Työeläkeraha karttaa hasardeja

Työeläkesijoituksilla ei käydä uhkapeliä, hasardia. Ilmarisen toimitusjohtaja Timo Ritakallio kertoo Työeläke-lehden haastattelussa riskinotosta ja vertaa sitä suunnistukseen.

Riskinoton vastapainoksi rastinottoa harrastava Ritakallio lukee suunnistuskarttaa tarkasti kuin talouden suhdannekäyrää.

– Kummankaan, rastien tai kvartaalien, välillä ei voi jäädä paikalleen. On mentävä eteenpäin ja analyyttisesti päätettävä, minkä reitin valitsee muutosten keskellä.

Hasardeja karttava Ritakallio arvelee lehden huhtikuun numerossa, että sijoitusmarkkinoille on muodostumassa kuplia. Aikaa myöten kuplat puhkeavat.

– Näemme varmaankin jo vuoden loppuun mennessä voimakkaita kurssiheilahteluja.

Eläkeiät nousevat Euroopassa

Suomi on hyppäämässä samaan kyytiin, jossa jo suurin osa EU-maista on. Päätepisteenä on nykyistä huomattavasti korkeampi eläkeikä. Ikärajat muuttuvat lähivuosina monissa maissa ja pääsääntöisesti ennen vuotta 2030.

Suomessa korkeampi eläkeikä tulee 2017 työeläkeuudistuksen myötä voimaan asteittain.

Kauaskantoisimmat päätökset eläkeikärajoista ovat tehneet ne maat, jotka ovat kytkeneet eläkeiän elinajanodotteeseen. Muutosten juna on jo liikkeellä. Siitä kertoo Työeläke-lehden artikkeli Eläkeikä puskee eteenpäin.

Kuntoutus monen toimijan mosaiikki

Eläketurvakeskuksen tuoreessa raportissa on ensimmäisen kerran kuunneltu kattavasti kuntoutuksen ja työhön paluun tukemisen ammattilaisia.

Tutkijat Jyri Liukko ja Niina Kuuva haastattelivat työkykyasioiden ammattilaisia. Tutkimustulos ei yllätä: kuntoutus on sen ammattilaisille monimutkainen järjestelmä, mutta kuntoutujakin voi pudota välimaastoon.

Viidesti vuodessa Työeläke-lehti

Eläketurvakeskuksen julkaisema Työeläke on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti. Lehti ilmestyy viidesti vuodessa. Näköislehteen voit tutustua alla olevasta linkistä.

Työeläke 2:2015

päätoimittaja Kati Kalliomäki, puh. 029 411 2212, kati.kalliomaki(at)etk.fi