Työterveyskonserni Taimin valmistelu etenee

Kuntaliitto ja Keva tiedottavat

20.12.2018

Työterveyshuollon sairaanhoito-ja muut terveydenhuoltopalvelut, joiden järjestäminen on kunnille ja kuntayhtymille vapaaehtoista, tulee yhtiöittää kuntalain 126 §:n ja 150 §:n mukaisesti 1.1.2019 mennessä tai siitä toiminnasta tulee luopua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kunta tai kuntayhtymä ei voi lainkaan myydä vapaaehtoista sairaanhoitopalveluita ulkopuolisille tahoille 31.12.2018 jälkeen muussa kuin yhtiömuodossa. Kunta, kuntayhtymä ja niiden tytäryhtiöt voivat kuitenkin edelleen työnantajan roolissa tuottaa omalla henkilöstölleen kokonaisvaltaiset työterveyshuollon palvelut kuten muutkin työnantajat. Kaikilla työnantajalla on nyt ja jatkossa työterveyshuoltolain velvoite järjestää omille työntekijöilleen työterveyshuoltopalvelut.

Työterveyshuollon järjestämisen sekä vaikuttavuuden kehittämistarve ei ole sidottu sote-uudistukseen. Työterveyshuollon tarkoitus on ehkäistä työhön liittyviä sairauksia ja tapaturmia ja edistää työntekijöiden terveyttä ja työ- ja toimintakykyä sekä työyhteisön toimintaa. Vaikuttava työterveyshuolto vähentää merkittävästi työnantajien henkilöstökustannuksia sekä lisää työyhteisön vetovoimaa työmarkkinoilla ja on osaltaan vaikuttamassa henkilöstötuottavuuteen ja työssä jatkamiseen.

Yksinomaan kuntien henkilöstön sairauspoissaolot ja ennenaikaiset eläköitymiset aiheuttavat kahden miljardin vuotuiset kustannukset. Työnantajan kanssa yhteistyössä tuotettu työterveyshuolto voi osaltaan merkittävästi vahvistaa yksilön sekä työyhteisön työkykyä, voimavaroja ja hyvinvointia ja ehkäistä työkyvyttömyyksiä sekä ennenaikaisia eläköitymisiä.

Alkuvuodesta 2018 Keva lähti eräiden kuntien, kaupunkien ja sairaanhoitopiirien aloitteesta käynnistämään hanketta, jonka tarkoituksena on ollut selvittää, haluavatko julkiset toimijat valtakunnallisen työterveyshuoltokonsernin perustamista ja olisiko se taloudellisesti ja toiminallista järkevää.

Kuntien, sairaanhoitopiirien ja Kevan valtakunnallisen in-housen työterveyskonsernin (Taimi-konserni) valmistelu on edennyt koko syksyn. Konsernin tavoitteena on tuottaa in house -toimintana omistajilleen tehokkaasti laadukkaita työterveyshuollon palveluja. Taimi-konsernin osalta valmistelu etenee suunnitelmien mukaisesti ja Taimi Oy on perustanut ensimmäiset alueyhtiöt. Viime viikolla mm. HUS:in valtuusto hyväksyi Taimi Oy:n aiesopimuksen.

Hanketta on syyskuusta lähtien valmistellut tiivis valmisteluryhmä, jossa on mukana olevista alueista viranhaltijaedustus, Kevan edustajat sekä Kuntaliiton asiantuntijaedustaja. Hankeryhmä linjasi yhtiöittämisvelvoitteen mukaisen sairaanhoitopalveluita tarjoavaa, valtakunnallista markkinoilla toimivaa työterveysyhtiötä, ei ole tällä hetkellä edellytyksiä rakentaa. Näin ollen vain in-house -yhtiötä valmistellaan valtakunnallisesti.

Tammikuun puolivälissä pidetään Taimi Oy:n omistajakokous valmisteluryhmässä mukana olevien tahojen ylimmälle johdolle. Kokouksessa on tarkoitus linjata konsernin rakentamisen periaatteet prosessia sekä aikataulua.

Tällä hetkellä Taimi Oy:n valmistelussa on mukana kiinnostuneita tai aiesopimuksen jo hyväksyneitä tahoja kuudesta-seitsemästä eri maakunnasta.

Lisätiedot:

Keva

Toimitusjohtaja Timo Kietäväinen, p. 0400 486 043

Kuntaliitto

Varatoimitusjohtaja Hanna Tainio, p. 050 567 1624

Keva

Kehittämispäällikkö Mikko Kenni, p. 050 553 4945

Kuntaliitto

Johtava lakimies, Pirkka-Petri Lebedeff, p. 0500 482 016

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.