Tydligt uppsving i det operativa resultatet

Koncernen Vasa Elektriskas omsättning uppgick till 44,7 M€ under det första kvartalet 2018. Rörelsevinsten var 6,5 M€. Omsättningen steg med 12,3 procent i jämförelse med året innan. Självförsörjningsgraden var alltjämt på en utmärkt nivå (54,2 %).

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Koncernens operativa resultat visar på en tydlig uppgång i början av året. Resultatet belastas dock av en elanskaffningskostnad på fem miljoner euro. Investeringen, som gjordes i samband med Seinäjoki kraftverks ägararrangemang, är av engångskaraktär och återvänder till koncernen inom de närmaste tre åren.

Energiförsäljning

Försäljningen av elenergi uppgick i januari–mars till sammanlagt 538,1 GWh, vilket är 9 procent mer än året innan. Andelen el som såldes till grossistmarknaden (69,7 GWh) steg med så mycket som en fjärdedel. Försäljningen av fjärrvärme uppgick till 306 GWh, vilket var 16,5 procent mer än under motsvarande period i fjol.

Elöverföring

I januari–mars var elöverföringen 8 procent större än året innan. Under årets tre första månader uppgick överföringen till 335 GWh. Leveranssäkerheten var på en utmärkt nivå.

Verkställande direktör Hannu Linna gläder sig över en klart friskare elmarknad.
- I framtiden möjliggör prisnivån på den Nordiska marknaden marknadsbestämda investeringar, ifall den här utvecklingen fortsätter.

Koncernen Vasa Elektriska

Försäljning av fjärrvärme GWh

Elöverföring GWh

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Kall vinter och sällsynt varm sommar påverkade energibolagets försäljning23.1.2019 08:00:00Tiedote

De låga temperaturerna i början av år 2018 övergick i en varm sommar, vilket också syns i energiförbrukningen. Medan uppvärmningsbehovet var större än normalt i början av året var förbrukningen mindre än normalt när sommaren kom tidigt. Totalförsäljningen av el ökade och en större andel såldes till elbörsen. Utvecklingen av elnätet fortsatte med investeringar i leveranssäkerheten.

120 fast bosatta kunder fortfarande utan el4.1.2019 14:19:47Tiedote

Skadorna som stormen Aapeli orsakade har reparerats också i dag fredag med hjälp av tilläggsresurser. Igår kl. 14 var antalet kunder utan el totalt cirka 3 340 inom Vasa Elnäts distributionsområde. I dag samma tid var antalet 1 900. Nya fel har uppstått såväl under torsdagen som fredagen. Vid reparationerna prioriteras den fasta bebyggelsen. Av dessa är fortfarande 120 utan el. Resten av de strömlösa är fritidsbostäder. Bolaget fortsätter att reparera samtliga stormskador under veckoslutet.

Reparationerna av elnätet framskrider - den fasta bosättningen torde få tillbaka elen idag torsdag3.1.2019 13:59:55Tiedote

Reparationerna inom Vasa Elnäts distributionsområde har framskridit under torsdagen. Bolaget har också haft hjälp av tilläggsresurser. På onsdagen kl. 14 var antalet kunder utan el cirka 6 900. Idag torsdag strax före kl. 14 uppgår antalet till cirka 3 340. Målet är att den fasta bosättningen ska få tillbaka elen ännu under loppet av torsdagen. Fritidsbostäderna kommer att få vänta på elen lite längre.

Reparationer av elnätet pågår – en del hushåll kan förbli utan el i flera dygn2.1.2019 14:43:23Tiedote

”Den värsta stormen någonsin på Vasa Elnäts distributionsområde.” Så beskriver driftchef Petter Södergran på Vasa Elnät situationen, som orsakade att mer än 14 000 kunder inom elnätsbolagets område var utan el när det var som värst. Reparationerna av elnätet fortsätter och fel åtgärdas så snabbt som möjligt. - För tillfället är nästan 6 900 kunder utan el. Vi uppskattar att en del av våra kunder kommer att vara utan el i upp till flera dygn.