Työelämän vaihto-oppilasvuosi: Satu Lindén Turun kauppakamarin edunvalvontapäälliköksi

Satu Lindén

Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkönä on aloittanut kasvatustieteiden maisteri Satu Lindén. Hän toimii Pauliina Forsmanin äitiysloman sijaisena.

Lindénin pääasiallisena tehtävänä on edunvalvonta sekä vaikuttaminen. Työpöydällä ovat mm. osaavan työvoiman saaminen alueelle sekä saavutettavuuteen liittyvät teemat.

Lindén hypähtää tehtävään vuoden ajaksi päätyöstään Isännöintiliiton koulutuspäällikön tehtävästä ja on innoissaan päästessään oppimaan näin uutta.

”Edessäni on tavallaan aikuisiän ”vaihto-oppilasvuosi”. Ensimmäiset päivät lupailevat uusia oivalluksia, oppia, näkökulmia ja innostusta. On hienoa päästä edistämään Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämää, hän sanoo.

Satu Lindén

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen.

Kauppakamarikysely: Kolmasosa varsinaissuomalaisista yrityksistä on rekrytoinut osaajia ulkomailta12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Embargo 12.1. kello 8.30// Kauppakamareiden kyselyn mukaan 36 % varsinaissuomalaisista jäsenyrityksistä on rekrytoinut viimeisen viiden vuoden aikana osaajia ulkomailta. Hieman suurempi osa, noin 38 % vastaajista, aikoo tulevaisuudessa rekrytoida ulkomailta. Keskeisin syy kyselyn mukaan ulkomaiseen rekrytointiin on, ettei Suomesta ole löytynyt tarvittavaa työvoimaa. Ulkomaisilla rekrytoinneilla halutaan myös vahvistaa henkilöstön monimuotoisuutta.

Työmatkustamisen vähentymisen taustalla ovat Turun lentokentän heikentyneet yhteydet sekä koronapandemia15.12.2021 00:01:00 EET | Tiedote

Turun kauppakamarin toteuttamasta tuoreesta kyselystä selviää, että Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämä haluaa edelleen pitää Turun lentokentän elinvoimaisena. Lentokentän merkitys on talousalueen elinkeinoelämälle keskeinen. Noin 70 prosenttia vastanneista yritysten edustajista pitää vilkasta ja kansainvälistä lentoasemaa liiketoiminnalleen tärkeänä. Haasteena on kuitenkin mm. Turun lentoaseman heikko reittivalikoima.

Kysely: Digitalisaatiolla ja yhteistyöllä sujuvuutta rakennusvalvontaan26.11.2021 00:01:00 EET | Tiedote

Embargo 26.11.2021 klo 00.01// Turun rakennusvalvonnan asiakkaat ovat keskimäärin tyytymättömämpiä kuin naapurikunnissa. Tämä selviää lokakuussa tehdystä alueen rakennusvalvonnan palveluita selvittäneestä kyselystä, jonka toteuttivat jäsenilleen Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi, Talonrakennusteollisuuden Lounais-Suomen piiri, Varsinais-Suomen Yrittäjät sekä Turun kauppakamari. Vastaava kysely on tehty viimeksi marraskuussa 2019 Kiinteistöliiton jäsenille. Tällä kertaa kyselyyn saatiin yhteensä 130 vastausta, joista 85 koski Turkua ja 45 alueen muita kuntia.