Työeläkeyhtiö Elon sijoitukset tuottivat erinomaisesti vuoden ensimmäisellä puoliskolla

Elon sijoitustoiminnan tuotto tammi-kesäkuussa oli 4,4 prosenttia (1,0 prosenttia 1.1.- 30.6.2016). Sijoitusten markkina-arvo oli 22,6 miljardia euroa (20,8 miljardia euroa 30.6.2016).

Elon ensimmäinen vuosipuolisko sujui hyvin. Vakavaraisuus vahvistui ja vakavaraisuusaste oli 126,1 prosenttia. Kokonaistulos oli 436,6 miljoonaa euroa.

- Sijoituksemme tuottivat erinomaisesti. Eläkepäätösten palveluajat pysyivät alan kärjessä ja Elo vahvisti markkina-asemaansa, summaa Elon toimitusjohtaja Satu Huber kulunutta puolivuotiskautta.

Elo antoi eläkepäätöksiä alkuvuoden aikana hakemuksesta yhteensä noin 14 300 kappaletta. Erityisen suosittu eläkemuoto oli vuoden alusta käyttöön tullut osittainen varhennettu vanhuuseläke, joita myönnettiin ensimmäisen puolen vuoden aikana 1 536 asiakkaalle.

- Uuden osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen volyymit olivat oletettua suurempia, mutta Elon keskimääräinen eläkkeiden käsittelyaika saatiin pidettyä alan nopeimpana. Elon tekemän tutkimuksen mukaan osittaista vanhuuseläkettä saavat ovat tietoisia uuden eläkelajin vaikutuksista lopullisen vanhuuseläkkeen määrään, kertoo Huber.

Elo on vakuutusten kappalemäärällä mitattuna markkinajohtaja niin TyEL- kuin YEL-vakuutuksissa. Vuoden 2017 siirtoliikkeen tulos on tähän asti ollut Elolle kaikkien aikojen paras. TyEL-maksutulo kasvoi siirtoliikkeessä 12,2 (5,3) miljoonaa euroa.

Noteeratut osakkeet tuottivat 8,9 prosenttia

Elon sijoitukset tuottivat vuoden ensimmäisellä puoliskolla 4,4 (1,0) prosenttia. Kesäkuun lopussa sijoitusten arvo oli 22 607 (20 827) miljoonaa euroa. Vuoden alusta tarkasteltuna noteeratut osakkeet tuottivat 8,9 (-4,0) prosenttia, korkosijoitukset -1,0 (3,0) prosenttia ja kiinteistösijoitukset 3,1 (3,7) prosenttia. Elon osakesijoituksissa onnistuttiin erityisen hyvin kehittyvillä markkinoilla ja Euroopassa. Alhaisessa korkotuottoympäristössä myös reaalisijoituksista saatiin hyvää vakaata tuottoa.

- Alkuvuodelle huomionarvoista oli se, että valuuttamarkkinoilla Yhdysvaltain dollari heikkeni lähes 10 prosenttia euroa vastaan. Elon avoimen valuuttariskin osuus sijoituksista pidettiin kuitenkin maltillisena ensimmäisen vuosipuoliskon ajan, kertoo Elon sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo.

Viimeisen 12 kuukauden aikana sijoitustuotto oli 9,2 prosenttia. Elon sijoitusten viiden vuoden keskimääräinen reaalituotto oli 6,1 prosenttia ja kymmenen vuoden keskimääräinen reaalituotto 3,0 prosenttia.

- Globaalit sijoitusmarkkinat, erityisesti osakemarkkinat, ovat tuottaneet erittäin hyvin vuoden 2009 maaliskuusta lähtien. Tämä on ollut toiseksi pisin hyvien sijoitustuottojen jakso toisen maailmansodan jälkeen. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla sijoitusmarkkinat kehittyivät jälleen positiivisesti, sanoo Elon Hiidenpalo.

Tulevaisuuden talousnäkymät

Loppuvuoden talousnäkymät ovat alkuvuoden tapaan optimistiset. Suomen talouden näkymät piristyneen kotimaisen kysynnän ja viennin tukemana ovat vihdoin melko valoisat. Kasvun jatkuminen ja vahvistuminen edellyttävät euroalueen ja kehittyvien talouksien kasvun pysymistä riittävällä tasolla.

Maailmantalouden kehitykseen ja sijoitusympäristöön vaikuttavat yhä myös keskeisesti keskuspankkien toimenpiteet ja niihin kohdistuvat odotukset. Riskitekijöitä ovat poliittiset epävarmuudet kaikilla suurilla talousalueilla. Tämän lisäksi monien sijoituskohteiden arvostustasot ovat kohonneet edelleen ja keskuspankkien pyrkimykset ryhtyä neutraloimaan rahapolitiikkaansa voivat aiheuttaa hermostuneisuutta sijoitusmarkkinoilla. Valtionlainojen korot olivat vielä kesäkuussa selvässä nousussa, kun markkinoilla arviot keskuspankkien rahapolitiikan kiristymisestä ovat voimistuneet.

Toimitusjohtaja Satu Huber, puh. 020 703 5811
Sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo, puh. 020 703 5668
Talousjohtaja Sarianne Kirvesmäki, puh. 020 703 5134

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta sekä noin 23 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kati Kniivilä Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi11.1.2018 09:00Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi on nimitetty Kati Kniivilä. Hän on aloittanut Elon listaamattomat sijoitukset -yksikössä 2.1.2018. Kniivilällä on erittäin pitkä kokemus kiinteistösijoitusalalta. Aiemmin hän on työskennellyt mm. Ovenian, Saton ja Newsecin kehitysjohtajana. Koulutukseltaan hän on diplomi-insinööri. Kati Kniivilä raportoi tehtävässään listaamattomista sijoituksista vastaavalle johtajalle Timo Steniukselle. - Kati on erinomainen lisä Elon riveihin. Hänen kattava osaamisensa ja kokemuksensa tukee Elon listaamattomat sijoitukset -yksikön toimintaa sekä auttaa kehittämään siitä entistä parempaa. Olen erittäin iloinen Katin liittymisestä tiimiimme, kertoo Stenius. Lisätietoja: Timo Stenius, johtaja, listaamattomat sijoitukset, timo.stenius.elo.fi, puh. 020 703 5359

Elo osti Exilion Real Estate 1 Ky:n osuudet2.1.2018 15:21Tiedote

Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo osti 2.1.2018 toteutetulla kaupalla Kevan ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen osuudet Exilion Real Estate 1 -kommandiittiyhtiöstä. Kaupan myötä yhtiön omistus siirtyi kokonaan Elolle ja Elon sijoituksen arvo nousi noin 250 miljoonaan euroon. Ennen kauppoja Elon omistusosuus Exilion Real Estate 1 Ky:ssä oli noin 55 prosenttia. Exilion Real Estate 1 Ky omistaa kolme toimitilakiinteistöä, jotka sijaitsevat Helsingin keskustassa ja Ruoholahdessa. Kiinteistöjen vuokrattava pinta-ala on noin 50 000 neliömetriä koostuen toimisto-, hotelli- ja liiketiloista. Yhtiö jatkaa vastuullista sijoitustoimintaansa keskittyen suuriin riskitasoltaan maltillisiin toimitilakohteisiin. ”Vuonna 2007 perustetun Exilion Real Estate 1 Ky:n 10-vuotinen sijoitustoiminta on ollut menestyksekästä. Olemme tyytyväisiä mahdollisuuteen kasvattaa omistustamme yhtiössä ja jatkaa sen erinomaisen kiinteistösalkun aktiivista kehittämistä Exilionin sitoutuneen ja osaavan organisaa