Työeläkeyhtiö Varman toimitila- ja hotellihanke Katajanokalla sai rakennusluvan - työt jatkuvat maanrakennustöillä

Helsingin Katajanokalle rakennettava toimitila- ja hotellihanke, Katajanokan Laituri, etenee, kun työeläkeyhtiö Varman omistukseen tulevan puisen kiinteistön rakennuslupa tuli lainvoimaiseksi 7.12.2021. Osana hanketta Varma myös osti joulukuussa Helsingin kaupungilta Katajanokanlaituri 4 -osoitteessa sijaitsevan tontin, jonne rakennettavaan puiseen kiinteistöön tulee mm. Stora Enson pääkonttori sekä korkeatasoinen hotelli.
Katajanokan Laiturin havainnekuva. Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy ja Varma.

Varman omistukseen tulevan puisen toimitila- ja hotellikiinteistön Katajanokan Laiturin rakennuslupa tuli lainvoimaiseksi 7.12.2021. Varma myös osti 7.12.2021 Helsingin kaupungilta Katajanokanlaituri 4 -osoitteessa Helsingin Katajanokalla sijaitsevan tontin, jonne kiinteistö rakennetaan.

- Olemme iloisia siitä, että hankkeemme etenee suunnitellun aikataulun mukaisesti ja pääsemme ripeästi etenemään rakennustöihin. Yhteistyö Helsingin kaupungin kanssa asemakaava-, rakennuslupa- ja tonttiasiassa on sujunut erittäin jouhevasti, sanoo Varman kiinteistökehitysjohtaja Sari Raunio.

Seuraavaksi tontilla alkavat kaupungin vanhan K6-toimitila- ja varastorakennuksen kellarin purku, uudishankkeen maanrakennustyöt- ja kellarin rakentaminen, jotka kestävät seuraavan vuoden ajan.

- Rakennuksen maanpäälliset osat on ehditty purkaa kesän ja syksyn mittaan. Olemme pystyneet kierrättämään purkujätettä työmaalla tähän mennessä 99,5 prosenttisesti, mikä tarkoittaa, että suurin osa purkujätteestä menee hyötykäyttöön, Raunio kertoo.

Katajanokan Laituriksi nimetyn kiinteistön on määrä valmistua keväällä 2024.

Rakennukseen tulee Stora Enson pääkonttori, korkeatasoinen hotelli sekä kaupunkilaisille avointa tilaa kuten kahvila- ja ravintolatiloja sekä konferenssitiloja. Vuokralaiseksi kiinteistöön valittu hotellioperaattori kertoo omasta konseptistaan alkuvuonna 2022.

Päävuokralaiseksi Katajanokan Laituri -rakennukseen tuleva Stora Enso muuttaa joulukuun 2021 puolivälissä vuokralle Varman omistamaan Salmisaaren kiinteistöön Helsingissä siihen asti, kunnes uusi pääkonttorirakennus valmistuu.

- Henkilöstömme ei malta odottaa pääsyä uuteen puiseen pääkonttoriin. Siksi olemme todella iloisia, että hanke on edennyt sujuvasti ilman viiveitä. Katajanokan Laiturissa myös kaupunkilaiset pääsevät nauttimaan viihtyisästä puurakennuksesta yhdellä Helsingin hienommista sijainneista, iloitsee Stora Enson kehityspäällikkö Antto Kauhanen.

Tavoitteena hiilineutraali rakennus

Varma haluaa olla edelläkävijä pienentäessään omistamiensa kiinteistöjen hiilijalanjälkeä, koska ilmastonmuutoksen hillintä on yksi Varman keskeisistä vastuullisuustavoitteista. Katajanokan Laiturin suunnittelua onkin ohjannut alusta alkaen tavoite rakennuksen elinkaaren aikaisten ilmastovaikutusten minimoimisesta. Uuden toimitilan rakentaminen Stora Enson massiivipuuelementeistä edesauttaa ilmastotavoitteiden saavuttamista.

- Hiilineutraaliutta tavoittelevasta kiinteistöstä tulee suomalaisen puurakentamisen taidonnäyte. Rakennukselle haetaan sen valmistuttua vastuullisuusnäkökulmat laajasti huomioiva LEED Platinum -ympäristösertifikaatti, Raunio sanoo.

Rakennushanke toteutetaan yhteistyössä Haahtelan kanssa, ja rakennuksen on suunnitellut Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy.

Voit seurata työmaan etenemistä Katajanokan Laituri -sivuille kerran päivässä päivittyvistä työmaakuvista: https://www.katajanokanlaituri.fi/.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen eläkevarojen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla yli 918 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2021 lopussa 56,6 miljardia euroa.

Mediayhteydenotot

Sari Raunio, kiinteistökehitysjohtaja, Varma, puh. 050 526 6886, sari.raunio(at)varma.fi

Suvi Vesterinen, viestintäpäällikkö, Varma, puh. 040 555 8029, suvi.p.vesterinen(at)varma.fi

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Stora Enso, puh. 040 832 7458, satu.harkonen(at)storaenso.com

Katajanokan Laiturin havainnekuva. Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy ja Varma.
Katajanokan Laiturin havainnekuva. Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy ja Varma
Lataa
Katajanokan Laituri havainnekuva aulasta. Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy ja Varma.