Työeläkeyhtiö Elon sijoitukset tuottivat erinomaisesti vuoden ensimmäisellä puoliskolla

Elon sijoitustoiminnan tuotto tammi-kesäkuussa oli 4,4 prosenttia (1,0 prosenttia 1.1.- 30.6.2016). Sijoitusten markkina-arvo oli 22,6 miljardia euroa (20,8 miljardia euroa 30.6.2016).

Elon ensimmäinen vuosipuolisko sujui hyvin. Vakavaraisuus vahvistui ja vakavaraisuusaste oli 126,1 prosenttia. Kokonaistulos oli 436,6 miljoonaa euroa.

- Sijoituksemme tuottivat erinomaisesti. Eläkepäätösten palveluajat pysyivät alan kärjessä ja Elo vahvisti markkina-asemaansa, summaa Elon toimitusjohtaja Satu Huber kulunutta puolivuotiskautta.

Elo antoi eläkepäätöksiä alkuvuoden aikana hakemuksesta yhteensä noin 14 300 kappaletta. Erityisen suosittu eläkemuoto oli vuoden alusta käyttöön tullut osittainen varhennettu vanhuuseläke, joita myönnettiin ensimmäisen puolen vuoden aikana 1 536 asiakkaalle.

- Uuden osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen volyymit olivat oletettua suurempia, mutta Elon keskimääräinen eläkkeiden käsittelyaika saatiin pidettyä alan nopeimpana. Elon tekemän tutkimuksen mukaan osittaista vanhuuseläkettä saavat ovat tietoisia uuden eläkelajin vaikutuksista lopullisen vanhuuseläkkeen määrään, kertoo Huber.

Elo on vakuutusten kappalemäärällä mitattuna markkinajohtaja niin TyEL- kuin YEL-vakuutuksissa. Vuoden 2017 siirtoliikkeen tulos on tähän asti ollut Elolle kaikkien aikojen paras. TyEL-maksutulo kasvoi siirtoliikkeessä 12,2 (5,3) miljoonaa euroa.

Noteeratut osakkeet tuottivat 8,9 prosenttia

Elon sijoitukset tuottivat vuoden ensimmäisellä puoliskolla 4,4 (1,0) prosenttia. Kesäkuun lopussa sijoitusten arvo oli 22 607 (20 827) miljoonaa euroa. Vuoden alusta tarkasteltuna noteeratut osakkeet tuottivat 8,9 (-4,0) prosenttia, korkosijoitukset -1,0 (3,0) prosenttia ja kiinteistösijoitukset 3,1 (3,7) prosenttia. Elon osakesijoituksissa onnistuttiin erityisen hyvin kehittyvillä markkinoilla ja Euroopassa. Alhaisessa korkotuottoympäristössä myös reaalisijoituksista saatiin hyvää vakaata tuottoa.

- Alkuvuodelle huomionarvoista oli se, että valuuttamarkkinoilla Yhdysvaltain dollari heikkeni lähes 10 prosenttia euroa vastaan. Elon avoimen valuuttariskin osuus sijoituksista pidettiin kuitenkin maltillisena ensimmäisen vuosipuoliskon ajan, kertoo Elon sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo.

Viimeisen 12 kuukauden aikana sijoitustuotto oli 9,2 prosenttia. Elon sijoitusten viiden vuoden keskimääräinen reaalituotto oli 6,1 prosenttia ja kymmenen vuoden keskimääräinen reaalituotto 3,0 prosenttia.

- Globaalit sijoitusmarkkinat, erityisesti osakemarkkinat, ovat tuottaneet erittäin hyvin vuoden 2009 maaliskuusta lähtien. Tämä on ollut toiseksi pisin hyvien sijoitustuottojen jakso toisen maailmansodan jälkeen. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla sijoitusmarkkinat kehittyivät jälleen positiivisesti, sanoo Elon Hiidenpalo.

Tulevaisuuden talousnäkymät

Loppuvuoden talousnäkymät ovat alkuvuoden tapaan optimistiset. Suomen talouden näkymät piristyneen kotimaisen kysynnän ja viennin tukemana ovat vihdoin melko valoisat. Kasvun jatkuminen ja vahvistuminen edellyttävät euroalueen ja kehittyvien talouksien kasvun pysymistä riittävällä tasolla.

Maailmantalouden kehitykseen ja sijoitusympäristöön vaikuttavat yhä myös keskeisesti keskuspankkien toimenpiteet ja niihin kohdistuvat odotukset. Riskitekijöitä ovat poliittiset epävarmuudet kaikilla suurilla talousalueilla. Tämän lisäksi monien sijoituskohteiden arvostustasot ovat kohonneet edelleen ja keskuspankkien pyrkimykset ryhtyä neutraloimaan rahapolitiikkaansa voivat aiheuttaa hermostuneisuutta sijoitusmarkkinoilla. Valtionlainojen korot olivat vielä kesäkuussa selvässä nousussa, kun markkinoilla arviot keskuspankkien rahapolitiikan kiristymisestä ovat voimistuneet.

