Työvoimapulan taustalla usein liian pieni palkka sekä työn kestoon ja rekrytointiin liittyvät puutteet

Tänään julkaistussa tutkimuksessa tarkastellaan työvoimapulaa sekä avoinna olevien työpaikkojen laatua. Tutkimukseen valitut SAK:laiset ja muutamat muut ammattiryhmät sijoittuvat avoimien työpaikkojen laatuindikaattorissa heikoimpaan- ja keskiryhmään. Vuonna 2019 työvoiman saatavuudessa esiintyi ongelmia erityisesti suojelu- ja vartiointityöntekijöiden, teollisuustuotteiden kokoonpanijoiden, siivoojien ja kotiapulaisten sekä postinjakajien tehtävissä. Tämä käy ilmi Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) toteuttamasta tutkimuksesta, jonka tilasi Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK).

Työvoimapulakeskustelussa vähemmälle huomiolle on jäänyt avoinna olevien työpaikkojen laatu. Tutkimuksessa keskitytään avointen työpaikkojen epätyypillisten piirteiden kuten ei-kokopäiväisen työn, kestoltaan lyhyiden työsuhteiden sekä muun kuin palkkatyön osuuksiin tarjolla olevista avoi-mista työpaikoista. Kaikkiin ammattiryhmiin verrattuna valtaosassa tarkastelun kohteena olevista ammattiryhmistä on keskimäärin enemmän epätyypillisen työn piirteitä.

– Kansainvälisessä tutkimuksessakin on osoitettu, että yritystasolla vaikeudet työpaikkojen täyttä-misessä saattavat johtua tarjotusta palkasta ja työn laadun muista piirteistä tai rekrytointiprosessin tehottomuudesta sen sijaan, että työnetsijöiden joukosta ei löytyisi sopivia ehdokkaita”, kertoo PT:n erikoistutkija Merja Kauhanen.

Avointen työpaikkojen laadun ohella PT:n toteuttamassa tutkimuksessa tarkastellaan työvoimapu-laa ja työvoimakapeikkoja kokonaistasolla ja valituissa SAK:laisissa ja muutamissa muissa ammatti-ryhmissä sekä tilastollisten että laadullisiin arvioihin perustuvien indikaattoreiden avulla.

Tilastoihin ja kyselyihin perustuvat mittarit antavat osittain erilaisen kuvan tarkastelluilla aloilla esiin-tyvistä ongelmista työvoiman saavuudessa. Työttömät työnhakijat/avoimet työpaikat -suhteiden perusteella työvoiman saatavuudessa esiintyi ongelmia vuonna 2019 erityisesti suojelu- ja vartiointi-työntekijöiden, teollisuustuotteiden kokoonpanijoiden, siivoojien ja kotiapulaisten sekä postinjakajien tehtävissä. Muiden ammattiryhmien osalta työmarkkinat olivat tasapainoiset koko maassa, vaikka joitakin alueellisia eroja löytyy.

Tutkimuksessa avointen työpaikkojen laadun tarkastelussa hyödynnetään kattavaa julkisen työnvä-lityksen avointen työpaikkojen rekisteriaineistoa vuodelta 2018.  Työvoimapulan ja työvoimakapeik-kojen tilastollisissa tarkasteluissa hyödynnetään pääasiallisina aineistoina työ- ja elinkeinoministeriön työnvälitystilaston tietoja sekä ammattibarometritietoja ja Tilastokeskuksen avoimet työpaikat -tilaston tietoja.

Tutkimuksen rahoitti Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry.
Tutkimusryhmä: erikoistutkija Merja Kauhanen, PT ja nuorempi tutkija Sanni Kiviholma, PT.

Tutkimus Työvoimapula, työvoimakapeikot ja avoimien työpaikkojen laatu – 12 ammattiryhmän tarkastelu.

Erikoistutkija Merja Kauhanen, PT, merja.kauhanen@labour.fi, p. 040 940 1946
Puheenjohtaja Jarkko Eloranta, SAK, haastattelupyynnöt viestinnän asiantuntija Pirjo Pajunen, p. 040 527 6429

What do you want to do ?
New mailCopy

What do you want to do ?
New mailCopy

FFC om budgetmanglingen: Satsningar på tjänster för arbetslösa välkomnas, sysselsättning bland äldre ska stödas genom stärkt arbetsförmåga och kompetens16.9.2020 16:36:23 EESTTiedote

FFC välkomnar varmt de tilläggsanslag för arbetskraftspolitiken som regeringen kommit överens om vid budgetmanglingen. Anslagen gör det möjligt att ge arbetslösa individuellt stöd vid jobbsökning. FFC är beredd att medverka vid de förhandlingar med arbetsmarknadsorganisationerna som regeringen föreslår för att förbättra sysselsättningen bland äldre arbetstagare. FFC kan emellertid inte förbinda sig till en process där tonvikten skulle ligga på att försämra utkomsten för äldre arbetslösa.

SAK budjettiriihestä: Satsaukset työttömien palveluihin tervetulleita, ikääntyneiden työllisyyttä tuettava työkykyä ja osaamista vahvistamalla16.9.2020 16:30:50 EESTTiedote

SAK pitää hallituksen budjettiriihessä sopimia työvoimapolitiikan lisämäärärahoja erittäin tervetulleina. Määrärahat mahdollistavat työttömien yksilöllisen työnhaun tukemisen. SAK on valmis hallituksen esittämiin työmarkkinajärjestöjen neuvotteluihin ikääntyneiden työllisyyden parantamiseksi. Sellaiseen prosessiin SAK ei kuitenkaan voi sitoutua, jonka päätepisteenä olisi ikääntyneiden työttömien toimeentulon heikentäminen.