Työyhteisö rakentuu aina vahvalla yhteistyöllä - SAK yhteistyöhön TATin Yrityskylän kanssa

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK lähtee mukaan kumppaniksi TATin Yrityskylään, vahvistaen Talous ja nuoret TATin päämäärää tutustuttaa noin 90 000 kuudes- ja yhdeksäsluokkalaista työelämän pelisääntöihin ja mahdollisuuksiin.

TATin Yrityskylässä oppilaat simuloivat yhteiskunnan toimintaa ja toimivat omassa ammatissaan yhden päivän ajan.

-Alkavan yhteistyön tavoitteena on tukea entistäkin syvällisemmin nuorten työelämätaitoja ja antaa eväitä tulevaisuuteen. On tärkeää, että nuoret ymmärtävät roolinsa aktiivisena yhteisön jäsenenä, ja että miten me kaikki yhdessä rakennamme toimivaa työyhteisöä, sanoo Talous ja nuoret TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä.

Yrityskylässä harjoitellaan keskustelu- ja vuorovaikutustaitoja turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä

SAK-yhteistyö vahvistaa TATin oppimiskokonaisuutta, jonka avulla nuori oppii katsomaan työelämää laajana kokonaisuutena, jota ohjaavat yhdessä sovitut pelisäännöt. Hän näkee oman toimintansa merkityksen ja ymmärtää sopimisen ja neuvottelun tarkoituksen työpaikan toiminnassa.

Suomen suurin palkansaajajärjestö SAK vahvistaa TATin Yrityskylästä saatavaa työelämän asiantuntijuutta ja käytännön tietoa työelämäkysymyksistä. Yhteistyö tukee erinomaisesti Talous ja nuoret TATin tavoitteita, jotta jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä.

-On tärkeää, että nuoret saavat tietoa työelämän oikeuksista ja velvollisuuksista mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Odotamme innolla alkavaa yhteistyötä. Yrityskylä on toimiva konsepti ja kumppanuudella tuomme kokonaisuuteen lisäarvoa, sanoo SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

Talous ja nuoret TATin Yrityskylä on innostava oppimiskokonaisuus työelämästä, taloudesta ja yrittäjyydestä. Yrityskylän oppimisympäristöt sijaitsevat Espoossa, Helsingissä, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Lahdessa, Oulussa, Seinäjoella, Tampereella, Turussa, Vaasassa ja joulukuusta lähtien myös Lapissa tavoittaen yli 200 kunnan oppilaat opettajineen. Yrityskylän kokonaisuuden suorittaa jo 85 % kuudesluokkalaisista ja 70 % yhdeksäsluokkalaisista.

SAK on mukana myös Talous ja nuoret TATin mobiilisovelluksessa Duunikoutsissa, joka valmentaa nuoria työelämään.

TATin Yrityskylän toimintaa rahoittavat kunnat, yritykset, säätiöt sekä opetus- ja kulttuuriministeriö. Myös Elinkeinoelämän keskusliitto EK tukee TATin toimintaa.

Lisätiedot:

Jenni Järvelä
Toimitusjohtaja, Talous ja nuoret TAT
jenni.jarvela@tat.fi

Ennen Yrityskylä-päivää kouluissa käydään kymmenen oppitunnin kokonaisuus, jossa tutustutaan talouden ja työelämän perusasioihin. Oppilaat tekevät myös oman työhakemuksensa.

Talous ja nuoret TATin tavoitteena on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Teemme töitä nuorten työelämä- ja taloustaitojen eteen yhdessä koulujen, yliopistojen, yritysten, kuntien ja säätiöiden kanssa.

Tulevaisuuslupaus: Maailman suurin etäTET tutustuttaa nuoret ympäri Suomea viiteen eri toimialaan14.9.2021 10:07:34 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon teemalla #tulevaisuuslupaus. Mukana ovat Finanssiala, Teknologiateollisuus, Kemianteollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kokonaan etäyhteyksien avulla toteutettava TET-jakso antaa tulevaisuuden tekijöille, nuorille, työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia.

Yrittäjät pitävät Suomen liikkeessä!  – Valtakunnallisena Yrittäjän päivänä 5.9. kiitetään yrittäjiä 3.9.2021 12:47:10 EEST | Tiedote

Valtakunnallista Yrittäjän päivää vietetään jälleen sunnuntaina 5.9.2021. Perinteisten tapahtumien sijaan tänä vuonna keskitytään nimenomaan kiittämään yrittäjien tekemästä työstä yhteiskunnan hyväksi. Päivä on kunnianosoitus yrittäjien sitkeydelle samalla kannustaen tavallisia suomalaisia kiittämään haluamiaan yrittäjiä.

Yli 60 oppilaitosta aloittaa syksyllä TATin Sijoittajakoulun, vahvistaen taloudellista lukutaitoamme26.8.2021 07:59:25 EEST | Tiedote

Lukiolaisten sijoittajakoulu käynnistyy parhaillaan eri puolilla Suomea. Kyseessä on koko toisen asteen opintojen ajan kestävä kurssi, jolla sijoittamisen ja osakesäästämisen alkeita opiskellaan innostavalla tavalla. Talous ja nuoret TATin sijoittajakoulun kumppaneita ovat Nordnet, Inderes ja Suomen Osakesäästäjät. Sijoittajakoulun on kehittänyt historian ja yhteiskuntaopin opettaja Timo Holmström.