Työryhmä valmistelemaan tiukennuksia pikaluottoja koskeviin säännöksiin

OIKEUSMINISTERIÖ TIEDOTTAA 2.12.2011. Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson on tänään asettanut työryhmän valmistelemaan toimia pikaluotoista aiheutuvien velkaongelmien vähentämiseksi.

Pikaluottoja myönnettiin viime vuonna yli miljoona. Pikaluotot samoin kuin niihin perustuvat velkomustuomiot käräjäoikeuksissa ovat huomattavasti lisääntyneet huolimatta siitä, että säännöksiä on tiukennettu esimerkiksi vaatimalla luotonantajia rekisteröitymään ja toimimaan luotonannossa vastuullisesti.

Nyt on tarkoitus selvittää, mitä tiukennuksia lainsäädäntöön vielä tarvitaan. Harkittavana on, onko pikaluottojen tarjontaoikeutta perusteltua rajoittaa kiellolla vai onko tarkempien selvitysten perusteella tarkoituksenmukaisempaa puuttua niiden tarjoamiseen muilla keinoin.

Myös velallisille pikaluotoista aiheutuvia kuluja halutaan kohtuullistaa. Arvioitavana on, onko syytä säätää luoton aikana perittäville koroille ja muille kuluille katto. Myös mahdollisuuksia alentaa maksujen laiminlyönnistä velalliselle aiheutuvia kuluja selvitetään.

- Pikaluotoista aiheutuvien velkaongelmien vähentämiseksi lainsäädäntöä on tiukennettava, mutta tarvitaan muitakin toimia. Erityisen tärkeää on kehittää sosiaalista luototusta sen turvaamiseksi, että kuluttajilla on mahdollisuus saada luottoa yllättäviin rahoitustarpeisiinsa. Näistä asioista on sovittu hallitusohjelmassa, sanoo ministeri Henriksson.
Työryhmän ehdotuksen on määrä valmistua maaliskuun lopussa.

Työryhmän puheenjohtaja on lainsäädäntöneuvos Katri Kummoinen (oikeusministeriö).
Jäseniä ovat hallitusneuvos Kari Liede (oikeusministeriö, oikeushallinto-osasto), neuvotteleva virkamies Ulla Karhu (työ- ja elinkeinoministeriö), vanhempi hallitussihteeri Tarja Kotkavuo (valtiovarainministeriö), ylijohtaja Anja Peltonen (Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies), johtava neuvonantaja Erkki Kontkanen (Finanssivalvonta), käräjätuomari Jyrki Rinnemaa (Vantaan käräjäoikeus), lakimies Tuomas Majuri (Finanssialan Keskusliitto ry), toimitusjohtaja Jari Perko (Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry), johtava lakimies Tuula Sario (Suomen Kuluttajaliitto - Finlands Konsumentförbund ry) ja asianajaja Manne Airaksinen (Suomen Pienlainayhdistys ry). Tutkija Sofia Rajamäki toimii työryhmän sihteerinä.

Työryhmän tulee kuulla Etelä-Suomen aluehallintovirastoa, Katakombista Elämään Kansanliike ry:tä, Suomen Asiakastieto Oy:tä, Suomen Perimistoimistojen Liitto ry:tä, Velkaneuvonta ry:tä ja Takuu-Säätiötä.

Lisätietoja: lainsäädäntöjohtaja Antti Leinonen, puh. 09 1606 7713 tai 050 363 3945
s-posti: etunimi.T.sukunimi@om.fi,
ja lainsäädäntöneuvos Katri Kummoinen, puh. 09 1606 7514 tai 050 363 3946 (5.12. lähtien)
s-posti: etunimi.sukunimi@om.fi

Lisää tietoa hankesivulla:http://www.om.fi/Etusivu/Valmisteilla/Lakihankkeet/Velvoiteoikeusjakuluttajansuoja/1302674597491

Oikeusministeriö / Justitieministeriet
Oikeushallinnon palvelukeskus/H:linnan tp/Laskutus
01051 LASKUT

02951 6001http://www.om.fi

Käyntiosoite: Eteläesplanadi 10, 00130 Helsinki

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Oikeusministeriö / Justitieministeriet

Förhandsröstningen i presidentvalet börjar på onsdag - Det går att rösta på vilket som helst av de allmänna förhandsröstningsställena10.1.2012 11:24Tiedote

JUSTITIEMINISTERIET INFORMERAR 10.1.2012. Förhandsröstningen i valet av republikens president inleds i hemlandet på onsdagen den 11 januari. Den sista förhandsröstningsdagen är tisdagen den 17 januari. Det finns sammanlagt 903 allmänna förhandsröstningsställen i Finland. Förhandsröstning ordnas bland annat på kommun- och stadshus, bibliotek och andra kommunala ämbetsverk.