Tyhjässä Tammerkoskessa syntyi vesivoimalaitokseen uusi eroosiolaatta 54 tunnin työrupeamassa
Vesivoimalaitoksen virtausaukkojen edustalla pohjassa sijaitsevan eroosiolaatan tehtävänä on estää maa-aineksen kulkeutuminen voimalaitoksen edestä virran mukana. Vanha eroosiolaatta oli tullut elinkaarensa päähän ja uusiminen päätettiin toteuttaa Tammerkosken ollessa tyhjänä.
Eroosiolaatta oli valettu Tammerkosken pohjan alapuolella, mikä tarkoitti sitä, että keskikosken tyhjennyksen jälkeen oli vesivoimalaitoksen edustalta saatava vesi pois ennen töiden aloittamista.
– Koska rakennuskohde sijaitsi 6 metriä Tammerkosken vedenpinnan alapuolella, aloitimme työt poistamalla voimalaitoksen montusta noin 5 000 kuutiota vettä. Sitä mukaa, kun vedenpinta laski ja vanha laatta tuli näkyviin, pääsimme purkamaan laattaa, kertoo kohteen työmaapäällikkö Mikael Klasila Kreatesta.
Tiukka aikataulu teki urakasta poikkeuksellisen
Työn toteutukselle varattu 54 tunnin aikaikkuna vaati kymmenkunta ammattilaista työskentelemään tehokkaasti vuoroissa. Kun purkuryhmä oli saanut vanhan laatan purettua päivän aikana, saapuivat raudoittajat muotti- ja raudoitustöihin yövuoroon. Seuraavana aamuna pirteä betoniporukka tuli tekemään valun muiden huilatessa.
Reilun kahden vuorokauden aikana Kreate pumppasi vedet pois montusta, purki ja kuljetti vanhan laatan pois pohjalta, teki uuden laatan muotit, raudoitukset ja valut sekä kuivatti ja hioi valmiin betonilaatan. Samanaikaisesti teräksisien imuputkien turbiinit suojattiin, tehtiin telineet ja puhdistettiin pinnoitettavat kohdat vesipiikkaamalla ja pinnoitettiin alueet kahteen kertaan. Vasta kun kaikki työvaiheet oli saatu kunnialla maaliin, päästettiin vesi virtaamaan Tammerkoskeen.
– Kun rakentaminen toteutetaan näin tiukassa aikataulussa, vaaditaan tarkkaa töiden suunnittelua sekä hyvin organisoitua johtamista. Mitä paremmin porukka puhaltaa yhteen hiileen ja jokainen tietää oman tehtävänsä, sitä varmemmin pääsemme maaliin annetussa aikaikkunassa, Klasila selventää.
Yllätyksiltäkään ei vältytty
Aiemmin rakennetussa ympäristössä tulee usein haasteita ja yllätyksiä, niin myös tässä kohteessa.
– Vanha eroosiolaatta oli rakennettu joiltain osin suoraan kallion päälle. Jouduimmekin piikkaamaan ylimääräiset kallioalueet pois, jotta saimme raudoituksen ja valun asianmukaisesti toteutettua, Klasila toteaa.
Lisäksi veden virtaus maaperästä aiheutti lisätöitä, mutta niiden tyrehdyttäminen onnistui väliaikaisilla ja projektiin sopivilla paikkausratkaisuilla. Monista työvaiheista ja tiukasta aikataulusta huolimatta urakka saatiin valmiiksi ajallaan.
– Työt sujuvat luotettavan ja osaavan tekijän kanssa odotetusti, tiivisti työmaalle tarkastamaan pistäytynyt hankepäällikkö Seppo Tattari Tampereen Sähkölaitokselta.
