Työllisyysrahasto vetoaa Suomen hallitukseen maksuvalmiuden turvaamiseksi

Työttömyysturvamenot ovat kasvamassa moninkertaisiksi ja Työllisyysrahaston hallitus esittää huolensa tilanteen nopeasta heikentymisestä. Työllisyysrahaston perustehtävä on rahoittaa työttömyysturvaa ja aikuiskoulutusetuuksia, jotka ovat monelle ainoa tulonlähde, joten on tärkeää turvata rahoitustehtävä.

Työllisyysrahaston hallitus on esittänyt Suomen hallitukselle alla olevan vetoomuksen, jotta työttömyysturvan maksuvalmius voidaan taata.

____________________________________________________________________________

Vetoomus pääministeri Sanna Marinin hallitukselle

TYÖLLISYYSRAHASTON MAKSUVALMIUDEN JA TYÖTTÖMYYSPÄIVÄRAHOJEN MAKSUN TURVAAMINEN

Työllisyysrahaston hallitus käsitteli kokouksessaan 24.3.2020 rahaston talouden skenaarioita tilanteessa, jossa työttömyys on kasvamassa ennätyksellisen nopeasti erittäin korkealle tasolle. Tämä merkitsee työttömyysturvamenojen moninkertaista kasvua tälle vuodelle ennakoituun verrattuna. Lisäksi työttömyysturvan ehtoihin kaavaillut ehtojen lievennykset lisäävät entisestään menoja.

Työllisyysrahasto on viime vuosina kerännyt suhdannepuskurinsa lähes täyteen. Puskurin avulla työttömyysmenojen nousun vaikutuksia voidaan pehmentää. Koronaviruksen aiheuttama äkkijyrkkä työttömyyden kasvu johtaa kuitenkin siihen, että Työllisyysrahasto joutuu maksuvalmiutensa turvaamiseksi turvautumaan merkittävään lainanottoon. Lainanottokaan ei riitä, jos työttömyys nousee ennustetulla tavalla. Uhkana on se, että Työllisyysrahaston maksuvalmius loppuu ennen kesää, jolloin työttömyyskassat eivät voi maksaa päivärahoja työttömille jäsenilleen.

Työllisyysrahasto on varautunut kaikkiin tarvittaviin keinoihin maksuvalmiutensa turvaamiseksi. Poikkeuksellisessa tilanteessa rahaston omat toimet eivät kuitenkaan riitä.

Työllisyysrahaston maksuvalmiuden ja työttömyyspäivärahojen maksamisen turvaamiseksi tarvitaan valtion välittömiä toimia ja päätöksiä.

1. Lainanottoa varten tarvitaan valtiontakaus, jonka valmistelu on menossa valtiovarainministeriössä. Valtiontakaus tarvitaan kaikkiin Työllisyysrahaston lainajärjestelyihin.
  1. Valtion tulee maksaa peruspäivärahan suuruinen valtionosuus myös lomautuspäivärahoihin.
  1. Valtion tulee päättää siitä, että työttömyysturvan rahoituksen turvaamiseksi Työllisyysrahastolle maksetaan suoraa tukea tarvittava määrä.

Työllisyysrahaston hallitus vetoaa hallitukseen, että se päättäisi pikaisesti edellä mainituista toimenpiteistä.

____________________________________________________________________________

Perustietoa Työllisyysrahastosta

Työllisyysrahasto on tärkeä osa suomalaista sosiaaliturvajärjestelmää. Työllisyysrahasto kerää työttömyysvakuutusmaksut, joilla rahoitetaan työttömyysturvaa sekä Kelalle että työttömyyskassoille. Rahoitamme myös palkkaturvaa sekä aikuiskoulutusetuuksia, joilla edistetään palkansaajien ja yrittäjien osaamisen kehittämistä.

Olemme koostaneet infograafeihin perustiedot lakisääteisistä tehtävistämme sekä palkansaajan että yrittäjän työuran aikana. Vastaavalla tavalla olemme kuvanneet keskeiset rahavirtamme.
Löydät infograafit verkkosivuiltamme osoitteesta: https://www.tyollisyysrahasto.fi/medialle/

Työllisyysrahasto aloitti toimintansa 1.1.2019 kun Työttömyysvakuutusrahasto ja Koulutusrahasto yhdistyivät. Työllisyysrahaston ensimmäisen vuoden toimintakertomus julkaistaan torstaina 26.3.2020. Toimintakertomus sisältää lisää yksilöityä tietoa toiminnastamme.

Janne Metsämäki, toimitusjohtaja
Twitter: @JanneMetsamaki
Tapio Oksanen, johtaja, talous ja rahoitus
Twitter: @OksTapio
www.tyollisyysrahasto.fi
Twitter: @Tyollisyysrhsto

Materiaalipyynnöt:
viestinta@tyollisyysrahasto.fi

Työllisyysrahasto on varautunut talouden käänteisiin26.3.2020 09:41:47 EETTiedote

Tiedote 26.3.2020. Ensimmäisen toimintavuotensa jälkeen Työllisyysrahaston tulos on ylijäämäinen. Rahaston nettovarallisuus oli 1,67 miljardia euroa vuoden 2019 lopussa. Työllisyysrahasto voi tasapainottaa koronaviruksen horjuttamaa talouttaan tarvittaessa suhdannepuskurilla ja lainarahoituksella. Työllisyysrahasto on julkaissut vuoden 2019 vuosikertomuksensa, joka on luettavissa verkossa osoitteessa talous.tyollisyysrahasto.fi.

Uudistuksia aikuiskoulutustuen hakemiseen, tuen määrään ja kulumiseen27.2.2020 15:46:29 EETTiedote

Tiedote 27.2.2020. Suomen hallitus on jättänyt 27.2.2020 eduskunnalle lakiesityksen, joka muuttaisi palkansaajan aikuiskoulutustuen hakemista, tukiajan kulumista ja opintovaatimuksia 1.8.2020 lähtien. Lakiuudistuksen tavoitteena on tukea palkansaajan aikuisopiskelun ja työnteon yhteensovittamista sekä tuoda uusia käyttäjäryhmiä aikuiskoulutustuen piiriin. Esitys ei koske yrittäjän aikuiskoulutustukea.