Työelämätutkimus paljastaa: alimiehitys suomalaisilla työpaikoilla aiheuttaa merkittävää kuormitusta

Työvoimanhallinnan markkinajohtaja Quinyx on julkaissut vuosittaisen, kansainvälisen State of the Deskless Workforce -tutkimuksen (suom. Vuorotyöläisten arki 2021), jossa tarkasteltiin myös suomalaisen vuorotyöarjen olosuhteita. Suomen tulokset osoittavat, että jopa puolet vastanneista vuorotyöläisistä kertoi työpaikallaan olevan alimiehitystä, joka johtui kysynnän ennakoimattomuudesta tai työntekijöiden sairauspoissaoloista.

"Alimiehityksestä johtuva työntekijöiden kuormitus aiheuttaa yrityksille myös huomattavaa taloudellista haittaa", Paulus Maasalo kertoo tuoreen työelämätutkimuksen tuloksista. Kuva: Quinyx

Alimiehitys tuo liiketoiminnalle merkittäviä haasteita

Tuoreen Vuorotyöläisten arki 2021 -työelämätutkimuksen mukaan Suomen vuorotyöläisistä:

-yli 76 % kertoi alimiehityksen johtaneen stressaavampaan työympäristöön
-noin 55 % näki sen aiheuttaneen asiakkaille pidemmän jonotusajan
-lähes 50 % kertoi sen johtaneen huonompaan asiakaspalveluun
-yli 18 % raportoi sen johtaneen korona-hygieniaohjeistusten rikkomiseen.

Ei arvostusta työnantajalta

Alimiehitysteeman lisäksi tuoreen työelämätutkimuksen vastaajista Suomessa noin 72 % koki, että työnantaja pitää työntekijää helposti vaihdettavana tai väliaikaisena resurssina. ”Tämä oli tutkimuksen valossa pääasiallinen syy sille, miksi työntekijät kokivat, ettei työnantajansa arvosta heidän työpanostaan. Silloin myöskään työntekijät eivät ole halukkaita sitoutumaan työhönsä, mikä puolestaan johtaa korkeaan vaihtuvuuteen ja sitä kautta kalliiseen, työlääseen ja jatkuvaan rekrytointiprosessiin”, Quinyxin Suomen maajohtaja Paulus Maasalo analysoi.

Maailmassa on 2,7 miljardia vuorotyöläistä, mikä tarkoittaa lähes 80 % maailman koko työvoimasta. Vuorotyöläiseksi määritellään työntekijä, joka tekee työtä tuntipohjaisesti tai vuorotyönä, pääasiallinen työpiste ei ole toimistopöytä, eikä henkilö ole itsensätyöllistäjä. Vuorotyöläisiä ovat esimerkiksi monet terveydenhuollon työntekijät, lähetit, ravintolatyöntekijät tai kaupan alan henkilöstö.

Ruotsista lähtöisin oleva Quinyx-yhtiö myy yhteensä 25 maassa SaaS-pohjaista työvoimanhallintajärjestelmää. Suomesssa yhtiöllä on yli 120 asiakasyritystä, globaalisti yli 850. Suomessa asiakaskuntaa edustavat muun muassa GiganttiPicnicBarona LogistiikkaFimlab ja Coor.

Suomalainen ohjelmistoyhtiö Pinja on aloittanut kumppanuuden energiayhtiö E.ON Swedenin kanssa15.6.2021 10:50:30 EEST | Tiedote

Kansainvälisen E.ON-energiakonsernin ruotsalaisyhtiö E.ON Sweden on valinnut toimitusketjunsa hallinnan kehityskumppaniksi suomalaisen Pinjan. E.ONilla on Ruotsissa 2 100 työntekijää ja neljä laitosta, jotka tuottavat sähköä, lämpöä ja älykkäitä energiaratkaisuja kaikkiaan miljoonalle yksityisasiakkaalle ja yritykselle. E.ON Sweden on markkina-asemaltaan Ruotsin toiseksi suurin kaukolämmön toimittaja.

Kansainvälinen tutkimus: heikot työvuorosuunnittelujärjestelmät aiheuttavat työehtosopimusten laiminlyöntejä, tappiota liiketoiminnalle sekä ylimääräisiä työvoimakustannuksia25.2.2021 06:15:00 EET | Tiedote

Työvoimanhallinnan markkinajohtaja Quinyx on teettänyt laajan, toimialarajat ylittävän kansainvälisen tutkimuksen, jossa haastateltiin 300 yritysjohtajaa – myös Suomesta. Kyselyn avulla saatiin tietoa suurimmista haasteista liittyen vuorotyöläisten työvoimanhallintaan pandemian aikana.

Kyselytutkimus paljastaa: Suomen vuorotyöläisistä 40 % on irtisanoutunut työstään, koska ei saanut esimieheltään työvuoroja riittävän ajoissa22.9.2020 08:00:00 EEST | Tiedote