Työeläkeyhtiö Elon sijoitukset tuottivat erinomaisesti vuoden ensimmäisellä puoliskolla

Elon sijoitustoiminnan tuotto tammi-kesäkuussa oli 4,4 prosenttia (1,0 prosenttia 1.1.- 30.6.2016). Sijoitusten markkina-arvo oli 22,6 miljardia euroa (20,8 miljardia euroa 30.6.2016).

Elon ensimmäinen vuosipuolisko sujui hyvin. Vakavaraisuus vahvistui ja vakavaraisuusaste oli 126,1 prosenttia. Kokonaistulos oli 436,6 miljoonaa euroa.

- Sijoituksemme tuottivat erinomaisesti. Eläkepäätösten palveluajat pysyivät alan kärjessä ja Elo vahvisti markkina-asemaansa, summaa Elon toimitusjohtaja Satu Huber kulunutta puolivuotiskautta.

Elo antoi eläkepäätöksiä alkuvuoden aikana hakemuksesta yhteensä noin 14 300 kappaletta. Erityisen suosittu eläkemuoto oli vuoden alusta käyttöön tullut osittainen varhennettu vanhuuseläke, joita myönnettiin ensimmäisen puolen vuoden aikana 1 536 asiakkaalle.

- Uuden osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen volyymit olivat oletettua suurempia, mutta Elon keskimääräinen eläkkeiden käsittelyaika saatiin pidettyä alan nopeimpana. Elon tekemän tutkimuksen mukaan osittaista vanhuuseläkettä saavat ovat tietoisia uuden eläkelajin vaikutuksista lopullisen vanhuuseläkkeen määrään, kertoo Huber.

Elo on vakuutusten kappalemäärällä mitattuna markkinajohtaja niin TyEL- kuin YEL-vakuutuksissa. Vuoden 2017 siirtoliikkeen tulos on tähän asti ollut Elolle kaikkien aikojen paras. TyEL-maksutulo kasvoi siirtoliikkeessä 12,2 (5,3) miljoonaa euroa.

Noteeratut osakkeet tuottivat 8,9 prosenttia

Elon sijoitukset tuottivat vuoden ensimmäisellä puoliskolla 4,4 (1,0) prosenttia. Kesäkuun lopussa sijoitusten arvo oli 22 607 (20 827) miljoonaa euroa. Vuoden alusta tarkasteltuna noteeratut osakkeet tuottivat 8,9 (-4,0) prosenttia, korkosijoitukset -1,0 (3,0) prosenttia ja kiinteistösijoitukset 3,1 (3,7) prosenttia. Elon osakesijoituksissa onnistuttiin erityisen hyvin kehittyvillä markkinoilla ja Euroopassa. Alhaisessa korkotuottoympäristössä myös reaalisijoituksista saatiin hyvää vakaata tuottoa.

- Alkuvuodelle huomionarvoista oli se, että valuuttamarkkinoilla Yhdysvaltain dollari heikkeni lähes 10 prosenttia euroa vastaan. Elon avoimen valuuttariskin osuus sijoituksista pidettiin kuitenkin maltillisena ensimmäisen vuosipuoliskon ajan, kertoo Elon sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo.

Viimeisen 12 kuukauden aikana sijoitustuotto oli 9,2 prosenttia. Elon sijoitusten viiden vuoden keskimääräinen reaalituotto oli 6,1 prosenttia ja kymmenen vuoden keskimääräinen reaalituotto 3,0 prosenttia.

- Globaalit sijoitusmarkkinat, erityisesti osakemarkkinat, ovat tuottaneet erittäin hyvin vuoden 2009 maaliskuusta lähtien. Tämä on ollut toiseksi pisin hyvien sijoitustuottojen jakso toisen maailmansodan jälkeen. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla sijoitusmarkkinat kehittyivät jälleen positiivisesti, sanoo Elon Hiidenpalo.

