Työttömyyskassojen jäsenet pelkäsivät keväällä taloutensa puolesta – monet kassoista selvisivät kriisistä hyvin

Kaksi kolmesta työttömyyskassan jäsenestä pelkäsi keväällä koronatilanteen alettua, että työttömyyskorvausten käsittely viivästyy ja vaarantaa heidän taloutensa. Monet työttömyyskassat ovat onnistuneet pitämään käsittelyajat kohtuullisina muun muassa ottamalla käyttöön robotiikkaa ja lisäämällä henkilöstöä.

Kaksi kolmesta työttömyyskassojen jäsenistä pelkäsi keväällä koronatilanteen alettua, että työttömyyskorvausten käsittely työttömyyskassassa viivästyy ja vaarantaa heidän taloutensa. Tämä selvisi Toimihenkilöliitto ERTOn huhtikuussa tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 suomalaista, joista 850 työttömyyskassan jäsentä.

Suomen suurin työttömyyskassa YTK varoittikin huhtikuussa vakavista ruuhkista työttömyysetuuksien käsittelyssä.

Työttömyyskassat uudistivat toimintaansa nopeasti. Muun muassa Palvelualojen, Erityisalojen Toimihenkilöiden ja Terveydenhuoltoalan työttömyyskassat ottivat käyttöön robottiratkaisun, joka nopeutti ansiopäivärahahakemusten käsittelyä. Hakemuksia perkaava robotti voi käsitellä satoja hakemuksia päivässä.

Erityisalojen Toimihenkilöiden työttömyyskassan hallituksen puheenjohtaja Marko Nurmi kertoo, että maalis-kesäkuun aikana keskimääräiset käsittelyajat vaihtelivat viikon ja kahden välillä, vaikka hakemusten määrä yli kaksinkertaistui.

- Saimme myös jäsenkyselyssä palvelun nopeudeksi kouluarvosanan 8,7, joka on tässä poikkeusajassa todella hieno saavutus. Myös jäsenemme ovat siis arvostaneet toiminnan nopeutta.

Erityisalojen Toimihenkilöiden työttömyyskassassa on 25000 jäsentä. Muun muassa suurin osa Toimihenkilöliitto ERTOn jäsenistä kuuluu siihen.

- Vaikka työmäärä kasvoi hurjasti, toiminnan kehittämisen, resurssien nopean lisäämisen ja osaavan henkilöstön avulla tulokset ovat hienot. Palvelun parantaminen ja ylläpito lisäsi ja lisää tietenkin kustannuksia, mutta ensisijaisena tarkoituksenamme on turvata jäseniemme talous ja varmistaa, että työttömyysturva maksetaan nopeasti, sanoo ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Erityisalojen Toimihenkilöiden työttömyyskassan hallituksen puheenjohtaja Marko Nurmi, 0408623765

Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen