Tydliga anvisningar för skolelevens trygga eftermiddag - Vad är tryggt att göra hemma efter skoldagen?

I många hem funderar man under förhösten på små skolbarns säkerhet under eftermiddagarna hemma efter skoldagen. Vilka elapparater får ett skolbarn använda hemma utan sina föräldrar efter skoldagen? Hur kommer man ut vid brand? Ilpo Leino, säkerhetschef för Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, rekommenderar att föräldrarna ger skolbarnen tydliga regler för eftermiddagarna.

Skolbarn är otroligt påhittiga. Därför finns det skäl att prata med barnet om vad man får och vad man inte får göra efter skolan.

– Användningen av spisen är något som i ljuset av brandstatistiken är utmanande för finländare i alla åldrar. Användningen av spisen och speciellt dess felanvändning orsakar flest bränder i hemmen i Finland. Barn är ofta ovana att laga mat vid spisen, varför småskolebarn inte borde göra mellanmål vid spisen, tipsar Ilpo Leino.

Mikrovågsugnen är alltså ett starkt alternativ om barnet vill ha sitt mellanmål varmt. Även mikron är en elapparat, varför man bör lära sig hur den används. Det är bra att komma överens med barnet om vilka elapparater man får använda när man är ensam hemma.

– Tändstickor är ett klart nej, såväl hemma som ute med kompisar. Det är vanligt att den unga bara tänkte tända en liten eld som sedan spred sig lömskt och snabbt, säger Ilpo Leino.

Rätt användning av nödnumret är en medborgarfärdighet för alla åldrar

Om en brand eller en annan olycka ändå inträffar, måste man kunna agera raskt. Man bör öva utrymning från en brinnande bostad med barnen. Så här fastnar utrymningsvägarna i minnet.

– Man får inte stanna kvar i en brinnande bostad och försöka knäppa på mobilen. Man ringer nödnumret först när man har räddat sig till en säker plats. Den jourhavande vid nödcentralen vet hur man frågar barnet vad som har hänt, berättar säkerhetsexperten Jari Pouta.

Det går att lära tonåringar primärsläckningsfärdigheter, men när det gäller mindre barn är det enklast att lära dem hur man flyttar sig till en säker plats.

Säkerhetschef Ilpo Leino, puh. 045 657 7290, ilpo.leino@spek.fi

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga4.1.2018 12:00Tiedote

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

Palokuntanuorisotyö kasvattaa turvallisuusmyönteisiä nuoria4.1.2018 12:00Tiedote

Palokuntanuorisotyö parhaimmillaan on innovatiivista, paloasemaa ympäröivän yhteisön turvallisuutta edistävää toimintaa. Nuorisotyö myös kasvattaa nuorten turvallisuusmyönteisyyttä. Päivä Paloasemalla -tapahtuman marraskuun lopussa järjestäneet paloasemat saivat hakea stipendiä palokuntanuorisotoimintansa kehittämiseen. Stipendit myönsi LähiTapiola, ja yhtiön lisäksi stipendinsaajia oli valitsemassa edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, joka koordinoi Päivä Paloasemalla -tapahtumia ja kehittää palokuntanuorisotyötä Suomessa.

Pärjäisitkö häiriötilanteessa 72 tuntia ilman apua?18.12.2017 12:30Tiedote

Yhteiskunnan häiriötilanteissa omatoimisella varautumisella on suuri merkitys sekä kansalaisille että viranomaisille. Miten pitää toimia, kun esimerkiksi sähkökatkon takia vettä ei yhtäkkiä tulekaan kraanasta tai lämmitys ei toimi? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) toimesta on luotu uusi 72 tuntia -varautumiskonsepti, jossa käydään konkreettisesti läpi arjesta selviytymistä ennen viranomaisten apua.