Työtaistelusta aiheutuvista muutoksista potilashoitoon ilmoitetaan suoraan potilaille

HUS pyrkii turvaamaan kiireellisen hoidon meneillään olevan työtaistelun aikana. Viivästyksiä ja muutoksia hoitoajoissa saattaa lähipäivinä olla jonkin verran.

​Influenssa, liukastumisvammat ja jossain määrin myös meneillään oleva työtaistelu on ruuhkauttanut HUS:n päivystyksiä. Päivystyksissä potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä ja toivomme potilailta kärsivällisyyttä.

Ennalta sovitut toimenpiteet, poliklinikkakäynnit ja yhteydenotot pyritään hoitamaan sovitusti. Jos kuitenkin tulee muutoksia sovittuihin aikoihin, HUS:sta ollaan yhteydessä potilaisiin ja neuvotaan, miten menetellä.

- Keräämme yksiköiden tilanteesta päivittäin tilannetietoa. Turvaamme kriittiset toiminnot siten, että kiireettömiä toimenpiteitä tarvittaessa perutaan ja henkilöstöä siirretään kiireellisempiin tehtäviin. Myös ulkopuolelta pyritään etsimään työntekijöitä, sanoo vs. johtajaylilääkäri Petri Bono.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Super sekä sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy ovat ilmoittaneet ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta. Tämä tarkoittaa, että työntekijät tekevät suunnitellut työvuoronsa, mutta eivät suostu ylityöhön eivätkä työnantajan aloitteesta tapahtuviin vuoronvaihtoihin.