Työllistämisen riskit ja pula osaajista suurimpia esteitä työvoiman rekrytoimiselle

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan työllistämiseen liittyvät riskit ja puute osaavasta työvoimasta ovat merkittävimmät esteet uusien työntekijöiden palkkaamiselle. Yleisellä tasolla yritysjohtajat kokevat, että Suomi on menossa viime vuosia parempaan suuntaan. Hallitus saa toiminnastaan kouluarvosanan 7+. Tiedot ilmenevät kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselystä.

Kauppakamareiden Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneet antoivat hallituksen toiminnalle kouluarvosanan 7+.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan yritysjohtajien myönteiset arviot heijastavat parantunutta taloustilannetta. Pula osaavasta työvoimasta ja työvoiman palkkaamiseen liittyvät riskit kuitenkin vaarantavat Suomen mahdollisuuksia ylläpitää talouskasvua pidemmällä aikavälillä.

“Työmarkkinoihin liittyvät rakenteelliset ongelmat ja jäykkyydet korostuvat, kun talous on vihdoin kääntynyt vahvaan nousuun ja työvoiman tarve kasvaa. Työntekijöitä jää palkkaamatta, vaikka tarvetta rekrytoinneille olisi”, toteaa Linnainmaa.

Peräti 60 prosenttia Yritysparlamentti-kyselyn vastaajista arvioi, että työllistämiseen liittyvät riskit kuten työehtojen joustamattomuus ovat suuri tai erittäin suuri ongelma työvoiman saamisessa yritykseen. Lähes 50 prosenttia vastaajista arvioi, että työmarkkinoilla ei ole saatavissa oikeaa osaamista. Osa koki myös työntekijöiden asenteen työntekoon esteeksi työvoiman saatavuudelle.

Varsinais-Suomen kasvun esteenä monipuolinen työvoimapula

Pula osaavasta työvoimasta korostuu erityisesti Varsinais-Suomen alueella. Turun kauppakamarin vt. toimitusjohtaja Kaisa Leiwo toteaa, että Turun seudun hyvän kasvun kaverina on valitettavasti varsin monipuolinen työvoimapula – kaikenlaisista osaajista ja tekijöistä kilpaillaan.

”Alueella on erityisesti teknisen osaamisen tarvetta. Pahimmillaan osaajapulasta muodostuu kasvun este, kun lisääntyvään kysyntään ei voida joustavasti reagoida”, Leiwo sanoo.

Hän muistuttaa, että osaajapulaa voidaan helpottaa monenlaisin keinoin. Työmarkkinoiden vapautta ja joustoja tulee lisätä ja kannustinloukkuja purkaa. Työvoiman liikkuvuuden ja koulutuksen kehittäminen ovat myös tärkeässä roolissa.

”Työvoiman liikkuvuutta voidaan edistää muun muassa asuntopolitiikan keinoin, liikkumista helpottamalla ja vetovoimatekijöitä lisäämällä. Koulutuksen joustavuutta tulee taas lisätä erityisesti kasvuyritysten tarpeita ajatellen. Nopea reagointi ja elinikäinen oppiminen ovat koulutussektorin suuria haasteita”, Leiwo huomauttaa.

Tiedot ilmenevät Keskuskauppakamarin toteuttamasta Yritysparlamentti-kyselystä, joka suunnattiin 461 yritysjohtajalle eri puolella Suomea. Kysely toteutetaan kaksi kertaa vuodessa. Kyselyyn vastasi 115 yritysjohtajaa, ja vastausprosentti oli 25. Vastaajat kuuluvat Keskuskauppakamarin valtuuskuntaan, Keskuskauppakamarin hallitukseen, alueellisten kauppakamarien hallituksiin tai Kansainvälisen kauppakamari ICC:n Suomen osaston valtuuskuntaan ja hallitukseen. Kysely toteutettiin 23.11.–1.12.2017.

Lisätietoja:

Esitys tuloksista: Kauppakamarien Yritysparlamentti-kysely, syksy 2017 (pdf)

Leena Linnainmaa
varatoimitusjohtaja, Keskuskauppakamari
leena.linnainmaa@chamber.fi

Kaisa Leiwo
vt. toimitusjohtaja, Turun kauppakamari
kaisa.leiwo@kauppakamari.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Kauppakamarilta 40 000 euron lahjoitus Turun ammattikorkeakoululle13.11.2017 13:26Tiedote

Turun kauppakamari lahjoittaa Turun ammattikorkeakoululle 40 000 euroa. Lahjoitus tehdään ammattikorkeakoulun varainhankintaan. Kauppakamari tekee myös 10 000 euron sijoituksen Turun KY:n omistamaan kehitys- ja sijoitusyhtiö Monttu Ventures Oy:öön, jonka päätehtävänä on tukea Turun korkeakouluista ponnistavia kasvuyrityksiä. Lahjoituspäätökset tehtiin Turun kauppakamarin syyskokouksessa viime perjantaina. Turun kauppakamari teki aiemmin tänä vuonna 50 000 euron lahjoituksen Turun yliopistolle. Kauppakamarin mielestä Suomen on tärkeää pitää huolta korkeasta koulutus- ja tutkimustasosta ja haluaa olla mukana tukemassa sitä. Yrityksille on ratkaisevaa turvata tutkimusinfra, joka mahdollistaa menestyksen. Kauppakamarilla on pitkä historia koulutuksen tukijana. Kauppakamarin edustajat olivat muun muassa vaikuttamassa jo 1950-luvulla Turun kauppakorkeakoulun perustamiseen ja osaavan työvoiman merkitystä elinkeinoelämälle on aina pidetty erittäin tärkeänä. Matti Rihko jatkaa Turun kauppakamar

Kaisa Leiwo Turun kauppakamarin vt. toimitusjohtajaksi27.10.2017 12:09Tiedote

Turun kauppakamarin hallitus on valinnut kauppakamarin edunvalvonnan johtajan, kauppatieteiden lisensiaatti Kaisa Leiwon vt. toimitusjohtajaksi 13.11.2017 alkaen. Uuden toimitusjohtajan valintaprosessi aloitetaan, kun juhlavuoden ohjelma ja juhlallisuudet on viety päätökseen. ”Halusimme ratkaista tilanteen kauppakamarin kannalta mahdollisimman jouhevasti, koska nykyinen toimitusjohtaja Minna Arve siirtyy Turun kaupunginjohtajaksi nopealla aikataululla. Kaisa Leiwo tuntee edunvalvonnan kokonaisuuden ja on vakuuttanut hallituksen kyvyillään hahmottaa vaikuttamisen prosesseja ja viedä asioita eteenpäin”, toteaa kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko.

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu – Minna Arve Turun kaupunginjohtajaksi16.10.2017 23:10Tiedote

Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko onnittelee Minna Arvetta uuden tehtävän johdosta. "Turun kauppakamari onnittelee Minnaa valinnasta. Turku saa hyvän kaupunginjohtajan, ja se on kauppakamarin kannaltakin hieno asia", Rihko toteaa. Kauppakamarin hallitus käsitteli Minna Arven ehdokkuutta hänen asetuttuaan ehdolle ja suhtautui asiaan myönteisesti. Seuraavaksi hallitus lähtee kauppakamarin osalta hoitamaan seuraajakysymystä, josta tiedotetaan lisää myöhemmin.