet ruokalautaset, joulukuusen, kynttilät ja joululahjat. Vain läheisimmät ihmiset puuttuvat”, Leena Taivalsaari kertoo.

Tuomaristoon teki vaikutuksen teoksen liikuttava tarina ja työn tekninen toteutus. Jouluillallisessa pienetkin yksityiskohdat, kuten aterimet, kynttilät ja täydet ruokalautaset oli mietitty loppuun asti ja teoksen piparit oli paistettu taitavasti.

Leena on piparinleivonnassa tuplamestari, sillä hän on voittanut Piparinleivonnan Suomen mestaruuden myös vuonna 2017.

Finaalissa kilpailijat toteuttivat vapaamuotoisen työn, jonka tekemiseen oli aikaa 120 minuuttia. Annetussa ajassa finalistit piirsivät kaavat, leipoivat pipariosat, paistoivat ne, jäähdyttivät, kokosivat ja koristelivat luomuksensa. Leivontavälineitä, piparitaikinaa ja koristelutarpeita sai käyttää kilpailussa rajoitetusti.

Aikuisten ja nuorten sarjojen voittajille tarjotaan palkintojen lisäksi työpaikat Myllyn Parhaan sosiaalisen median kanavista koko ensi vuodeksi. Someleipurit tekevät säännöllisesti sisältöjä yrityksen kanaviin ja inspiroivat ja innostavat leipomuksillaan ja resepteillään Myllyn Parhaan someseuraajia.

Nuorten sarjan voittaja: Myllynhoitaja joululomalla – Maija Vuonokari, Rovaniemi
2. sija: Joulutähti – Erika Koskela, Helsinki

Muut nuorten sarjan finalistityöt:
Tähtikranssi – Iines Rämä, Hyvinkää
Joulumetsä – Silja Pekkarinen, Vaasa
Joulukranssi – Milla Vina, Ylöjärvi

Aikuisten sarjan voittaja: Jouluillallinen – Leena Taivalsaari, Tampere
2. sija: Joulusauna – Kati Lehto, Kangasala

Muut aikuisten sarjan finalistityöt:
Lintujen joulupuu – Lauri Kesäniemi, Helsinki
Joulukakku – Laura Lehtonen, Pori
Ensilumen kuusi – Jari Heikkinen, Lapinlahti

Lisätiedot:

Anniina Nissinen
anniina@mellakkahelsinki.fi

Lataa
Tamperelainen Leena Taivalsaari voitti aikuisten sarjan teoksellaan Jouluillallinen.
Helsinkiläinen Erika Koskela oli nuorten sarjan kakkonen. Kuva: Samuli Salo