Työolobarometri: Pienillä työpaikoilla työolot kunnossa!

Työolobarometri kertoo jälleen, että luottamus ja tiedon kulku on sitä parempi, mitä pienemmästä työpaikasta on kyse. Pienillä työpaikoilla työntekijöistä lähes puolet ei kuulu työntekijäliittoon. - Luottamusmieslukko on siis todellinen ongelma, työmarkkinajohtaja Janne Makkula Suomen yrittäjistä sanoo.

Tiedot käyvät ilmi työ- ja elinkeinoministeriön Työolobarometrista, johon vastasi tuoreimmassa, vuonna 2016 tehdyssä ja syksyllä 2017 julkaistussa Työolobarometrissa 1039 yksityisen sektorin palkansaajaa. Suomen Yrittäjät eritteli vastaukset yrityskokoluokittain ja julkaisee tiedot nyt Pk-yritys - hyvä työnantaja -raportissaan.

- Työolobarometri osoittaa jälleen kerran, että erityisesti pienissä yrityksissä työnantajan ja työntekijöiden välit ovat avoimet ja luottamukselliset. Pienissä yrityksissä tietoja myös välitetään avoimesti. Edellytykset työpaikkasopimiselle ovat siis hyvät, Janne Makkula sanoo.

- Ongelmana on se, että lainsäädäntö antaa liian vähän tilaa hyödyntää tätä luottamusta. Se kieltää yleissitovaa työehtosopimusta noudattavaa yritystä hyödyntämästä merkittävää osaa työehtosopimusten joustoista.

Sopimisen kiellot poistettava

Makkulan mukaan hallituksen keskeinen tehtävä on poistaa lainsäädännöstä sopimisen kiellot.

- On muistettava, että aidossa paikallisessa sopimuksessa ei ole kysymys liitoista eikä liittojen välisestä luottamuksesta tai sen puutteesta. Kysymys on työpaikoista ja siellä työtä tekevien ihmisten - yrittäjien ja työntekijöiden - keskinäisestä mahdollisuudesta sopia sellaisista työaika- ja muista järjestelyistä, jotka yhdessä hyväksi katsotaan, Makkula sanoo.

- Toivon vilpittömästi, että barometrin tietoja hyödynnetään, kun työlainsäädäntöä kehitetään. Luottamusta tutkitusti on. Sopimisen mahdollisuuksia tarvitaan lisää, eikä ketään saa sulkea työpaikkasopimisen ulkopuolelle. Kaikkia yrityksiä ja työntekijöitä on kohdeltava lainsäädännössä yhdenvertaisesti järjestäytymisestä riippumatta.

Suomalaiset yritykset työllistäjinä

Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2016 Suomessa toimi 283 563 yritystä. Pienten ja keskisuurten yritysten, eli alle 250 työntekijää työllistävien yritysten, osuus kaikista yrityksistä on 99,8 prosenttia. Alle kymmenen henkilöä työllistävien mikroyritysten osuus on 93,3 prosenttia, ja ne työllistävät 24 prosenttia yksityisen sektorin työntekijöistä. Alle 50 henkilöä työllistävät pienet yritykset ja mikroyritykset työllistävät yhteensä lähes puolet yksityisen sektorin työntekijöistä.

Työpaikat syntyvät pk-yrityksiin

Uudet työpaikat syntyvät pääosin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Tämä trendi on selkeä ja jatkunut pitkään. Taustalla ovat elinkeino- ja tuotantorakenteen muutokset, kuten toimintojen ulkoistaminen ja palvelualojen kasvu. Yritykset ovat tyypillisesti pienempiä palvelualoilla. Myös yksinyrittäjien määrän kasvu selittää henkilöstömäärän lisääntymistä mikroyrityksissä.

Näin tutkittiin

Työ- ja elinkeinoministeriö seuraa vuosittain Työolobarometrilla suomalaisen työelämän laatua ja kehittymistä. Barometri perustuu palkansaajien vastauksiin. Vuonna 2016 vastaajia oli 1039 yksityiseltä sektorilta. Tulokset voidaan yleistää koskemaan kaikkia palkansaajia.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

//////////////////////// EMBARGO 20.10. KLO 19.45  /////////////////////////////// Valtakunnalliset yrittäjäpalkinnot Beautyhair Sirpa Mansnerille, Elcoline Groupille, Finnfoamille, Lyytille ja Nordic Business Groupille20.10.2018 19:45Tiedote

Beautyhair Sirpa Mansner Oy Helsingistä, Elcoline Group Oy Savosta, Finnfoam Oy ja Lyyti Oy Varsinais-Suomesta ja Nordic Business Group Oy Keski-Suomesta palkittiin Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla. Palkinnot jaettiin Suomen Yrittäjien vuoden päätapahtumassa, Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Turussa.

Företagarna i Finland har valt Finland, väx! till sitt valtema.19.10.2018 11:43Tiedote

Företagarna i Finland vill att 2020-talet ska bli tillväxtens årtionde. Utan en hållbar tillväxt är det omöjligt att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. En hög sysselsättningsgrad är en förutsättning för att Finland på 2020-talet ska klara av vårdbehoven som den åldrande befolkningen medför samt klara av att satsa på utbildning, miljöskydd, försvaret och annan samhällsutveckling.

Yrittäjien liittokokous: Kansanvaltaa pitää kunnioittaa19.10.2018 11:24Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt siihen, että ammattiliitot jatkavat työtaisteluaan pienten yritysten henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä vastaan, vaikka eduskunnan enemmistö antoi hankkeelle tukensa keskiviikkona tiedonantoäänestyksessä. - Ay-liike taistelee nyt eduskunnan tahtoa vastaan, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. Yrittäjät kannustaa vastatoimena yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.