Tuusulan Vesi hyödyntää veden etäluennassa Digitan LoRaWAN-verkkoa

Tuusulan Vesi ja Digita ovat tehneet sopimuksen veden etäluennan digitalisoinnista Digitan tarjoaman LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvan IoT-verkon avulla. Ensimmäiset etäluettavat vesimittarit otetaan käyttöön Tuusulan Asuntomessualueella elokuussa 2020.

Tuusulassa vesihuollon digitalisaatiota ja muiden vesiyhtiöiden positiivisia kokemuksia veden etäluennasta on seurattu tiiviisti jo usean vuoden ajan. Tuusulan Asuntomessujen myötä vesimittarikannan päivittäminen tähän päivään tuli ajankohtaiseksi asiaksi. Etäluennan käynnistämiseen vaikutti myös Digitan tarjoama LoRaWAN-verkko, jonka avulla vesihuollon digitalisointi voidaan tehdä luotettavasti verkon hyvän kuuluvuuden ja turvallisten yhteyksien avulla. Tuusulan vesihuollon piirissä on noin 8 400 vesimittaria, jotka tullaan vaihtamaan etäluettaviksi lähivuosien aikana.

”Tämän projektin myötä teemme harppauksen nykyaikaan ja seuraamme kehityksessä energiayhtiöitä. Vesihuollon digitalisoinnissa haemme siitä saatavaa kokonaishyötyä, joka saavutetaan kun koko vesiverkosto jätevesiä myöten on saatu etäluettavuuden piiriin. Alueen asukkaille tästä on etuna veden arviolaskutuksen loppuminen ja oman vedenkulutuksen seurannan mahdollistaminen reaaliaikaisesti”, kertoo Tuusulan Veden liikelaitoksen johtaja Jukka Sahlakari.

”Tämä oli erinomainen ajankohta aloittaa yhteistyö Tuusulan Veden kanssa. Asuntomessualuelle asennettavat etäluettavat vesimittarit olivat projektin ensimmäinen vaihe ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin”, iloitsee Digitan IoT-palveluiden myyntipäällikkö Mona Miettinen.

Tuusulan Vesi, liikelaitoksen johtaja Jukka Sahlakari, p. 040 314 3563, jukka.sahlakari(a)tuusula.fi

Digita Oy, myyntipäällikkö Mona Miettinen, p. 0400 721 700, mona.miettinen(a)digita.fi

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT)  palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi

Tuusulan vesihuoltoliikelaitos toimittaa talousvettä asiakkailleen sekä johtaa jätevedet edelleen puhdistettavaksi Viikinmäen jätevedenpuhdistamolle.

Antenni-tv-verkon taajuus muuttuu Vaalan täytelähettimellä 14.5.2020 – muutos vaikuttaa antenni-tv-vastaanottoon11.5.2020 11:00:00 EESTTiedote

Vaalan täytelähetinaseman taajuusmuutokseen liittyvien muutostöiden päivämäärä on muuttunut. Antenni-tv-verkon C-kanavanipun taajuus muuttuu torstaina 14.5.2020 Vaalan täytelähetinasemalla. Muutostöitä tehdään 14.5.2020 klo 9.00 - 16.00 välillä, muutostyöt aiheuttavat katkoksia lähetyksissä C-kanavanipussa. Muutostöiden jälkeen vastaanottimissa on tehtävä kanavahaku.