Työelämägallup: Valtaosa työllisistä olisi tyytyväisiä, jos työnantaja maksaisi YTK:n jäsenmaksun

61 prosenttia työllisistä olisi tyytyväisiä, jos työnantaja maksaisi työsuhde-etuna heidän puolestaan jäsenmaksun Yleiseen työttömyyskassaan. - Liian moni on edelleen ilman ansiosidonnaista turvaa. Rohkaisemme työnantajia tarjoamaan tätä työsuhde-etua, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi Työelämägallupin tulosta.

Kantar TNS kysyi Suomen Yrittäjien toimeksiannosta työelämässä olevilta, mitä mieltä he olisivat, jos työnantaja tarjoaisi työsuhde etuna sen, että maksaisi työntekijän puolesta tämän jäsenmaksun Yleiseen työttömyyskassaan (YTK). 33 prosenttia vastaajista olisi erittäin tyytyväinen ja 28 prosenttia melko tyytyväinen. Tyytymättömiä oli huomattavasti vähemmän: erittäin tyytymättömiä olisi 12 ja melko tyytymättömiä seitsemän prosenttia vastaajista.

- On tärkeä viesti, että työntekijät arvostavat sitä, jos työnantaja maksaisi työsuhde-etuna YTK:n jäsenmaksun, Mikael Pentikäinen sanoo.

Koronakriisi paljasti karun totuuden: liian moni ilman ansiosidonnaista turvaa

Pentikäinen muistuttaa, että koronakriisin lomautukset paljastivat, että monet työntekijät ovat edelleen ilman ansiosidonnaista työttömyysturvaa.

- Heistä moni on nuori tai muuten hauraassa työmarkkina-asemassa. Nykyajan nopeiden muutosten työelämässä muutosturva on tärkeä osa työntekijän perusturvaa. On työnantajankin etu huolehtia omien työntekijöidensä muutosturvasta, Pentikäinen sanoo.

- YTK on riippumaton ja laadukas kassa. Siksi suosittelemme sen jäsenmaksun hoitamista.

Ansiosidonnaisen työttömyysturvan saadakseen pitää olla jäsenenä jossakin työttömyyskassassa. Ammattiliiton jäsen ei tarvitse olla.

Näin kysyttiin

- Työelämägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.

- Kyselyyn vastasi 1039 työelämässä olevaa Suomessa asuvaa ihmistä (18–79 v.).

- Aineisto edustaa kohderyhmän työelämässä mukana olevia suomalaisia. Tutkimusaineisto on väestöedustava vastaajien sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

- Tutkimuksen kohderyhmä poimittu valtakunnallisesta Forum -nettipaneelista.

- Tulosten luottamusväli on kokonaistuloksen osalta +- 3,1 %-yksikköä 50 prosentin tulostasolla.

- Kysely tehtiin syyskuussa 2020.