Työpaikan tasa-arvo tehdään yhdessä!

Keskustelussa työelämän tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta korostuu usein yhteiskunnallinen taso – esimerkiksi lainsäädäntöön, työsuojeluun, työnantajan velvollisuuksiin tai perhevapaajärjestelmään liittyvät kysymykset. Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (YKA) haluaa #työpaikantasaarvo-kampanjassa sosiaalisessa mediassa korostaa työyhteisön merkitystä arjen tasa-arvon toteutumisessa.

- Haluamme somekampanjassa haastaa ihmiset pohtimaan, kuinka jokainen meistä voi yksilöinä ja yhdessä edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta työpaikalla. Yhteiskunnallinen ja rakenteellinen keskustelu sekä keinot edistää syrjimätöntä työelämää ovat kiistattomasti elintärkeitä, mutta arjen tasa-arvokokemukset tapahtuvat työpaikalla ja osana työyhteisöä, sanoo YKAn asiantuntija Piritta Jokelainen

YKAn julkaisemassa työkalupakissa on vinkkejä pienistä arjen huomaavaisuuksista rohkeaan puuttumiseen.

- Kampanja on YKAn panos 100 tasa-arvotekoa -hankkeeseen, jossa tehdään uusia ja konkreettisia tekoja tasa-arvon edistämiseksi. Vaikka hankkeen painopiste on sukupuolten tasa-arvossa, tukevat YKAn työkalupakin vinkit myös yhdenvertaisuuden toteutumista työpaikoilla, kertoo Jokelainen.

- Kaiken keskiössä on työyhteisön muiden jäsenten kunnioittaminen. Kun kunnioitamme toistemme erilaisia ominaisuuksia, taustoja, näkökulmia tai maailmankatsomuksia, kaikilla on tilaa olla työssä oma itsensä ja luovuudelle vain taivas rajana. Erilaisuus on rikkaus! Jokelainen kannustaa.

YKAn työkalupakin ei ole tarkoituskaan olla täydellinen – uudet vinkit ovat tervetulleita sosiaalisessa mediassa tunnisteella #työpaikantasaarvo. Osallistu keskusteluun!

Kampanja-aineisto on kootusti verkkosivun osoitteessa: http://www.yhteiskunta-ala.fi/tyopaikantasaarvo

asiantuntija Piritta Jokelainen, piritta.jokelainen@yhteiskunta-ala.fi, p. 050 320 8969

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. Akavalainen YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä. YKA täyttää tänä vuonna 70 vuotta.

Akavan puheenjohtajan luottamus arvioitava liittokokouksessa30.10.2018 16:14Tiedote

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n (YKA) hallitus vaatii Akavan ylimääräisen liittokokouksen järjestämistä puheenjohtaja Sture Fjäderin luottamuksen mittaamiseksi. - Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen keskeisiä arvoja ovat avoimuus ja oikeudenmukaisuus. On tärkeää koko Akava-yhteisön kannalta, että puheenjohtajan luottamus saatetaan nimenomaan liittokokouksen käsiteltäväksi. Tällöin jokaisen jäsenliiton on osallistuttava keskusteluun ja kerrottava oma kantansa Fjäderin luottamukseen. Olemme pettyneitä siihen, ettei Akavan hallitus katsonut asiaa sellaiseksi, että se tulisi käsitellä osana syysliittokokouksen asialistaa, kertoo Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n puheenjohtaja Antton Rönnholm. Fjäderin julkiset ulostulot ovat herättäneet kohuja jo usean vuoden ajan ja jakaneet akavalaista kenttää tavalla, joka on vahingollinen Akavalle ja sen jäsenistölle. Fjäderin lausunto maahanmuuttajille tarjottavista heikommista työehdoista oli täydellisessä ristiriidassa Yhteiskunta-alan

Muistutuskutsu: Kansanedustaja Antero Vartia ja mediatutkija Anu Koivunen ay-aamiaisella 18.4.10.4.2018 14:53Kutsu

Median edustaja, tervetuloa murtamaan työelämän ja ay-liikkeen myyttejä! Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) järjestää ke 18.4. klo 9-10.30 toimistollaan (Mikonkatu 8 A, 9. kerros) medialle suunnatun tilaisuuden "Työelämän kehittäjät? - Kaikki mitä olet aina halunnut kysyä ammattiliitolta". Kansanedustaja Antero Vartia ja mediatutkija Anu Koivunen ovat keskustelemassa YKAn aamiaisella ay-liikkeen ja työelämän myyteistä. Pysyykö ay-liike työn muutoksessa mukana? Kenen etua ammattiliitot ajavat? Onko ay-liike kehittäjä vai jarru? Myyttejä murtavat ay-liikkeen etujoukoissa YKAn palvelujohtaja Maria Teikari ja erityisasiantuntija Piritta Jokelainen. Tilaisuus koostuu lyhyistä alkupuheenvuoroista sekä yhteisestä keskustelusta. Media voi esittää kysymyksiä vapaasti keskustelun aikana ja sen jälkeen. Tarjolla on pientä aamupalaa. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 15.4. osoitteessa https://www.webropolsurveys.com/S/DA1624E5763E099D.par Tervetuloa! Lisätietoja: palvelujohtaja Maria Teikari, ma