Urakka pähkinänkuoressa:
- Töitä 52 tuntia yhteen putkeen
- Noin 10 ammattilaista työskenteli urakassa
- Vettä pumpattiin 5 000 m³ pois
- Eroosiolaatan koko 22 m x 12 m
- 80 m³ valettua betonia
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikael KlasilaTyömaapäällikköKreate Oy
Puh:+358 50 575 0256mikael.klasila@kreate.fiKirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Materiaalipyynnöt
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 235 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Satamalaitoksen alue muuttuu vähäpäästöisesti Helsingin uudeksi asuinalueeksi – Kreate rakentaa hiilineutraalisti maalla ja meressä4.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Kreate toteuttaa Nihdin urakassa maa- ja vesirakentamisen töitä osana Helsingin uuden asuinalueen rakentamista. Hanke etenee infrarakentamisen ympäristörasituksia keventäen: urakassa hyödynnetään sekä vähähiilistä betonia että työmaalla syntyvää purkubetonia, käytetään uusiutuvaa energiaa ja jätteistä valmistettua dieseliä sekä vähennetään pakokaasupäästöjä. Pelkästään vähähiilibetonin ansiosta puolitoista vuotta kestävällä hankkeella syntyy päästösäästöä jopa 200 000 CO₂-kiloa.
Kreate asentaa salaojamatot Korsvägenin rautatieasemalle Göteborgissa – yhtiön Ruotsin liiketoiminta kehittyy suotuisasti1.3.2024 09:30:31 EET | Tiedote
Kreate Sverige AB on solminut aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta West Link Contractors -työyhteenliittymän kanssa. Urakassa Kreate asentaa 20 000 neliömetriä salaojamattoa Korsvägenin rakenteilla olevalle rautatieasemalle ja sen tunneleihin Göteborgissa Ruotsissa. Sopimuksen arvo on noin 20 miljoonaa ruotsin kruunua eli noin 1,8 miljoonaa euroa. Inframarkkina on Ruotsissa hyvässä nosteessa, vaikka kokonaisuudessaan rakentamisen trendi on laskeva.
Kreate mukaan Koskelan varikon allianssiurakan kehitysvaiheeseen – tarjousvaiheessa alkanut yhteistyö jatkuu vahvistaen samalla yhtiön rataliiketoimintaa8.12.2023 12:47:33 EET | Tiedote
Kreate oli Skanskan kumppanina Helsingissä sijaitsevan Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kilpailutusvaiheessa. Hyvin alkanut kumppanuus ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta jatkuu myös kehitysvaiheessa.
Kreate aloittaa Vihdissä ison väyläurakan – viime kuukausina tilauskantaan lähes 40 miljoonalla hankkeita7.12.2023 10:52:11 EET | Tiedote
Kreate allekirjoitti Vihdin kunnan kanssa sopimuksen Hankasalontien urakan rakentamisesta. Lähes 10 miljoonan euron urakka käynnistyy viikolla 50. Yhteensä Kreaten tilauskantaan on kirjattu hankkeita loppuvuonna lähes 40 miljoonalla eurolla.
Pieni siirto, iso onnistuminen – Hessundinsalmen sillan harvinaislaatuisen betoninivelrakenteen tunkkaus onnistui erinomaisesti8.11.2023 13:30:50 EET | Tiedote
Paraisilla toteutetaan erittäin vaativaa siltaa, joka rakentuu tehokkaassa tahdissa valokeilassa paistatelleen kaverinsa, Kirjalansalmen sillan kanssa samalle tieosuudelle. Pituuskisassa hopealle jäävä Hessundinsalmen silta haastaa kuitenkin sillan suunnittelijat ja rakentajat teknisellä vaativuudellaan. Sen ainutlaatuinen betoninivelrakenne hakee vertaistaan Suomen historiassa, ja on tarjonnut oppimisen paikkoja jopa sillanrakentamisen huippuammattilaisille. Lokakuun lopussa Kreaten työmaalla toteutettiin betoninivelrakenteen pilarin tunkkaus: huolellisesti valmisteltu 30 millimetrin siirtymä on oleellinen seuraaville rakennusvaiheille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme