Tyhjässä Tammerkoskessa syntyi vesivoimalaitokseen uusi eroosiolaatta 54 tunnin työrupeamassa

Tampereen Tammerkosken pohjassa tehtiin töitä maanantaiaamusta keskiviikkoiltapäivään, kun Kreate uusi Tampereen Sähkölaitoksen Keskiputouksen vesivoimalaitoksen eroosiolaatan ja teki paikallispinnoituksia teräksisiin imuputkiin. Yllätyksistä huolimatta tiukka aikataulu piti ja vesi saatiin virtaamaan Tammerkoskeen suunnitellusti keskiviikkona 22.9. puoliltapäivin.

Uusittava eroosiolaatta sijaitsi Keskiputouksen vesivoimalaitoksen edessä Tammerkosken vedenpinnan alapuolella.

Vesivoimalaitoksen virtausaukkojen edustalla pohjassa sijaitsevan eroosiolaatan tehtävänä on estää maa-aineksen kulkeutuminen voimalaitoksen edestä virran mukana. Vanha eroosiolaatta oli tullut elinkaarensa päähän ja uusiminen päätettiin toteuttaa Tammerkosken ollessa tyhjänä.

Eroosiolaatta oli valettu Tammerkosken pohjan alapuolella, mikä tarkoitti sitä, että keskikosken tyhjennyksen jälkeen oli vesivoimalaitoksen edustalta saatava vesi pois ennen töiden aloittamista.

– Koska rakennuskohde sijaitsi 6 metriä Tammerkosken vedenpinnan alapuolella, aloitimme työt poistamalla voimalaitoksen montusta noin 5 000 kuutiota vettä. Sitä mukaa, kun vedenpinta laski ja vanha laatta tuli näkyviin, pääsimme purkamaan laattaa, kertoo kohteen työmaapäällikkö Mikael Klasila Kreatesta.

Tiukka aikataulu teki urakasta poikkeuksellisen

Työn toteutukselle varattu 54 tunnin aikaikkuna vaati kymmenkunta ammattilaista työskentelemään tehokkaasti vuoroissa. Kun purkuryhmä oli saanut vanhan laatan purettua päivän aikana, saapuivat raudoittajat muotti- ja raudoitustöihin yövuoroon. Seuraavana aamuna pirteä betoniporukka tuli tekemään valun muiden huilatessa.

Reilun kahden vuorokauden aikana Kreate pumppasi vedet pois montusta, purki ja kuljetti vanhan laatan pois pohjalta, teki uuden laatan muotit, raudoitukset ja valut sekä kuivatti ja hioi valmiin betonilaatan. Samanaikaisesti teräksisien imuputkien turbiinit suojattiin, tehtiin telineet ja puhdistettiin pinnoitettavat kohdat vesipiikkaamalla ja pinnoitettiin alueet kahteen kertaan. Vasta kun kaikki työvaiheet oli saatu kunnialla maaliin, päästettiin vesi virtaamaan Tammerkoskeen.

– Kun rakentaminen toteutetaan näin tiukassa aikataulussa, vaaditaan tarkkaa töiden suunnittelua sekä hyvin organisoitua johtamista. Mitä paremmin porukka puhaltaa yhteen hiileen ja jokainen tietää oman tehtävänsä, sitä varmemmin pääsemme maaliin annetussa aikaikkunassa, Klasila selventää.

Yllätyksiltäkään ei vältytty

Aiemmin rakennetussa ympäristössä tulee usein haasteita ja yllätyksiä, niin myös tässä kohteessa.

– Vanha eroosiolaatta oli rakennettu joiltain osin suoraan kallion päälle. Jouduimmekin piikkaamaan ylimääräiset kallioalueet pois, jotta saimme raudoituksen ja valun asianmukaisesti toteutettua, Klasila toteaa.

Lisäksi veden virtaus maaperästä aiheutti lisätöitä, mutta niiden tyrehdyttäminen onnistui väliaikaisilla ja projektiin sopivilla paikkausratkaisuilla. Monista työvaiheista ja tiukasta aikataulusta huolimatta urakka saatiin valmiiksi ajallaan.

– Työt sujuvat luotettavan ja osaavan tekijän kanssa odotetusti, tiivisti työmaalle tarkastamaan pistäytynyt hankepäällikkö Seppo Tattari Tampereen Sähkölaitokselta.

Urakka pähkinänkuoressa:

• Töitä 52 tuntia yhteen putkeen
  • Noin 10 ammattilaista työskenteli urakassa
  • Vettä pumpattiin 5 000 m³ pois
  • Eroosiolaatan koko 22 m x 12 m
  • 80 m³ valettua betonia

Tiukan aikataulun rakentamisessa jokaisella on oma tarkka tehtävänsä. Kun kolme ammattilaista on betonivalun levittämistyössä, varmistavat muut pumppujen toimintaa, purkujätteiden kuljetusta, maalausta ja muita tehtäviä.
Tässä kohteessa käytettiin nopeammin kovettuvaa betonilaatua, jotta laatta sai riittävän lujuuden. Betoni jatkaa lujuuden kehitystä myös veden alla.
Kohteen työmaapäällikkö Mikael Klasila on tyytyväinen Kreaten henkilöstön ja alihankkijoiden hyvään yhteistyöhön. Yllätyksistä huolimatta työ saatiin valmiiksi ajallaan.
Tammerkoski näyttää hyvin erilaiselta ilman virtaavaa vettä.

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 235 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

The Crown Bridges joint venture has signed the contract: the construction of Kruunuvuorensilta, the longest bridge in Finland, will begin in October23.9.2021 12:55:20 EEST | Press release

The Crown Bridges joint venture formed by Kreate and YIT has signed a contract with the City of Helsinki regarding the Crown Bridges project. The contract comprises the construction of Kruunuvuorensilta bridge between Kruunuvuorenranta and Korkeasaari, the Finkensilta bridge between Korkeasaari and Nihti as well as some preliminary construction work at Korkeasaari. The total value of the project, which will be executed over the course of several years, is approximately EUR 126 million. Of this, Kreate’s share of approximately EUR 63 million will be recorded in the Q3 order backlog.

TYL Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen: Suomen pisimmän sillan, Kruunuvuorensillan rakentaminen alkaa lokakuussa23.9.2021 12:55:19 EEST | Tiedote

Kreaten ja YIT:n työyhteenliittymä Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen Kruunuvuorensillat-hankkeesta Helsingin kaupungin kanssa. Urakkaan kuuluu Kruunuvuorenrannan ja Korkeasaaren yhdistävän Kruunuvuorensillan ja Korkeasaaren ja Nihdin yhdistävän Finkensillan rakentaminen sekä Korkeasaaren esirakentamistöitä. Monivuotisen hankkeen arvo on noin 126 miljoonaa euroa, josta Kreaten osuus, noin 63 miljoonaa euroa kirjataan kolmannen vuosineljänneksen tilauskantaan.

On 21 September 2021, the Finnish Transport Infrastructure Agency issued a procurement decision to choose Kreate Oy as an alliance partner in the project for renovating the Kirjalansalmi and Hessundinsalmi bridges along highway 180. All four parties selected for tendering submitted a tender on executing the project.