Työtaistelu pysäyttää metro-, raitiovaunu- ja bussiliikenteen 2.2.

Lähijunat ja Suomenlinnan lautta liikennöivät näillä näkymin normaalisti.

Työtaistelun takia metrot ja raitiovaunut eivät liikennöi lainkaan perjantaina 2.2. Raitiovaunut eivät liikennöi myöskään perjantain ja lauantain välisenä yönä. Niiden liikenne käynnistyy normaalisti vasta lauantaiaamuna lauantaiaikataulujen mukaisesti.

Myös pääosa bussiliikenteestä jää perjantaina ajamatta HSL-alueella kello 03-18.

Bussiliikenne käynnistyy perjantaina mielenilmauksen jälkeen klo 18 alkaen vaiheittain: useita vuoroja voidaan joutua perumaan  vielä illan aikana. Näillä näkymin myöhäisillan bussiliikenne sekä bussien yöliikenne ajetaan perjantai-iltana normaalisti.

Joitakin bussivuoroja ajetaan, mutta tästä tiedotetaan myöhemmin tapauskohtaisesti.

Lähijunat ja Suomenlinnan lautta liikennöivät näillä näkymin normaalisti. Huono sää voi kuitenkin aiheuttaa myös junille myöhästymisiä ja peruutuksia.

HSL päivittää tietoa työtaistelun aikaisesta liikennetilanteesta sivuilleen www.hsl.fi.

Päivittyvä tiedote tilanteesta on täällä:

HSL ei järjestä korvaavaa liikennettä, Reittiopas näyttää pääosin liikennöitävät linjat

HSL ei järjestä työtaistelupäivänä korvaavaa bussiliikennettä millekään linjalle, koska bussinkuljettajat sekä metron ja raitiovaunujen kuljettajat ovat lakossa. Korvaavan liikenteen järjestämiseen ei ole työntekijöitä.

Reittiopas näyttää lähijunien ja pääosin myös lakon ulkopuolella olevien linjojen sekä kello 18.30 jälkeen lähtevien bussivuorojen liikennöinnin. Reittioppaassa olevien lähtöjen lisäksi saatetaan ajaa myös joitakin muita bussivuoroja sen mukaan, miten kuljettajia saapuu perjantaina töihin. Perjantai-iltana kello 18.30 jälkeen voi jäädä Reittioppaassa olevia lähtöjä kuitenkin ajamatta.

HSL:n asiakas voi hakea hyvitystä kausilipusta

Jos mahdollista, liikkumisessa kannattaa lähijunien lisäksi suosia kävelyä, pyöräilyä ja kimppakyytejä.

HSL:n matkalippujen tarkastajia on lentokentällä, Tikkurilassa, Katajanokan terminaalissa, Länsiterminaalissa, Rautatientorilla ja Elielinaukiolla opastamassa matkustajia.

HSL korvaa perjantaina 2.2.2018 voimassa olleesta kausilipusta yhden päivän, jos asiakas ei ole voinut työtaistelun aikana käyttää joukkoliikennettä tavanomaisilla matkoillaan. Hyvitys annetaan matkakortille ladattavana kautena tai arvona.

Hyvityksen saadakseen asiakkaan pitää asioida matkakortin palvelupisteessä. Erillistä hyvityshakemusta ei tarvitse täyttää. Hyvitystä voi hakea lauantaista 3.2.2018 alkaen ja se pitää hakea kahden kuukauden kuluessa. HSL ei korvaa taksikuluja.

Matkakortin palvelupisteiden yhteystiedot löytyvät täältä:

Ville Uusi-Rauva, ryhmäpäällikkö, HSL, puhelin: 040 179 1187
Hanna Eriksson, viestinnän päivystäjä, HSL, puhelin: 040 163 2818

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Joukkoliikenteeseen kannattaa varata viikonloppuna riittävästi aikaa, sillä metron Helsingin osuutta korvataan busseilla 11.-13.1.9.1.2019 09:37Tiedote

HSL järjestää ensi viikonloppuna korvaavaa bussi- ja raitioliikennettä metron tilalle, sillä metrojunat eivät kulje perjantai-iltana 11.1. Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen. Lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.1. metro ei liikennöi Lauttasaaresta itään. HSL kehottaa varaamaan matkustamiseen riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä, sillä korvaavat bussit saattavat tulla ruuhkatunteina täyteen. Autoilua Helsingin ydinkeskustassa kannattaa välttää.