Työttömyys laskee yhä, naisten ja miesten työttömyys vihdoin tasoissa

Työttömyyden lasku jatkui alkukesästä. Ero naisten ja miesten työttömyydessä on kuroutunut umpeen. Nopeimmin työttömyys laski Etelä-Karjalassa.

Yleinen työttömyyskassa YTK:n työttömyysaste oli kesäkuussa 6,0 %. Toukokuun luvusta (7,0 %) tultiin alas tasan prosenttiyksikön verran.

Työttömyys on nyt laskenut kolme kuukautta peräkkäin. Maaliskuussa YTK:n jäsenistön työttömyys oli 9,1 %. Tästä työttömyys on laskenut jo yli kolmanneksen.

Maakunnista työttömyys laski nopeimmin Etelä-Karjalassa, jossa työttömyys laski touko-kesäkuun välillä peräti 2,8 %.

kuukausi maaliskuu huhtikuu toukokuu kesäkuu
työttömyysaste 9,1 % 7,5 % 7,0 % 6,0 %

“Työttömyysprosentti on nyt melko alhainen, ja niin pitääkin olla pahan työvoimapulan keskellä. Tekijöiden löytyminen avoimiin paikkoihin on tärkeää, jotta suotuisa talouskehitys voisi jatkua”, sanoo YTK:n toimitusjohtaja
Auli Hänninen

Sukupuolten välinen ero työttömyydessä on nyt hetkellisesti tasoittunut. Miesten työttömyys oli koko alkuvuoden naisten työttömyyttä korkeammalla, mutta tällä hetkellä naisten ja miesten työttömyysasteet ovat täysin tasoissa.

Miesten ja naisten välisen eron tasoittumista selittää osaltaan naisvaltaiselle opetusalalla yleinen kesätyöttömyys ja toisaalta monien miesvaltaisten alojen, teollisuuden ja rakentamisen, hyvä työtilanne.

Hakemusmäärien perusteella työttömyyden lasku pysähtymässä

Heinäkuun alkupuolella YTK:lle tuli päivärahahakemuksia samaa tahtia kuin kesäkuun alussa. Hakemuksia saapui 1.–12.7. yhteensä 17 635 kappaletta, kun vastaavalla ajalla kesäkuussa hakemuksia saapui 17 228.

“Työttömyyden lasku näyttäisi näiden lukujen perusteella olevan pysähtymässä. Onko pohja jälleen saavutettu ja suomalaisen työttömyyden sitkeä osa vastassa? Työttömien saaminen avoimiin työpaikkoihin on haaste, jossa työttömyyskassat voisivat osaltaan auttaa, mikäli laki sen mahdollistaisi”, Auli Hänninen pohtii.

Tiedot selviävät YTKBarometrista, joka luotaa kuukausittain Yleinen työttömyyskassa YTK:n jäsenistön työttömyyttä. Yli puolen miljoonan jäsenen YTK on Suomen suurin työttömyyskassa.

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa joka neljännen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK palvelee valtakunnallisesti verkossa osoitteessa www.ytk.fi.