Työ tekijäänsä neuvoo – työpaikat entistä tärkeämpiä oppimispaikkoja

Lähes jokainen kokee epävarmuutta sekä omasta että organisaationsa puolesta, koska muutokset heilauttavat tilanteita jatkuvasti. Oppiminen ja erityisesti ketterä oppiminen on tapa hallita muutosta.

Ennen ajateltiin, että ihmisten pitää kouluttautua läpi elämän. Elinikäistä oppimista tarvitaan edelleen, mutta niin, että oppiminen tapahtuu työssä ja työn ohessa jatkuvasti, ei vuorotellen.

Yhä useammin työpaikka valitaan sillä perusteella, miten hyvin omaa osaamistaan voi työssä kehittää. Yhä useammin kehittäminen tarkoittaa, että saa tehdä jatkuvasti uusia ja aiempaa haasteellisempia projekteja. Työpaikat ovat entistä tärkeämpiä oppimispaikkoja. Oppimista tapahtuu samalla, kun tehdään itse työtä tai kehitetään sitä.

Tarvitaan yritys- ja toimintakulttuuri, jossa oppiminen on arvo ja osa työtä, ja tarvitaan johtamista, joka kannustaa ihmisiä hakemaan uutta tietoa ja innostaa jokaista kasvamaan ja oppimaan.

Työpaikoilla on mietittävä, miten ja millaisissa olosuhteissa ihmiset voivat parhaiten oppia samalla kun tekevät työtään.

Leenamaija Otala on tekniikan tohtori, tietokirjailija ja yritysjohdon konsultti Pro Competence Oy:ssä. Lisäksi Otala on toiminut professorina ja dosenttina Aalto-yliopistossa, Tampereen Teknillisessä yliopistossa ja Helsingin yliopistossa sekä johtamisen yliopettajana Metropolian ammattikorkeakoulussa. Otala on opettanut lukuisissa businesskouluissa, mm. Estonian Business Schoolissa, jonka Advisory Boardin jäsen hän myös on.

Kauppakamarin kirja Ketterä oppiminen – keino selvitä jatkuvassa muutoksessa ilmestyy perjantaina 6.4.2018.

Tervetuloa julkistustilaisuuteen 6.4. klo 8.00–11.00 kauppakamarille Koulutustila Metropoliin (Kalevankatu 12, 2. krs).

Arvostelukappaleet ja ilmoittautuminen julkistustilaisuuteen kustannus@helsinki.chamber.fi

Lisätietoa:
Katariina Suominen, myyntipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
Puh.: 045 7733 2978
Hilkka Vainio, markkinointipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
Puh.: 050 563 6368

Kauppakamari on arvostettu ammattikirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee vuosittain kymmeniä ajankohtaisia teoksia mm. juridiikan, johtamisen ja työsuhteen, taloushallinnon ja verotuksen aihealueilta. Muita suosittuja tuotteita ovat mm. www.kauppakamaritieto.fi, ammattilaisen ajantasainen verkkopalvelu, sekä säännöllisesti päivitettävät kansiot.

www.kauppakamarikauppa.fi.