Työntekijäliitot laajentavat työtaisteluitaan entisestään Hyvinvointialan toimialoilla

1.10. tulleen tiedon mukaan ammattijärjestöt Talentia, OAJ ja Pardia ovat julistaneet edustamilleen TES-aloille ylityö- ja vuoronvaihtokiellon. Hyvinvointialan liitossa (HALI) se koskee etenkin yksityistä sosiaalipalvelualaa ja terveyspalvelualaa ja OAJ:n osalta myös varhaiskasvatusta.

Ilmoitetut ylityö- ja vuoronvaihtokiellot alkavat seuraavasti:

• Talentian osalta yksityisen sosiaalipalvelualan ja terveyspalvelualan - työehtosopimusten piirissä työskentelevien jäsentensä ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa 8.10.2018 klo 00.00. Kielto on voimassa toistaiseksi.
  • Pardian jäsenten osalta ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa keskiviikkona 10.10.2018 klo 06.00 ja päättyy perjantaina 12.10.2018 kello 23.59.
  • OAJ jäseniä koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto astuu voimaan 8.10. klo 00.00. Kielto on voimassa toistaiseksi.

Voimassa on myös Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry julistama poliittinen työtaistelu: ylitöitä ei tehdä ja työvuoroja ei vaihdeta. Kielto on ollut voimassa 1.10. klo 00.00 alkaen. Kielto on voimassa toistaiseksi.

Kielto tarkoittaa, että ilmoituksen antaneisiin liittoihin järjestäytyneet työntekijät oletettavasti liittonsa ohjeistuksen mukaan kieltäytyvät tekemästä ylityötä tai sopimasta vuorojen vaihdoksista kiellon voimassaoloaikana. Kielto ei koske voimassaoloaikaa edeltävänä aikana sovittuja työvuoromuutoksia tai ylitöitä.

Hyvinvointialan liitto pahoittelee syvästi työntekijäpuolen tapaa vaikuttaa asioihin. Hyvän hoidon ja hoivan varmistaminen vaikeutuu entisestään ja asiakasturvallisuus vaarantuu. Poliittiset työtaistelut ovat kohtuuttomia niin asiakkaille kuin yrityksille. Työtaistelun vahingollisten vaikutusten kohteet eivät ole osallisia hallituksen ja AY-liikkeen välisessä kiistassa. Työntekijäpuolen tulisi etsiä muita keinoja mielipiteittensä esittämiselle.

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja

Puh. 040 571 2330 / Tuomas.manttari@hyvinvointiala.fi

Eduskunnan käsittelyssä oleva soten palveluntuottajalaki tulee saattaa pikaisesti voimaan21.9.2018 11:13Tiedote

Lastensuojelu on luvan- ja ilmoituksenvaraista toimintaa, jonka valvonta on vakiintunutta. Sijaintikuntien sosiaalitoimi tekee yksityisiin lastensuojelulaitoksiin tarkastuskäynnit vuosittain. Myös sijoittavat kunnat tekevät vuosittain tarkastuskäyntejä. Hyvinvointialan liiton johtavan asiantuntija Aino Närkin mukaan sosiaali- ja terveydenhuollosta on vaikea löytää toista palvelua, jossa toteutuisi yhtä paljon tarkastuskäyntejä kuin lastensuojelussa.

Yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluala - kuntien lähes hyödyntämätön voimavara12.9.2018 08:00Tiedote

Yksityisillä yrityksillä ja järjestöillä on hyvät edellytykset toimia nykyistä laajemmin sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajina. Lainsäädäntö antaa kunnille useita työvälineitä palveluiden saatavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi, kuten esimerkiksi ostopalvelut, palveluseteli sekä kunnan ja yksityisten toimijoiden yhteisyritykset. Yksityisen ja julkisen yhteistyön tavoitteena on asiakkaan ja veronmaksajan etu.