Työeläkekuntoutus auttaa jatkamaan työelämässä: 75 % Varman kuntoutujista palaa töihin

Varman työeläkekuntoutus on tuloksellista. Vuoden 2017 tilastojen mukaan noin 75 % Varmasta kuntoutusta hakeneista ja myönteisen päätöksen saaneista asiakkaista palaa takaisin työelämään.

Viime vuonna annoimme noin 3 000 kuntoutuspäätöstä. Määrä kasvoi edellisvuodesta 4,2 %. Käytimme kuntoutukseen 42 miljoonaa euroa. Laskennallinen säästö työkyvyttömyyseläkemenoissa oli 399 miljoonaa euroa.

Kuntoutus ylittää uusien työkyvyttömyyseläkkeiden määrän. Tällä vuosikymmenellä kuntoutuspäätösten määrä on kaksinkertaistunut ja työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneiden määrä on vähentynyt 9 %.

–Kuntoutuksen onnistumisessa ratkaisevassa roolissa ovat työnantajan ja työterveyshuollon osaaminen ja toimiva yhteistyö Varman kanssa, omien kuntoutusasiantuntijoidemme vahva osaaminen sekä uudistettu toimintakonseptimme kuntoutuskumppaniemme kanssa. Olennaista on myös kuntoutujan oma aktiivisuus ja motivaatio, eläkejohtaja Jyrki Rasi sanoo.

Vertaistukipalvelu tukee kuntoutujaa

Kehitämme kuntoutujien palveluita jatkuvasti asiakkaidemme tarpeiden mukaan. Viime vuonna uudistimme kuntoutujan verkkopalvelun. Palvelu alkaa kuntoutuksen hakemisesta ja kuntoutuksen suunnittelusta ja kattaa koko polun kuntoutuksen päättymiseen asti.

Tammikuussa Varman kuntoutujien käyttöön tuli vertaistukipalvelu, jossa he voivat jakaa omia kuntoutuskokemuksia ja lukea muiden tarinoita. Verkkopalvelusta löytyvät myös tiedot kuntoutuskumppaneistamme ja niiden asiakkaillemme tarjoamista palveluista. Lähiaikoina kuntoutujamme voivat myös arvioida verkossa kuntoutuksensa onnistumista.

–Vertaistukipalvelun tarkoituksena on auttaa muita samassa tilanteessa olevia. Toisen kuntoutujan jakamasta tarinasta voi saada konkreettisen oivalluksen, millaisessa tilanteessa kuntoutuksesta on hyötyä. Toivomme, että palvelu auttaa herättäjänä myös siinä, että asiakkaamme hakeutuu kuntoutukseen ajoissa eli silloin, kun työkyvyn menetyksen uhkaa voidaan vielä kuntoutuksen toimin torjua.

Tyypillinen kuntoutuja on 48-vuotias, fyysisesti raskaissa tehtävissä työskentelevä mies

Työeläkekuntoutus antaa mahdollisuuden jatkaa työelämässä, jos sairaus haittaa työssä jatkamista. Työeläkekuntoutus voi olla työkokeiluja, työhönvalmennusta, ammatillista koulututusta tai elinkeinotukea. Kuntoutuksen ajalta maksetaan kuntoutusrahaa, joka on suuruudeltaan työkyvyttömyyseläke korotettuna 33 prosentilla.

Tyypillinen kuntoutuja on 48-vuotias mies, jolla on pitkä työkokemus, mutta vähän koulutusta. Hän työskentelee teollisuudessa tai palvelualalla, ja työtehtävät ovat fyysisesti raskaita. Hän hakeutuu kuntoutukseen tuki- ja liikuntaelinsairauksien vuoksi. Kuntoutuksen keinona hyödynnetään muutaman kuukauden kestävää työkokeilua omalla työpaikalla, jossa työtehtäviä järjestellään uudelleen tai opetellaan kokonaan uusi työ.

Hanna LeskeläViestintäpäällikkö, Varman hallinto ja eläkepalvelut

Puh:+358 40 703 5164

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 880 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2017 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,5 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2017 lopussa 45,4 miljardia euroa.

Uudet tekoälyn eettiset ohjeet ohjaavat tekoälyn hyödyntämistä Varmassa27.3.2024 08:57:39 EET | Tiedote

Haluamme Varmassa tarttua rohkeasti tekoälyteknologian hyödyntämismahdollisuuksiin. Nopeaan kehitykseen liittyy kuitenkin myös eettisiä haasteita, jotka täytyy osata tunnistaa ja arvioida. Varman tekoälyn eettiset ohjeet tehtiin varmalaisten asiantuntijoiden työryhmässä, ja niissä kiteytyvät ne tavoitteet, toimintamallit ja rajat, joita tekoälyn eettisesti kestävä hyödyntäminen edellyttää.

Varma has updated its environmental policy. The new environmental policy is more comprehensive than the previous one, as the revised policy guidelines for Varma’s activities recognise the importance of environmental impacts throughout the value chain. Biodiversity preservation and climate mitigation are given equal weight.

Varma huomioi vastuullisuudessa entistä paremmin luonnon monimuotoisuuden – ruoka- ja vaateteollisuuden yritykset salkunhoitajien erityisseurantaan14.3.2024 09:44:58 EET | Tiedote

Varma on päivittänyt ympäristöpolitiikkaansa. Uusi ympäristöpolitiikka on edellistä kattavampi, sillä uudistetuissa Varman toimintaa ohjaavissa linjauksissa on tunnistettu ympäristövaikutusten merkitys koko arvoketjussa. Luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen saa yhtä suuren painoarvon kuin ilmastonmuutoksen hillintä.