Työttömän lyhytkestoinen opiskelu helpottumassa - muutoksia myös aktiivimalliin

Hallitus antoi huhtikuussa esityksen työttömän lyhytkestoisten opintojen helpottamisesta. Samalla on tarkoitus muuttaa aktiivimallin edellytyksiä niin, että lyhtykestoiset ja sivutoimiset opinnot kerryttäisivät aktiivisuutta.

Esityksen mukaan henkilö voisi aloittaa enintään kuusi kuukautta kestävät opinnot työttömyysetuudella. Opintojen aloittaminen edellyttäisi 25 vuoden ikää ja sitä, että opinnot antavat ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa.

Jos kyse on aiemmin harjoitetuista opinnoista, opintojen keskeytymisestä tulisi pääsääntöisesti olla kulunut vähintään vuosi.

Opintojen aikana olisi yhä velvollisuus hakea ja vastaanottaa työtä ja osallistua työllistymistä edistäviin palveluihin niitä tarjottaessa. Opintojen perusteella ei maksettaisi korotettua etuutta, kuten työllistymistä edistäviin palveluihin luettavien opintojen ajalta.

Lyhtykestoiset opinnot kerryttäisivät aktiivimallin edellyttämää aktiivisuutta. Tämän lisäksi aktiivisuusedellytykseen voitaisiin jatkossa lukea sivutoimiset opinnot enintään kuuden kuukauden ajalta.

Esityksen mukaan muutokset tulisivat voimaan 1.8.2018. On kuitenkin todennäköistä, että voimaantulo siirtyy, jos eduskunta ei ehdi käsitellä lakimuutosta ennen kesätaukoa.

Opiskelua helpotettava edelleen

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö pitää hyvänä sitä, että työttömän opiskelumahdollisuuksia parannetaan. Lyhytkestoisia opintoja suorittaa kuitenkin nykyisin vain harva työtön. Vaikka opiskelijoiden määrä voi nousta jonkin verran lakimuutoksen seurauksena, muutoksen vaikutus jäänee pieneksi.

Yhteisjärjestö pitääkin tärkeänä, että työttömän opiskelua helpotettaisiin esimerkiksi lieventämällä omaehtoisiin opintoihin liittyvää tarveharkintaa.

Yhteisjärjestö ei ole pitänyt aktiivimallia perusteltuna ja tätä ajatellen entistä laajempi mahdollisuus osoittaa aktiivisuutta on hyvä uudistus. Edelleen on kuitenkin kysyttävä, minkä vuoksi työttömän tärkeintä tehtävää, eli työnhakua, ei pidetä laissa aktiivisuutena.