Tydligt uppsving i det operativa resultatet

Koncernen Vasa Elektriskas omsättning uppgick till 44,7 M€ under det första kvartalet 2018. Rörelsevinsten var 6,5 M€. Omsättningen steg med 12,3 procent i jämförelse med året innan. Självförsörjningsgraden var alltjämt på en utmärkt nivå (54,2 %).

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Koncernens operativa resultat visar på en tydlig uppgång i början av året. Resultatet belastas dock av en elanskaffningskostnad på fem miljoner euro. Investeringen, som gjordes i samband med Seinäjoki kraftverks ägararrangemang, är av engångskaraktär och återvänder till koncernen inom de närmaste tre åren.

Energiförsäljning

Försäljningen av elenergi uppgick i januari–mars till sammanlagt 538,1 GWh, vilket är 9 procent mer än året innan. Andelen el som såldes till grossistmarknaden (69,7 GWh) steg med så mycket som en fjärdedel. Försäljningen av fjärrvärme uppgick till 306 GWh, vilket var 16,5 procent mer än under motsvarande period i fjol.

Elöverföring

I januari–mars var elöverföringen 8 procent större än året innan. Under årets tre första månader uppgick överföringen till 335 GWh. Leveranssäkerheten var på en utmärkt nivå.

Verkställande direktör Hannu Linna gläder sig över en klart friskare elmarknad.
- I framtiden möjliggör prisnivån på den Nordiska marknaden marknadsbestämda investeringar, ifall den här utvecklingen fortsätter.

Koncernen Vasa Elektriska

Försäljning av fjärrvärme GWh

Elöverföring GWh

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.