Työeläke-lehti tarkastelee eläkkeen riittävyyttä

Riittävä eläketurva on eläkejärjestelmien keskeinen tavoite. Huhtikuun Työeläke-lehden asiantuntija-artikkelissa Eläketurvakeskuksen erikoistutkija Kati Kuitto tarkastelee eläketurvan riittävyyttä havainnollisen kansainvälisen analyysikehyksen avulla.
Kansi: Työeläke 2:2016

Suomessa keskieläkkeet ovat 1 613 euroa kuukaudessa. Miesten keskieläke (1 829 euroa) on noin viidesosan suurempi kuin naisten (1 434 euroa).

Työeläke-lehdessä maakunnallisia eroja tarkastellaan tuoreimpaan tilastotietoon perustuvan karttagrafiikan avulla. Kartasta selviää, että suurimmat eläkkeet maksetaan Uudellamaalla ja pienimmät eläkkeet Etelä-Pohjanmaalla.

Haastattelussa Kevan Kietäväinen

Vapulta Kevan toimitusjohtajana aloittava Timo Kietäväinen kertoo työnsä päätavoitteet tuoreimman Työeläke-lehden haastattelussa. Sote-uudistuksen myötä kuntien tehtävien yhtiöittämisestä syntyy paineita pitää kuntasektorin työntekijät Kevan vakuutettuina.

Kietäväisen mukaan eläkejärjestelmän ei pitäisi luoda paineita yhtiöittää kuntien toimintoja.

– Suurin ongelma on se, että kunnilta perittävä maksutaso on korkeampi kuin kuntien omistamissa yhtiöissä. Ero on sitä luokkaa, että siihen täytyy tavalla tai toisella puuttua, hän sanoo.

Yrittäjä Irmeli Ahosen tarina

Yrittäjien ammattikunnassa eläkkeet jäävät keskimääräistä alhaisemmaksi kuin palkansaajilla. Lehden reportaasi osto- ja myyntiliikkeen omistajasta Irmeli Aholasta kertoo, miten yrittäjä irtautuu työelämästä ja siirtyy eläkkeelle.

Aholalla eläkeaikomukset ovat olleet järkevästi mielessä jo hyvissä ajoin. Hän tunnistaa yrittäjien eläketurvan eläkevakuuttamisen ongelmat, jolloin yrittäjän omaan työuraan perustuva lakisääteinen eläketurva jää pieneksi.

– Tuo on minulle tuttu valituksen aihe. En edes kehtaisi kertoa ääneen maksaneeni pienintä mahdollista eläkemaksua, yrittäjä Irmeli Ahola kertoo elämänmakuisessa kuvareportaasissa.

Uusin Työeläke-lehti (2:2016) digilehtenä

Viidesti vuodessa ilmestyvä aikakauslehti Työeläke on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti. Lehteä julkaisee Eläketurvakeskus.

toimituspäällikkö Anne Iivonen, puh. 050 575 7134, anne.iivonen(at)etk.fi

Kansi: Työeläke 2:2016