Työllistämisen helpottamista koskevan esityksen perustelut valmiiksi – Yrittäjät: ”Varsin hyvä lopputulos”

Työ- ja elinkeinoministeriön sekä järjestöjen edustajat ovat saaneet työllistämisen helpottamista koskevan esityksen perustelut valmiiksi. Suomen Yrittäjien mukaan työryhmän valmistelema esitys on kohtuullisen hyvä ja se on syytä saattaa pikaisesti eduskuntaan.

TEM:n ja järjestöjen edustajien maanantaina viimeistä kertaa kokoontuneen työryhmän aiheena olivat henkilöperusteiseen irtisanomiseen liittyvien säännösmuutosten perustelut. Tapaamisessa keskusteltiin erityisesti siitä, millä tavoin työnantajan henkilöstömäärän tulisi vaikuttaa irtisanomisperustetta koskevassa kokonaisharkinnassa ja millä tavoin näiden seikkojen tulisi ilmetä esityksen perusteluissa. Suomen Yrittäjät oli mukana työryhmässä.

- Ryhmän työ saatiin päätökseen hyvässä yhteisymmärryksessä ja rakentavassa hengessä. Osapuolet olivat yksimielisiä esitetyn muutoksen tavoitteesta sekä säännösehdotuksen perusteluista. Tämä on erinomainen asia kaikkien työtaisteluiden jälkeen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Julkisuudessa on ollut esillä pykäläehdotus, jonka mukaan irtisanomiseen vaadittavan asiallisen ja painavan syyn kokonaisarvioinnissa otettaisiin huomioon työnantajan palveluksessa olevien työntekijöiden lukumäärä sekä työnantajan ja työntekijän olosuhteet kokonaisuudessaan. Ehdotuksen tulkinnassa olennaisessa asemassa ovat perustelut.

- Pykäläehdotuksen ja sen perusteluiden tavoitteena on madaltaa pienten työnantajien työllistämiskynnystä. Esitetty muutos ja erityisesti sen perustelut tukevat tavoitetta. Kyseessä on muutos nykytilaan, Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula sanoo.

- Esitys huomioi sen, että useimmiten pieni työyhteisö on herkempi häiriötilanteille ja työntekijän rikkeen tai laiminlyönnin seuraukset voivat heijastua koko työyhteisöön. Tämän vuoksi pienen yrityksen erityisolosuhteiden huomioon ottaminen irtisanomisperusteiden kokonaisharkinnassa on olennaisen tärkeää, Makkula jatkaa.

Suomen Yrittäjät painottaa, että hallituksen esitys on saatettava pian eduskuntaan.

- Esitys on kohtuullisen hyvä mutta ei optimaalinen. Parempi olisi luopua edellyttämästä painavuutta henkilöperusteiselta irtisanomiselta. Asiallisen syyn pitäisi riittää. SY:n mielestä esitys on syytä saattaa pikaisesti eduskuntaan, Pentikäinen esittää.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, yli 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä puolet on yksinyrittäjiä ja puolet työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät noin 650 000 henkilöä. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 63 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.