Toimitusjohtaja Satu Huber, puh. 020 703 5811
Sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo, puh. 020 703 5668
Talousjohtaja Sarianne Kirvesmäki, puh. 020 703 5134

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Elo on Suomen suosituin työeläkeyhtiö: vastaamme lähes 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 220 000 eläkkeensaajan eläkkeistä sekä yli 22 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Uudistuksia Elon johtoryhmässä31.8.2017 10:23Tiedote

Elon johtoryhmän jäsenten vastuualueisiin tulee muutoksia 1.9.2017 alkaen johtaja Keijo Kouvosen jäädessä eläkkeelle. Keijo Kouvonen on vastannut Elossa vakuutus- ja eläkeliiketoiminnoista. Jouni Seppänen on nimitetty 1.9.2017 alkaen johtoryhmän jäseneksi ja eläkeliiketoiminnasta ja sen kehityksestä vastaavaksi johtajaksi. – Jouni on vastannut Elon eläkepalveluista menestyksekkäästi Elon perustamisesta lähtien. Hän tuo Elon johtoryhmään vahvan kokemuksen ja näkemyksen sekä henkilö- että työnantaja-asiakkaiden eläke- ja kuntoutuspalvelujen kehittämisestä, Elon toimitusjohtaja Satu Huber toteaa. Vakuutukset-liiketoiminta-alue siirtyy johtaja Matti Carpénin alaisuuteen. Carpénin vastuualueella säilyvät myös Elon asiakkuudet ja kanavat sekä tietohallinto. – Vakuuttamisen ja asiakkuuksien entistä läheisemmällä yhteistyöllä tavoittelemme yhä paremman asiakaskokemuksen luomista asiakkaillemme, Satu Huber kertoo.

Vertaispalautteella selvä vaikutus luokan ilmapiiriin8.7.2017 10:15Tiedote

Oppilaiden positiivinen vuorovaikutus, hyvä luokkahenki ja kiusaamisen vähentäminen ovat työeläkeyhtiö Elon tavoitteena, kun se tarjoaa sadan suomalaisen koululuokan käyttöön vuodeksi Mightifier-sovelluksen. Suomessa kehitetyn sovelluksen avulla oppilaat antavat positiivista palautetta toisilleen säännöllisesti osana luokan normaalia arkea. Koulupäivästä palautteenanto vie viikossa kerran tai kaksi kertaa kymmenen minuuttia.

Robotit töihin työeläkeyhtiössä6.7.2017 09:10Tiedote

Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen työeläkealalla ei ole pelkkää tulevaisuutta. Työeläkeyhtiö Elossa ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen eri liiketoimintaprosesseissa on edennyt kokeiluvaiheesta käyttöönottoon. Vuoden alussa Elossa kartoitettiin mahdollisia sovelluskohteita ohjelmistorobotiikalle. Vaikka kartoitus kattoi vain noin puolet Elon liiketoimintaprosesseista, löytyi tuloksena jo useita kymmeniä osaprosesseja, joihin robotiikkaa voitaisiin soveltaa. Keväällä näistä valittiin ensimmäiseen kokeiluun kolme vakuuttamisen osaprosessia ja kokeilua on tarkoitus laajentaa syksyllä. - Käytännössä robotti hakee tietoa eri lähteistä ja järjestelmistä ja aktivoi tiedonkeruun jälkeen toimintoja, kuten kirjeitä asiakkaille, kertoo kehityspäällikkö Jari Torppa. Robotit hoitamaan toistuvia ja tarkkuutta vaativia tehtäviä Kokeilu osoitti, että robotiikka soveltuu liiketoimintaprosessien automatisointiin ja Elon IT-ympäristöön. Työeläkeyhtiössä on käytössä lukuisa määrä erilaisia järjestelmiä ja

Tutkimus osoitti: Elon sijoitukset huomioivat ilmastonmuutoksen erinomaisesti ja ovat linjassa Pariisin ilmastotavoitteen kanssa4.7.2017 09:10Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon sijoitustoiminnan varautuminen ilmastonmuutoksen aiheuttamiin riskeihin arvioitiin jo toistamiseen tänä vuonna erinomaiseksi. Elon sijoitussalkussa ei ollut lainkaan sijoituksia kivihiiliyhtiöihin ja hyvin vähän muitakaan fossiilisia polttoaineita tuottavia yhtiöitä. Lisäksi Elon sijoituksissa oli huomattavan paljon uusiutuvaa energiaa käyttäviä yhtiöitä. Tulosten perusteella sijoitukset olivat linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kahden asteen tavoitteen kanssa.