Työperäisen maahanmuuton tärkeys korostuu

Yli kolmannes Hämeessä toimivista teollisuusyrityksistä pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä erittäin tärkeänä, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreesta talouskyselystä. ”Teollisuusyrityksistä jo 35 prosenttia pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä. Vastaavasti hämäläiset rakennusalan yritykset eivät käytännössä palkkaa suoraan ulkomaista työvoimaa, vaan alalla on perinteisesti merkittävässä määrin ulkomaisia alihankkijoita”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.
Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Hämeen kauppakamarin alueella kyselyyn vastasi 105 yritystä, joista liki 36 prosenttia on teollisuusyrityksiä ja kolmannes palvelualan yrityksiä.

Vastanneista hämäläisyrityksistä noin 35 prosenttia pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä erittäin tärkeänä ja 44 prosenttia tärkeänä tulevalla hallituskaudella. ”Kun tuloksia tarkastellaan toimialoittain, palvelualan yrityksistä 40 prosenttia ja rakennusalanyrityksistä yli 36 prosenttia pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä. Lisäksi teollisuusyrityksistäkin jo 35 prosenttia pitää tärkeänä työperäisen maahanmuuton lisäämistä. Teollisuudessa vieraskielisten työntekijöiden palkkaamista rajoittavat kuitenkin muun muassa työturvallisuuskysymykset”, Eerikäinen kertoo.

Kyselyn tuloksista selviää, että vastanneet Hämeessä toimivat yritykset eivät juurikaan ole rekrytoineet työvoimaa ulkomailta. Yli 77 prosenttia vastanneista kertoo, etteivät ne ole rekrytoineet suoraan ulkomailta työvoimaa. Vasta reilut 7 prosenttia yrityksistä on rekrytoinut ja yli 10 prosenttia on harkinnut rekrytointia ulkomailta.

”Selkeästi näkyy, että palvelualoilla suomen kielen merkitys on edelleen korostunut. Lisäksi hämäläiset rakennusalan yritykset eivät käytännössä palkkaa suoraan ulkomailta työvoimaa, mutta rakennusalalla on kuitenkin jo perinteisesti merkittävissä määrin alihankkijoina ulkomaalaistaustaisia yrityksiä ja heidän ulkomaisia työntekijöitänsä”, toteaa Eerikäinen.

Hämäläisyrityksillä on pulaa ammattitaitoisesta työvoimasta ja yli 35 prosenttia vastanneista yrityksistä kokee ammattitaitoisen työvoiman puutteen rajoittavan niiden toimintaa. ”Osaamisperusteinen maahanmuutto on toimiva ratkaisu yritysten pulaan ammattitaitoisesta työvoimasta”, arvioi Eerikäinen.

Katso kyselyn tulokset >>>

Kauppakamarien talouskysely tehtiin 26.-28.4.2023. Kyselyyn vastasi 1560 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi eri toimialoilta ympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä. Lisää kyselyn tuloksia julkaistaan 11.5. Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneita yrityksiä oli 105, joista liki 36 prosenttia on teollisuusyrityksiä ja kolmannes palvelualan yrityksiä. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä 78 prosenttia työllistää alle 50 henkilöä.

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Positiivista virettä Hämeessä11.5.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Hämäläisyrityksistä yli kolmannes arvioi liikevaihdon kasvavan seuraavien kuuden kuukauden aikana, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta talouskyselystä. ”Alueemme yritysten liikevaihdot ovat olleet edelliseen vuoteen verrattuna kasvussa lähes joka toisella kyselyyn vastanneista yrityksistä ja samaan aikaan kuitenkin neljäsosalla laskussa. Yritykset ovat palkanneet jonkin verran lisää työntekijöitä ja rekrytointitarpeet kasvavat. Pula osaavasta työvoimasta lisääntyy koko ajan”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritykset odottavat toimia kilpailukyvyn parantamiseksi8.5.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Kilpailukyvyn ja työllisyyden parantamiseksi Hämeessä toimivat yritykset odottavat hallitukselta erityisesti työn verotuksen keventämistä, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreesta talouskyselystä. ”Vastanneista alueemme teollisuusyrityksistä yli 58 prosenttia odottaa verotuksen keventämistä ja yli 55 prosenttia paikallisen sopimisen lisäämistä kilpailukyvyn ja työllisyyden parantamiseksi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Markkinanäkymät ovat edelleen vaimeat27.4.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne on edelleen normaalia heikompi. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä huhtikuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Yritysten tulevaisuuden näkymät ovat yhä epävarmat. Kannattavuus heikkenee edelleen ja lisäksi riittämätön kysyntä on yritysten kasvun esteenä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Uusia hallitusammattilaisia Hämeen alueelle17.4.2023 09:35:43 EEST | Tiedote

Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin maaliskuun lopussa. Tutkinnon suoritti hyväksytysti lähes 40 Hämeen kauppakamarin HHJ-kurssin käyneistä. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita. ”Hyvistä hallitusammattilaisista on pulaa ja on hienoa, että saimme alueellemme uusia tutkinnon suorittaneita. Hallitusammattilainen voi auttaa yritystä esimerkiksi havaitsemaan vastuullisen toiminnan tarjoamat mahdollisuudet uudistumiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.