Työeläkekuntoutus on tuloksellista ja sitä haetaan yhä enemmän

Varmaan tuli vuonna 2018 kuntoutushakemuksia 13 % edellisvuotta enemmän. Kuntoutusoikeuspäätöksiä annoimme 2900 (2500 vuonna 2017). Noin 76 % kuntoutusta hakeneista ja myönteisen päätöksen saaneista asiakkaistamme palasi takaisin työelämään.

Kuntoutus on kasvanut voimakkaasti jo usean vuoden ajan, ja sama trendi jatkui vuonna 2018.

- Osaaminen työkykyongelmien tunnistamisessa ja niihin reagoinnissa tuntuu vahvistuneen suomalaisessa työelämässä, ja uudet ammattiryhmät kuten työkykykoordinaattorit ja sosiaalialan asiantuntijat ovat tuoneet tähän oman panoksensa. Tietoisuus kuntoutuksen hyödyistä on myös parantunut, ja työn ja ammatin muuttuminen työuran aikana on muotoutunut luontevammaksi osaksi työelämää. Uskon kaiken tämän lisänneen kiinnostusta kuntoutusta kohtaan, eläkejohtaja Jyrki Rasi sanoo.

76 % kuntoutujista palaa takaisin työelämään

Työeläkekuntoutus on tuloksellista. Vuoden 2018 tilastojen mukaan noin 76 % Varmasta kuntoutusta hakeneista ja myönteisen päätöksen saaneista asiakkaista palasi takaisin työelämään.

- Yleisin kuntoutuksen muoto oli omalla työpaikalla tehtävä työkokeilu, jossa työtehtäviä järjestellään uudelleen tai opetellaan kokonaan uusi työ, Jyrki Rasi kertoo.

Varma on laajentanut kuntoutuksen digipalveluita tänä vuonna tarjoten asiakkailleen verkkopalvelun, joka alkaa kuntoutuksen hakemisesta ja suunnittelusta ja kattaa koko polun kuntoutuksen päättymiseen asti.

- Palvelustamme löytyy Oma kartoitus -apuri, jonka avulla voi kartoittaa omat mahdollisuutensa, kun työkyky on heikentynyt. Apurin avulla voi selvittää omaa tilannetta sekä työkyvyn tukemisen että toimeentulon kannalta. Kuntoutusasiakkaidemme käytössä on myös vertaistukipalvelu, jossa he voivat jakaa omia kuntoutuskokemuksiaan ja tutustua muiden kokemuksiin.

Kuntoutuskumppani tukee kuntoutussuunnitelman teossa

Työeläkekuntoutus antaa mahdollisuuden jatkaa työelämässä, jos sairaus haittaa työssä jatkamista. Työeläkekuntoutus voi olla esimerkiksi työkokeilua omalla tai uudella työpaikalla tai uuden ammatin opiskelua.

Kuntoutuksen yhtenä edellytyksenä on kuntoutussuunnitelma, jonka tekemisessä eri puolilla Suomea toimivat kuntoutuskumppanimme auttavat.

- Kuntoutuskumppaniverkostomme avulla pystymme tarjoamaan kuntoutujalle kattavan ja ammattitaitoisen tuen kuntoutusohjelman rakentamiseen joka puolella Suomea. Kumppanimallin avulla olemme myös kehittäneet kuntoutusprosessia asiakkaillemme selkeämmäksi ja läpinäkyvämmäksi, Jyrki Rasi toteaa.

Hanna LeskeläViestintäpäällikkö, Varman hallinto ja eläkepalvelut

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2017 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,5 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2018 lopussa 46,9 miljardia euroa.

Efficiency at record level, the last quarter pushed investment return into the negative15.2.2019 09:39:27Tiedote

The unstable performance of global equity markets in the final quarter of the year pushed Varma’s investment returns for the full year into negative territory. At year-end, the market value of Varma’s investments stood at EUR 44.0 (45.4) billion. Efficiency improved further to an all-time record high. Varma used 60% (67%) of the insurance contributions meant for operating expenses.

Effektiviteten på rekordnivå, svagt sista kvartal resulterade i negativ avkastning15.2.2019 09:31:12Tiedote

Osäkerheten på den globala aktiemarknaden under årets sista kvartal drog ned avkastningen på Varmas placeringar för hela året på minus. Marknadsvärdet på Varmas placeringar vid årets slut var 44,0 (45,4) miljarder euro. Effektiviteten förbättrades ytterligare och var bättre än någonsin. Varma använde 60 % (67 %) av de försäkringsavgifter som var avsedda för driftskostnader.

Varma valitsi Haahtelan vuoden 2019 rakentajakumppaniksi14.2.2019 15:48:10Tiedote

Varma palkitsi vuoden 2019 rakentajakumppanina Haahtela-yhtiöt. Haahtela palkittiin erityisesti Helsingin Kalasatamaan toteutettavan Kalasataman Kampuksen hyvin sujuneesta rakennusprojektista ja niin rakennuttajan kuin asiakkaankin välisen yhteistyön rakentamisesta. – Kalasataman Kampuksen toteutus on Haahtelan toimesta hoidettu sujuvasti ja laadukkaasti. Haahtelan käyttämä malli on sopinut hankkeeseen ja yhteistyö niin rakennuttajan, tulevan pääkäyttäjän kuin muidenkin osallisten kesken on ollut toimivaa, kertoo Varman kiinteistökehitysjohtaja Sari Raunio. – Yhteistyö on mahdollistanut tavoitteisiin pääsemisen myös suuressa ja paljon haasteita sisältävässä Kalasataman Kampus -hankkeessa. Hankkeen alusta lähtien yhteistyö Varman kanssa on tuntunut todelliselta kumppanuudelta, sanoo Haahtela-rakennuttaminen Oy:n toimitusjohtaja Eero Kiljunen. Kalasataman Kampus valmistuu kokonaisuudessaan 2019 lopussa Redin kauppakeskuksen ja Kalasataman metroaseman viereen. Kiinteistön vuokrattava pint