YTK Työttömyyskassa

Työttömyys lokakuussa vain 5,1 %, marraskuun alun hakemusmäärät alhaalla

Lokakuun työttömyysaste YTK:lla oli 5,1 %. Työttömyysaste on matalin vuoden 2008 jälkeen. Marraskuun alkupuolen kehitys ei viittaa työttömyyden nousuun, sillä hakemusmäärät ovat pysyneet matalalla.

Pohjanmaalla asuvien 17–30-vuotiaiden työttömyys on painunut erityisen matalalle.

YTK Työttömyyskassan jäsenistön työttömyys oli lokakuussa 5,1 %. YTK:n työttömyysaste ei ole ollut kertaakaan näin matalalla vuoden 2008 jälkeen. YTK on Suomen suurin työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta.

Työttömyys ei näyttäisi kääntyvän nousuun marraskuussakaan. Saapuneissa hakemuksissa ollaan marraskuun alkupuoliskon osalta jopa lokakuun vastaavaa ajanjaksoa alempana. Marraskuun 1.–15. päivien aikana YTK:lle saapui yhteensä 19 032 hakemusta, kun lokakuussa vastaavana ajanjaksona niitä saapui 19 851.

”Marraskuun hakemusmäärät ovat tähän mennessä olleet selvästi ennusteidemme alapuolella. Taantuman ennusmerkit eivät näy ainakaan ansiopäivärahan saajissa, vaan työttömyyden lasku jäsenistössämme jatkuu”, kertoo YTK:n toimitusjohtaja Auli Hänninen.

Osittain työttömyysasteen laskua selittää myös enimmäisaikojen päättyminen. Ansiopäivärahan enimmäismaksuaika on tullut täyteen monella niistä, jotka ovat jääneet työttömiksi ensimmäisenä koronavuotena 2020.

Ahvenmaa, Pohjanmaa ja Uusimaa matalan työttömyyden keitaat

Työttömyys YTK:n jäsenistössä on vähäisintä tutuissa työllisyyden menestysmaakunnissa: Ahvenanmaalla, Pohjanmaalla ja Uudellamaalla. Myös Etelä-Pohjanmaa ja Pirkanmaa pääsevät alle viiden prosentin työttömyyteen.

Eteläisen Suomen maakunnista työttömyys on suurinta Etelä-Karjalassa, jonka työttömyys oli lokakuussa 7,8 %. Koko maan tasolla suurin luku löytyy Lapista, jonka työttömyysaste (8,3 %) on ainoana maakuntana yli kahdeksan prosentin.

maakunta työttömyys lokakuussa

Pohjois-Karjala  7,8 %
Lappi  8,3 %

YTK Työttömyyskassa