Työeläkekuntoutus on tuloksellista ja sitä haetaan yhä enemmän

Varmaan tuli vuonna 2018 kuntoutushakemuksia 13 % edellisvuotta enemmän. Kuntoutusoikeuspäätöksiä annoimme 2900 (2500 vuonna 2017). Noin 76 % kuntoutusta hakeneista ja myönteisen päätöksen saaneista asiakkaistamme palasi takaisin työelämään.

Kuntoutus on kasvanut voimakkaasti jo usean vuoden ajan, ja sama trendi jatkui vuonna 2018.

- Osaaminen työkykyongelmien tunnistamisessa ja niihin reagoinnissa tuntuu vahvistuneen suomalaisessa työelämässä, ja uudet ammattiryhmät kuten työkykykoordinaattorit ja sosiaalialan asiantuntijat ovat tuoneet tähän oman panoksensa. Tietoisuus kuntoutuksen hyödyistä on myös parantunut, ja työn ja ammatin muuttuminen työuran aikana on muotoutunut luontevammaksi osaksi työelämää. Uskon kaiken tämän lisänneen kiinnostusta kuntoutusta kohtaan, eläkejohtaja Jyrki Rasi sanoo.

76 % kuntoutujista palaa takaisin työelämään

Työeläkekuntoutus on tuloksellista. Vuoden 2018 tilastojen mukaan noin 76 % Varmasta kuntoutusta hakeneista ja myönteisen päätöksen saaneista asiakkaista palasi takaisin työelämään.

- Yleisin kuntoutuksen muoto oli omalla työpaikalla tehtävä työkokeilu, jossa työtehtäviä järjestellään uudelleen tai opetellaan kokonaan uusi työ, Jyrki Rasi kertoo.

Varma on laajentanut kuntoutuksen digipalveluita tänä vuonna tarjoten asiakkailleen verkkopalvelun, joka alkaa kuntoutuksen hakemisesta ja suunnittelusta ja kattaa koko polun kuntoutuksen päättymiseen asti.

- Palvelustamme löytyy Oma kartoitus -apuri, jonka avulla voi kartoittaa omat mahdollisuutensa, kun työkyky on heikentynyt. Apurin avulla voi selvittää omaa tilannetta sekä työkyvyn tukemisen että toimeentulon kannalta. Kuntoutusasiakkaidemme käytössä on myös vertaistukipalvelu, jossa he voivat jakaa omia kuntoutuskokemuksiaan ja tutustua muiden kokemuksiin.

Kuntoutuskumppani tukee kuntoutussuunnitelman teossa

Työeläkekuntoutus antaa mahdollisuuden jatkaa työelämässä, jos sairaus haittaa työssä jatkamista. Työeläkekuntoutus voi olla esimerkiksi työkokeilua omalla tai uudella työpaikalla tai uuden ammatin opiskelua.

Kuntoutuksen yhtenä edellytyksenä on kuntoutussuunnitelma, jonka tekemisessä eri puolilla Suomea toimivat kuntoutuskumppanimme auttavat.

- Kuntoutuskumppaniverkostomme avulla pystymme tarjoamaan kuntoutujalle kattavan ja ammattitaitoisen tuen kuntoutusohjelman rakentamiseen joka puolella Suomea. Kumppanimallin avulla olemme myös kehittäneet kuntoutusprosessia asiakkaillemme selkeämmäksi ja läpinäkyvämmäksi, Jyrki Rasi toteaa.

Hanna LeskeläViestintäpäällikkö, Varman hallinto ja eläkepalvelut

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2017 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,5 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2018 lopussa 46,9 miljardia euroa.

Muistutuskutsu medialle: Ajankohtaista Varman kiinteistösijoituksissa Tampereella ti 28.5. klo 1323.5.2019 09:57:46 EESTKutsu

Varma rakentaa Finlaysonin alueen kupeeseen Puuvillatehtaankatu 6:een uusia vuokra-asuntoja käyttöikänsä loppuun tulleiden asuintalojen tilalle. Samaan kohteeseen tulee myös Varman ensimmäinen helpotetun asumisen asuintalo. Uusi Aika koteja -konsepti huomioi yhteisöllisyyden, asumista helpottavat palvelut ja esteettömän liikkumisen jo suunnitteluvaiheessa. Rakentaminen käynnistyy tänä vuonna. Kutsumme median edustajia kuulemaan ja keskustelemaan Varman omistaman asuintalokorttelin tulevasta muutoksesta. Aika: tiistaina 28.5.2019 klo 13 Paikka: VarmaWorks coworking -tila, Väinö Linnan aukio 15, 4. krs., 33210 Tampere. Liitteenä olevassa kartassa kohta 15. Ohjelma: Varman kiinteistösijoitukset ja vastuullisuus (Kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi) Puuvillatehtaankatu 6:n rakennushanke ja Aika koteja (Kiinteistökehitysjohtaja Sari Raunio) Finlaysonin alue kulttuuri- ja tapahtumakeskuksena (Kiinteistöpäällikkö Kai Niinimäki) Finlayson Art Area 2019 -kuvataidetapahtuma (Ta