Työeläkekuntoutus on tuloksellista ja sitä haetaan yhä enemmän

Varmaan tuli vuonna 2018 kuntoutushakemuksia 13 % edellisvuotta enemmän. Kuntoutusoikeuspäätöksiä annoimme 2900 (2500 vuonna 2017). Noin 76 % kuntoutusta hakeneista ja myönteisen päätöksen saaneista asiakkaistamme palasi takaisin työelämään.

Kuntoutus on kasvanut voimakkaasti jo usean vuoden ajan, ja sama trendi jatkui vuonna 2018.

- Osaaminen työkykyongelmien tunnistamisessa ja niihin reagoinnissa tuntuu vahvistuneen suomalaisessa työelämässä, ja uudet ammattiryhmät kuten työkykykoordinaattorit ja sosiaalialan asiantuntijat ovat tuoneet tähän oman panoksensa. Tietoisuus kuntoutuksen hyödyistä on myös parantunut, ja työn ja ammatin muuttuminen työuran aikana on muotoutunut luontevammaksi osaksi työelämää. Uskon kaiken tämän lisänneen kiinnostusta kuntoutusta kohtaan, eläkejohtaja Jyrki Rasi sanoo.

76 % kuntoutujista palaa takaisin työelämään

Työeläkekuntoutus on tuloksellista. Vuoden 2018 tilastojen mukaan noin 76 % Varmasta kuntoutusta hakeneista ja myönteisen päätöksen saaneista asiakkaista palasi takaisin työelämään.

- Yleisin kuntoutuksen muoto oli omalla työpaikalla tehtävä työkokeilu, jossa työtehtäviä järjestellään uudelleen tai opetellaan kokonaan uusi työ, Jyrki Rasi kertoo.

Varma on laajentanut kuntoutuksen digipalveluita tänä vuonna tarjoten asiakkailleen verkkopalvelun, joka alkaa kuntoutuksen hakemisesta ja suunnittelusta ja kattaa koko polun kuntoutuksen päättymiseen asti.

- Palvelustamme löytyy Oma kartoitus -apuri, jonka avulla voi kartoittaa omat mahdollisuutensa, kun työkyky on heikentynyt. Apurin avulla voi selvittää omaa tilannetta sekä työkyvyn tukemisen että toimeentulon kannalta. Kuntoutusasiakkaidemme käytössä on myös vertaistukipalvelu, jossa he voivat jakaa omia kuntoutuskokemuksiaan ja tutustua muiden kokemuksiin.

Kuntoutuskumppani tukee kuntoutussuunnitelman teossa

Työeläkekuntoutus antaa mahdollisuuden jatkaa työelämässä, jos sairaus haittaa työssä jatkamista. Työeläkekuntoutus voi olla esimerkiksi työkokeilua omalla tai uudella työpaikalla tai uuden ammatin opiskelua.

Kuntoutuksen yhtenä edellytyksenä on kuntoutussuunnitelma, jonka tekemisessä eri puolilla Suomea toimivat kuntoutuskumppanimme auttavat.

- Kuntoutuskumppaniverkostomme avulla pystymme tarjoamaan kuntoutujalle kattavan ja ammattitaitoisen tuen kuntoutusohjelman rakentamiseen joka puolella Suomea. Kumppanimallin avulla olemme myös kehittäneet kuntoutusprosessia asiakkaillemme selkeämmäksi ja läpinäkyvämmäksi, Jyrki Rasi toteaa.

Hanna LeskeläViestintäpäällikkö, Varman hallinto ja eläkepalvelut

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2017 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,5 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2018 lopussa 46,9 miljardia euroa.

Kutsu medialle: Varman Q1-tulosinfo ti 30.4. klo 9.0018.4.2019 08:52:09 EESTKutsu

Tervetuloa Varman Q1-tulosinfoon tiistaina 30.4.2019 klo 9.00 Helsingin Salmisaareen osoitteeseen Salmisaarenranta 11. Toimitusjohtaja Risto Murto käy läpi katsauskauden tuloksen ja ajankohtaisia talousaiheita. Varman sijoituksista ja markkinoiden näkymistä kertoo sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä. Voit ilmoittautua tilaisuuteen Varman viestintään Marjut Tervolalle puh. 045 673 0120 tai marjut.tervola@varma.fi. Lämpimästi tervetuloa! VARMA Marjut Tervola Viestintäpäällikkö

Chairman Kari Jordan resigns from Varma’s Supervisory Board29.3.2019 12:21:37 EETTiedote

The Chairman of Varma’s Supervisory Board, Kari Jordan, resigned from the Supervisory Board on 28 March 2019, due to his election as a member of the Board of Directors of Nordea Bank Abp on 28 March 2019. According to the Act on Earnings-Related Pension Insurance Companies, the chairman of a supervisory board cannot be a member of a bank’s board of directors. Varma’s Supervisory Board will elect a new Chairman from among its members at its next meeting on 16 May 2019. Further information: Katri Viippola, SVP, Communications, HR and CSR, tel. +358 400 129 500, firstname.lastname@varma.fi