Tulevaisuuden talousnäkymät

Loppuvuoden talousnäkymät ovat alkuvuoden tapaan optimistiset. Suomen talouden näkymät piristyneen kotimaisen kysynnän ja viennin tukemana ovat vihdoin melko valoisat. Kasvun jatkuminen ja vahvistuminen edellyttävät euroalueen ja kehittyvien talouksien kasvun pysymistä riittävällä tasolla.

Maailmantalouden kehitykseen ja sijoitusympäristöön vaikuttavat yhä myös keskeisesti keskuspankkien toimenpiteet ja niihin kohdistuvat odotukset. Riskitekijöitä ovat poliittiset epävarmuudet kaikilla suurilla talousalueilla. Tämän lisäksi monien sijoituskohteiden arvostustasot ovat kohonneet edelleen ja keskuspankkien pyrkimykset ryhtyä neutraloimaan rahapolitiikkaansa voivat aiheuttaa hermostuneisuutta sijoitusmarkkinoilla. Valtionlainojen korot olivat vielä kesäkuussa selvässä nousussa, kun markkinoilla arviot keskuspankkien rahapolitiikan kiristymisestä ovat voimistuneet.

Toimitusjohtaja Satu Huber, puh. 020 703 5811
Sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo, puh. 020 703 5668
Talousjohtaja Sarianne Kirvesmäki, puh. 020 703 5134

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta sekä noin 23 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Elo vahvistaa työhyvinvointiosaamistaan Turussa ja ympäröivissä maakunnissa3.5.2018 09:09Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon työhyvinvoinnin kehittämistiimiin on nimitetty uusi asiantuntija. Työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Päivi Savolainen aloitti tehtävässään 12.4. Savolaisen päätoimipaikka on Turku, josta käsin hän työskentelee Länsi-Uusimaalla, Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa sijaitsevien asiakkaiden kanssa. Savolainen siirtyi Eloon Lean5 Europe Oy -valmennustalosta. Hänellä on pitkäaikainen kokemus elinkeinoelämän kehittämistyöstä, varsinais-suomalaisesta yritysyhteistyöstä sekä organisaatioiden tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kehittämisestä. Hänen erikoisosaamistaan on erityisesti joustavuutta ja jatkuvaa parantamista painottava Lean-johtamisfilosofia. Koulutukseltaan Savolainen on hallintotieteiden maisteri. Hän raportoi tehtävässään työhyvinvointijohtaja Anu Suutela-Vuoriselle. ”Nykyajan työelämässä varmaa on vain jatkuva muutos”, kertoo Savolainen. ”Ne organisaatiot ja yksilöt, jotka sopeutuvat jatkuvasti uuteen, pärjäävät ja menestyvät. Aiemmissa tehtävissäni olen päässyt n

Elo ja Työterveyslaitos kouluttavat yrityksiin työuravalmentajia17.4.2018 09:31Tiedote

Työeläkeyhtiö Elo ja Työterveyslaitos kouluttavat yhdessä työuravalmentajia yrityksiin. Tavoitteena on varustaa Elon asiakkaat taidoilla, joiden avulla organisaatiot ja työntekijät voivat vastata muuttuvan työelämän haasteisiin. Valmentajakoulutus perustuu Työterveyslaitoksen Työuran uurtaja ® -menetelmään, ja se yhdistää työkyvyttömyysriskien ennaltaehkäisyn, työkyvyn edistämisen ja henkilöstön kehittämisen. Koulutukseen osallistuneet voivat itse järjestää valmennuksia oman organisaationsa sisällä. Kaksipäiväisen koulutuksen aikana valmennettavat oppivat auttamaan oman organisaationsa työntekijöitä esimerkiksi henkilökohtaisten vahvuuksien kartoittamisessa, muutostilanteiden kohtaamisessa ja stressinhallinnassa. ”Nopeasti muuttuva työelämä haastaa työntekijän jaksamisen ja hyvinvoinnin”, sanoo Anu-Suutela Vuorinen, Elon työhyvinvointijohtaja. ”Tässä murroksessa työntekijältä vaaditaan sopeutumista, epävarmuuden sietokykyä ja valmiutta tarttua uusiin haasteisiin. Sopeutuminen lähtee ku