Työllistämisen riskit ja pula osaajista suurimpia esteitä työvoiman rekrytoimiselle

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan työllistämiseen liittyvät riskit ja puute osaavasta työvoimasta ovat merkittävimmät esteet uusien työntekijöiden palkkaamiselle. Yleisellä tasolla yritysjohtajat kokevat, että Suomi on menossa viime vuosia parempaan suuntaan. Hallitus saa toiminnastaan kouluarvosanan 7+. Tiedot ilmenevät kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselystä.

Kauppakamareiden Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneet antoivat hallituksen toiminnalle kouluarvosanan 7+.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan yritysjohtajien myönteiset arviot heijastavat parantunutta taloustilannetta. Pula osaavasta työvoimasta ja työvoiman palkkaamiseen liittyvät riskit kuitenkin vaarantavat Suomen mahdollisuuksia ylläpitää talouskasvua pidemmällä aikavälillä.

“Työmarkkinoihin liittyvät rakenteelliset ongelmat ja jäykkyydet korostuvat, kun talous on vihdoin kääntynyt vahvaan nousuun ja työvoiman tarve kasvaa. Työntekijöitä jää palkkaamatta, vaikka tarvetta rekrytoinneille olisi”, toteaa Linnainmaa.

Peräti 60 prosenttia Yritysparlamentti-kyselyn vastaajista arvioi, että työllistämiseen liittyvät riskit kuten työehtojen joustamattomuus ovat suuri tai erittäin suuri ongelma työvoiman saamisessa yritykseen. Lähes 50 prosenttia vastaajista arvioi, että työmarkkinoilla ei ole saatavissa oikeaa osaamista. Osa koki myös työntekijöiden asenteen työntekoon esteeksi työvoiman saatavuudelle.

Varsinais-Suomen kasvun esteenä monipuolinen työvoimapula

Pula osaavasta työvoimasta korostuu erityisesti Varsinais-Suomen alueella. Turun kauppakamarin vt. toimitusjohtaja Kaisa Leiwo toteaa, että Turun seudun hyvän kasvun kaverina on valitettavasti varsin monipuolinen työvoimapula – kaikenlaisista osaajista ja tekijöistä kilpaillaan.

”Alueella on erityisesti teknisen osaamisen tarvetta. Pahimmillaan osaajapulasta muodostuu kasvun este, kun lisääntyvään kysyntään ei voida joustavasti reagoida”, Leiwo sanoo.

Hän muistuttaa, että osaajapulaa voidaan helpottaa monenlaisin keinoin. Työmarkkinoiden vapautta ja joustoja tulee lisätä ja kannustinloukkuja purkaa. Työvoiman liikkuvuuden ja koulutuksen kehittäminen ovat myös tärkeässä roolissa.

”Työvoiman liikkuvuutta voidaan edistää muun muassa asuntopolitiikan keinoin, liikkumista helpottamalla ja vetovoimatekijöitä lisäämällä. Koulutuksen joustavuutta tulee taas lisätä erityisesti kasvuyritysten tarpeita ajatellen. Nopea reagointi ja elinikäinen oppiminen ovat koulutussektorin suuria haasteita”, Leiwo huomauttaa.

Tiedot ilmenevät Keskuskauppakamarin toteuttamasta Yritysparlamentti-kyselystä, joka suunnattiin 461 yritysjohtajalle eri puolella Suomea. Kysely toteutetaan kaksi kertaa vuodessa. Kyselyyn vastasi 115 yritysjohtajaa, ja vastausprosentti oli 25. Vastaajat kuuluvat Keskuskauppakamarin valtuuskuntaan, Keskuskauppakamarin hallitukseen, alueellisten kauppakamarien hallituksiin tai Kansainvälisen kauppakamari ICC:n Suomen osaston valtuuskuntaan ja hallitukseen. Kysely toteutettiin 23.11.–1.12.2017.

Lisätietoja:

Esitys tuloksista: Kauppakamarien Yritysparlamentti-kysely, syksy 2017 (pdf)

Leena Linnainmaa
varatoimitusjohtaja, Keskuskauppakamari
leena.linnainmaa@chamber.fi

Kaisa Leiwo
vt. toimitusjohtaja, Turun kauppakamari
kaisa.leiwo@kauppakamari.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Liikennekäytävävaltuuskunta toivoo nopeaa etenemistä Helsinki–Turku-raideyhteyden kehittämisessä2.10.2018 12:00Tiedote

Liikennekäytävävaltuuskunta muistuttaa, että hyvin alkuun päässyttä Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämishanketta on vietävä määrätietoisesti eteenpäin, ja sen toteutuminen on varmistettava mahdollisimman nopeassa aikataulussa. Valtuuskunta edellyttää, että Espoon ja Salon välisen oikoradan ratasuunnitelman tekeminen aloitettaisiin mahdollisimman pian ja Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämiseen tarvittavat investointipäätökset tehtäisiin seuraavan hallituskauden aikana.

Maan tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta27.8.2018 00:15Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Tunnin juna, Turun kehätien, Valtatie 8:n ja Valtatien 9 Turku–Tampere-välin parantaminen sekä Kirjalansalmen sillan korjaaminen yhdistettynä Kaarinan läntisen ohikulkutien suunnitteluun. Kauppakamarit muistuttavat listalla, että niin vientireittien sujuvuus kuin työssäkäynti kärsii, mikäli luvattu rahoitustason nosto lykkääntyy.

Loimaan seutu tarvitsee luonnontieteellistä osaamista8.6.2018 12:46Tiedote

Loimaan kauppakamariosasto pitää luonnontiedelukion erityisluvan hakemista Loimaalle perusteltuna ja merkittävänä asiana seutukaupungin yrityksille ja elinkeinoelämälle. Kauppakamariosasto lausui toukokuussa puoltavasti Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymän hakeman luonnontiedelukion koulutustehtävän puolesta. Osasto toteaa lausunnossaan, että alueen yritykset ja elinkeinoelämä tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän vahvaa luonnontieteellistä osaamista ja työvoimaa. Erityisesti Loimaan seudun kansainväliset korkean teknologian teollisuusyritykset vaativat toiminnan jatkuvan kehittymisen turvaamiseksi tulevaisuudessa vieläkin vankempaa erityisosaamista luonnontieteiden saralla. Osaston asiamies Niina Nurmi muistuttaa Loimaan merkittävästä sijainnista Turun, Tampereen ja Helsingin muodostaman kasvukolmion keskiössä. Alueellisen osaamisen kehittäminen luo yhä vahvempaa yhteyttä ja sidoksia kasvukolmion kärkiin ja koko yhteiskuntaan. Kasvunäkymät ovat myös hyvät. ”Varsinais-Suomen positiivi