Työhevosia ja tikkupullaa - lukuisat lapset pääsivät Partiolaisten ja Yrittäjien metsäretkille

Lukuisat lapset ja nuoret pääsivät Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi metsäretkelle Suomen Partiolaisten ja Suomen Yrittäjien paikallisyhdistysten järjestämillä retkillä.

Suomen Partiolaisten lippukunnat ja Suomen Yrittäjien paikallisyhdistykset järjestivät metsäretkiä lapsille ja nuorille, joille metsä ei välttämättä ole entuudestaan tuttu. Suomi 100-juhlavuoden kunniaksi retkiä järjestettiin eri puolilla Suomea.

Partiolaiset vastasivat metsäretken sisällöistä ja yleisistä järjestelyistä, yrittäjäyhdistykset taas tarjosivat jäsenyritystensä kanssa apuaan retken järjestelyihin. Ne tarjosivat esimerkiksi kuljetuksia, ruokaa tai retkimateriaaleja sekä olivat mukana aikuisina tukijoina sekä esittelivät yrittäjyyttä uravaihtoehtona. Yhteiskampanjan tavoite oli antaa mahdollisimman monelle lapselle ja nuorelle kokemus metsäympäristöstä ja sen tarjoamista harrastus- ja elinkeinomahdollisuuksista.

- Metsät ovat hauska toimintaympäristö ja paikka uuden oppimiseen. Metsässä liikkuminen on myös tutkitusti terveellistä. Siksi haluamme, että mahdollisimman moni lapsi ja nuori pääsee metsään, toteaa metsäryhmän puheenjohtaja Mikko Jalo Suomen Partiolaisista.

Retkiä toteutettiin ahkerasti ympäri Suomen. Kampanja innostikin monia paikallistason yhteistyöhön. Tässä muutama esimerkki mukavasti onnistuneista retkistä maaseudulla ja isoissa kaupungeissa.

Maaliskuussa Koneyrittäjien liiton järjestämässä tilaisuudessa paikallinen puistometsäpalvelu kutsui Kaskipartion seikkailijavartiot Vantaan Pitkäkoskelle tutustumaan metsänhoitokohteeseen. Lisämausteen vierailulle toi hieman poikkeava kalusto: puiden ajo tehtiin vanhan ajan tyyliin työhevosilla.

Mikkelin Anttolassa Anttolan Viiriäiset ja paikalliset yrittäjät puolestaan järjestivät toukokuussa Villiinny luonnosta -liikuntapäivän. Paikallinen hotelli antoi alueensa tapahtuman käyttöön ja partiolaiset saivat myös uida hotellissa. Paikallinen leipomo-konditoria puolestaan tarjosi retkieväät.

Keväällä helsinkiläinen Haagan Sirkut järjestivät kaikille avoimen metsäretken. Murkinan retkelle tarjosi Haagan Sirkkujen kokoontumispaikan lähellä sijaitseva K-Market. Vettä ja lunta tuli vaakatasossa, mutta se ei haitannut, partiolaiset ja yrittäjät pärjäävät säällä kuin säällä ja kuuma keitto lämmittää.

Syyskuussa Lielahden, Ylöjärven ja Nokian Yrittäjät sekä alueen partiolaiset veivät koululuokkia ja yrittäjäperheitä Lamminpään ulkoilumajalle. Retkellä opeteltiin ja testattiin metsäisiä taitoja paikallisten partiolippukuntien rasteilla. Yrittäjien vetämällä yrittäjyysrastilla pohdittiin harrastuksista saatavaa yrittäjyysosaamista. Käytännön harjoituksen kautta huomattiin osaamisen kasvua muun muassa ryhmätyötaidoissa, toisten ohjaamisessa ja kuuntelemisessa sekä rohkeudessa heittäytyä.

Marraskuussa Kankaanpään Korpiveikot järjestivät metsään monipuolisen rastiradan, jossa alueen lapset pääsivät muun muassa harjoittelemaan ensiaputaitoja. Kankaanpään Yrittäjät tarjosivat osallistujille makkaraa ja tikkupullaa nuotiolla.

- Hyvin alkanutta yhteistyötä paikallistasolla kannattaa jatkaa myös Yhdessä Metsään teemavuoden jälkeen, sillä partiolaisilla ja Yrittäjillä on paljon yhteistä toteaa kenttäjohtaja Mari Kokko Suomen Yrittäjistä.

Suomen Partiolaiset: Metsäkoordinaattori Jaakko Nippala, 0404519131, jaakko.nippala@partio.fi, Metsäryhmän puheenjohtaja Mikko Jalo, mikko.jalo@partio.fi
Suomen Yrittäjät: Viestintäpäällikkö Eeva Ketvel, 0503204849, eeva.ketvel@yrittajat.fi

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.