Tydliga anvisningar för skolelevens trygga eftermiddag - Vad är tryggt att göra hemma efter skoldagen?

I många hem funderar man under förhösten på små skolbarns säkerhet under eftermiddagarna hemma efter skoldagen. Vilka elapparater får ett skolbarn använda hemma utan sina föräldrar efter skoldagen? Hur kommer man ut vid brand? Ilpo Leino, säkerhetschef för Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, rekommenderar att föräldrarna ger skolbarnen tydliga regler för eftermiddagarna.

Skolbarn är otroligt påhittiga. Därför finns det skäl att prata med barnet om vad man får och vad man inte får göra efter skolan.

– Användningen av spisen är något som i ljuset av brandstatistiken är utmanande för finländare i alla åldrar. Användningen av spisen och speciellt dess felanvändning orsakar flest bränder i hemmen i Finland. Barn är ofta ovana att laga mat vid spisen, varför småskolebarn inte borde göra mellanmål vid spisen, tipsar Ilpo Leino.

Mikrovågsugnen är alltså ett starkt alternativ om barnet vill ha sitt mellanmål varmt. Även mikron är en elapparat, varför man bör lära sig hur den används. Det är bra att komma överens med barnet om vilka elapparater man får använda när man är ensam hemma.

– Tändstickor är ett klart nej, såväl hemma som ute med kompisar. Det är vanligt att den unga bara tänkte tända en liten eld som sedan spred sig lömskt och snabbt, säger Ilpo Leino.

Rätt användning av nödnumret är en medborgarfärdighet för alla åldrar

Om en brand eller en annan olycka ändå inträffar, måste man kunna agera raskt. Man bör öva utrymning från en brinnande bostad med barnen. Så här fastnar utrymningsvägarna i minnet.

– Man får inte stanna kvar i en brinnande bostad och försöka knäppa på mobilen. Man ringer nödnumret först när man har räddat sig till en säker plats. Den jourhavande vid nödcentralen vet hur man frågar barnet vad som har hänt, berättar säkerhetsexperten Jari Pouta.

Det går att lära tonåringar primärsläckningsfärdigheter, men när det gäller mindre barn är det enklast att lära dem hur man flyttar sig till en säker plats.

Säkerhetschef Ilpo Leino, puh. 045 657 7290, ilpo.leino@spek.fi

Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot21.9.2017 08:30Tiedote

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.

Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa8.9.2017 10:31Tiedote

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.

Bostadsbolagens roll i brandsäkerheten bör stärkas8.9.2017 10:31Tiedote

En beklagansvärd brand i Nordsjö som ledde till fyra människors död visar att ansvaret för underhållet av brandvarnares funktionsduglighet är otydligt. Reformen av räddningslagen är ett bra tillfälle att utveckla ansvaren i anslutning till brandsäkerheten. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har i åratal framhållit brandvarnarnas betydelse. Tragiska händelser som den i Nordsjö visar att det fortfarande finns mycket att förbättra.

Koululaisen iltapäivän turvaksi selkeät ohjeet - Mitä kotona on turvallista tehdä koulupäivän jälkeen?5.9.2017 09:00Tiedote

Monessa kodissa pohditaan näin alkusyksystä pienten koululaisten turvallisuutta iltapäivisin kotona koulupäivän jälkeen. Mitä sähkölaitteita koululainen saa käyttää, kun hän on ilman vanhempia koulupäivän jälkeen kotona? Miten kotoa pääsee ulos, jos tulipalo syttyy? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino suosittelee, että vanhemmat ohjeistavat koululaisille selkeät säännöt iltapäiviksi.

SuomiAreenan keskustelutilaisuus: Turvallisuutta katsotaan lähiajan ja sadan vuoden kiikareilla5.7.2017 09:16Kutsu

SuomiAreenassa keskustellaan turvallisuuskysymyksistä lähitulevaisuuden ja jopa sadan vuoden perspektiivillä maanantaina 10.7. klo 15.15. Keskustelun teemat liikkuvat digitalisaation ja informaatiovaikuttamisen, kansainvälisten uhkien ja terrorismin sekä arjen turvallisuuden maastoissa. Keskustelutilaisuuden järjestävät eduskunnan puolustusvaliokunta, poliisi, Eurooppanuoret, Accenture ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö.

Vuoden alkupuoliskolla oli ennätysvähän palokuolemia4.7.2017 09:30Tiedote

Vuoden alkupuoliskolla oli poikkeuksellisen vähän palokuolemia. Tulipaloissa menehtyi kesäkuun loppuun mennessä 23 ihmistä, kun viiden edellisvuoden keskiarvo vastaavalta ajanjaksolta oli 41 palokuollutta. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön tavoitteena on, että tulipaloissa ei menetettäisi yhtään ihmishenkeä. Palokuolemia voidaan ehkäistä toimivilla palovaroittimilla, tulipalojen ennaltaehkäisyllä, alkusammutuksella ja poistumisharjoittelulla.