Työpaikan tasa-arvo tehdään yhdessä!

Keskustelussa työelämän tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta korostuu usein yhteiskunnallinen taso – esimerkiksi lainsäädäntöön, työsuojeluun, työnantajan velvollisuuksiin tai perhevapaajärjestelmään liittyvät kysymykset. Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (YKA) haluaa #työpaikantasaarvo-kampanjassa sosiaalisessa mediassa korostaa työyhteisön merkitystä arjen tasa-arvon toteutumisessa.

- Haluamme somekampanjassa haastaa ihmiset pohtimaan, kuinka jokainen meistä voi yksilöinä ja yhdessä edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta työpaikalla. Yhteiskunnallinen ja rakenteellinen keskustelu sekä keinot edistää syrjimätöntä työelämää ovat kiistattomasti elintärkeitä, mutta arjen tasa-arvokokemukset tapahtuvat työpaikalla ja osana työyhteisöä, sanoo YKAn asiantuntija Piritta Jokelainen

YKAn julkaisemassa työkalupakissa on vinkkejä pienistä arjen huomaavaisuuksista rohkeaan puuttumiseen.

- Kampanja on YKAn panos 100 tasa-arvotekoa -hankkeeseen, jossa tehdään uusia ja konkreettisia tekoja tasa-arvon edistämiseksi. Vaikka hankkeen painopiste on sukupuolten tasa-arvossa, tukevat YKAn työkalupakin vinkit myös yhdenvertaisuuden toteutumista työpaikoilla, kertoo Jokelainen.

- Kaiken keskiössä on työyhteisön muiden jäsenten kunnioittaminen. Kun kunnioitamme toistemme erilaisia ominaisuuksia, taustoja, näkökulmia tai maailmankatsomuksia, kaikilla on tilaa olla työssä oma itsensä ja luovuudelle vain taivas rajana. Erilaisuus on rikkaus! Jokelainen kannustaa.

YKAn työkalupakin ei ole tarkoituskaan olla täydellinen – uudet vinkit ovat tervetulleita sosiaalisessa mediassa tunnisteella #työpaikantasaarvo. Osallistu keskusteluun!

Kampanja-aineisto on kootusti verkkosivun osoitteessa: http://www.yhteiskunta-ala.fi/tyopaikantasaarvo

asiantuntija Piritta Jokelainen, piritta.jokelainen@yhteiskunta-ala.fi, p. 050 320 8969

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. Akavalainen YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä. YKA täyttää tänä vuonna 70 vuotta.

YKA: Laadukkaasta lainvalmistelusta on pidettävä kiinni13.9.2023 03:00:00 EEST | Tiedote

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (YKA) on huolissaan laadukkaan lainvalmistelun toteutumisesta. Hallitusohjelmaa on alettu panna toimeen tiukalla aikataululla: sekä työttömyysturvan että yleisen asumistuen heikennyksiä koskevien hallituksen esitysten lausuntoaika on alle kaksi viikkoa. Valtioneuvoston oma suositus lausuntoaikojen pituudeksi on kolme kertaa pidempi: 6–8 viikkoa. Kiire heikentää lainvalmistelun laatua, vaarantaa demokratian ja kuormittaa henkilöstöä.