Työllisyys asteen trendi nousuun - rauhallista kuin myrskyn silmässä

Työllisyys on 64 tuhannen työllisen päässä Antti Rinteen hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luku käy ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan hallituksen työllisyystavoitteen etenemistä. Työllisyysasteen kehitystä voi seurata osoitteessa www.tyollisyystavoite.fi. Sivustolla pidetään myös kirjaa työllisyystoimista ja niiden työllisyysvaikutuksista.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

Työllisyystavoitelaskuri perustuu Tilastokeskuksen julkaisemiin työllisyyslukuihin. Tuoreimmat työllisyysluvut osoittavat, että työllisyysaste junnaa paikallaan työllisyysasteen trendin ollessa 72,8 prosenttia vuoden 2019 syyskuussaTyöttömyysasteen trendi oli 6,7 prosenttia syyskuussa.

”Pitkästä aikaa hyviä uutisia! Työllisyysasteen kehitys on muuttanut kulmakerrointa ja työllisyyden trendi on kääntynyt nousuun. Työttömyysasteen trendi on kuitenkin edelleen vaakasuora”, pohtii Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki.

Olemme kuitenkin edelleen myrskyn silmässä ja odotamme, mitä tapahtuu seuraavaksiJatkuuko nousu vai mennäänkö alaspäin”, Kotamäki sanoo.

Suomalaiset ennustelaitokset ovat reivanneet talouskasvuennusteitaan alaspäin. Myös maailmantalouden kasvuennusteita on jouduttu alentamaan merkittävästi.

Riskit työllisyyden kehityksestä osoittavat tällä hetkellä valitettavasti pääosin alaspäin. Vientimarkkina on Suomelle tärkeä ja siellä on tällä hetkellä epävarmuuksia. Saksan ja Ruotsin talouksien ongelmat, Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppapoliittinen tilanne, Brexit, Turkki”, Kotamäki luettelee.

”Olemme vastikään alkaneet pitää kirjaa hallituksen työllisyystoimista www.tyollisyystavoite.fi -sivustollamme. Monien työllisyystoimien kohdalla epätietoisuus yksityiskohdista tekee niiden arvioinnista mahdotonta. Toisaalta monet toimet ovat vaikutukseltaan vähäisiä”, Kotamäki jatkaa.

Kotamäen mukaan hallituksen toistaiseksi linjaamien työllisyystoimien vaikutus on pikemmin miinusmerkkinen kuin positiivinen.

Monet toimet ovat yksityiskohdiltaan vielä epävarmuuden peitossa ja hallituskausikin on vasta aluillaan. Työllisyystoimista voi siis tässä vaiheessa hyvin sanoa: niitä odotellessa”, Kotamäki sanoo.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

Kauppakamarin juridiikkakatsaus: EU:n alueella annettu jo lähes sata GDPR-sakkoa29.11.2019 07:00:00 EETTiedote

Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus, GDPR, on ollut voimassa puolitoista vuotta. Lokakuuhun 2019 mennessä unionin alueella on annettu jo 82 tiedossa olevaa sakkoa asetuksen vastaisista toimista. Esimerkiksi Unkarissa yritykselle määrättiin yli 15 000 euron sakko, kun henkilötietoja sisältänyt yrityksen työntekijän muistitikku oli kadonnut, eikä yritys ollut täyttänyt ilmoitusvelvollisuuttaan.

Yksituumainen ja käytännönläheinen EU on paras lääke murroksessa27.11.2019 14:08:51 EETTiedote

Uuden EU-komission valinnan varmistuminen on odotettu uutinen yritysten keskuudessa. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori iloitsee, että uusi komissio pääsee vihdoin jatkamaan työtä kilpailukyvyn vahvistamiseksi ja kauppapolitiikan kehittämiseksi. Euroopan unionilta ja sen jäsenmailta kaivataan nyt entistä vahvempaa yhteistyötä, jotta EU pärjää maailman talouden murroksessa myös jatkossa.