Työympäristöissä trendaavat nyt henkilöstön hyvinvointi ja työntekijöiden kohtauspaikat

Vuoden työympäristöteko -kilpailussa etsittiin parhaita työympäristöjä yrityskulttuurin, uusien työvälineiden, fyysisen työympäristön, vastuullisuuden sekä suurten työympäristötekojen kategorioissa. Voittajiksi nousivat vakuutusyhtiö If, suunnittelutoimisto Workspace, muotoilutoimisto Rune & Berg asiakkaanaan PostNord, Mushrooming-palvelun ja kiinteistömanageri Monoman yhteistyö sekä työympäristöjen kehittämiseen erikoistunut Agile Work asiakkaanaan Bluefors. Kaikissa kilpailun voittajateoissa työympäristömuutosta lähdettiin tekemään työntekijäkokemus ja työntekijöiden hyvinvointi edellä.

Vuosittainen työympäristötekokilpailu keräsi tänä vuonna huimat 24 osallistujaa. Voittajiksi valittiin tekoja, joita yhdistävät työhyvinvointi ja työntekijöiden kohtaaminen.

Vakuutusyhtiö If kuunteli herkällä korvalla henkilöstön toiveita ja ideoita uusista toimitiloista, jonne koko organisaatio muutti viime vuoden aikana. Muotoilutoimisto Rune & Berg oli mukana Postnordin pääkonttorin toteuttamisessa, jossa lähtökohtana oli työntekijöiden kohtaaminen ja inspiroituminen. Työympäristöihin erikoistunut Agile Work ja teknologiayhtiö Bluefors tarjosivat työntekijöille virtuaalimatkan uusiin työtiloihin jo ennen tilojen käyttöönottoa.

- Kuten voittajateoista voi huomata, työympäristöjen ja työympäristöjohtamisen kehittämisessä lähdetään nyt työntekijöiden ja tiimien tarpeista. Hybridityö on tullut jäädäkseen ja se näkyy myös kilpailuun osallistuneissa teoissa. Toimistoista halutaan kohtaamispaikkoja, joissa ideoidaan, tehdään yhdessä töitä ja jonne on mieluisaa tulla, sanoo kilpailun tuomariston puheenjohtaja Marita Salo HENRY ry:stä.

Kilpailussa palkittiin myös kaksi sovellusta, suunnittelutoimisto Workspacen Sanoin-sovellus ja Mushrooming.fi-palvelu. Sanoin-sovelluksessa voidaan muun muassa seurata kohtaamisten määrää ja palaverien puheenvuorojen jakautumista osallistujien kesken. Mushrooming teki yhteistyötä kiinteistömanageri Monomon kanssa, ja he tarjoavat ”työtilojen Tinderiä”, jossa työntekijät ja työtilat etsivät sopivia matcheja.

Kunniaa massiivisille muutoksille ja ketterille toimijoille

Vuoden työympäristöteko -kilpailussa oli tänä vuonna viisi eri kategoriaa: yrityskulttuuri ja johtaminen, uudet työvälineet ja teknologia, fyysinen työympäristö, vastuullisuus sekä pääkategoria, johon osallistuttiin isoilla ja kokonaisvaltaisilla työympäristöteoilla. Lisäksi kilpailussa jaettiin neljä kunniamainintaa.

Kunniamaininnan saivat Noste.io, Studio AnnaK, Turun Teknologiakiinteistöt, Porin kaupunki ja Kemira. Kiinteistökehittäjä Noste.io:n luoma työntekijäpolku on urapolku, jonka keskiössä on työntekijän motivaation ylläpitäminen. Studio AnnaK on kiinteistöalan koulutuskeskus Kiinkon hybridikoulutuksiin ja -tilaisuuksiin rakentama tila, joka on toteutettu ensiluokkaisesti. Turun Teknologiakiinteistöjen InfraCity-toimistorakennus on erinomaisesti onnistunut suuri projekti, jossa on huimat 4000 neliömetriä toimistotilaa. Porin kaupungin toimitilamuutto avokonttoriin oli tuomariston mukaan malliesimerkki julkisen sektorin onnistuneesta projektista, jota henkilöstö oli mukana suunnittelemassa. Tuomaristo piti myös Kemiran hienosta tavasta huomioida etätyöntekijöiden työhyvinvointi tarjoamalla henkilöstölleen ergonomiset työpistekalusteet kotiin.

Kilpailun tuomaristossa olivat Marita Salon lisäksi Kristiina Borg CBRE Finlandista, Susanna Kallio Kohinasta, Suvi Nenonen Helsingin yliopistolta ja Tero Helenius Rakka Worksistä.

Fakta: Vuoden työympäristöteko -kilpailu

Järjestäjät Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry ja IFMA Finland ry

Tavoitteena nostaa esiin työympäristöjohtamista ja esimerkillisiä työympäristötekoja.

Kilpailu järjestettiin nyt neljännen kerran.

Vuoden 2022 kilpailun teot ja kilpailusarjat

Lisätietoja kilpailusta

Mikko Östring, johtaja, toimitilat, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry, puh. 050 301 8933

Maija Ahokas, Head of Sales, Ørn Software A/S, Chairman of the Board, IFMA Finland, puh 044 031 2256

Lisätietoa voittajateoista

Rune & Berg ja PostNord: Raija Mattila, raija.mattila@rbdesign.fi ja Sini-Tiina Sundsberg, sini-tiina.sundberg@rbdesign.fi

Agile Work: Antti Pitkänen Co-Founder, CXO, Agile Work Oy, 050 573 46 45, antti.pitkanen@agilework.fi ja Ingela Waismaa, Brand Manager, Bluefors Oy, 050 5306603, ingela.waismaa@bluefors.com

If: Pirjo Holmén, Head of Premises Finland, 050 562 4047, pirjo.holmen@if.fi

Mushrooming ry ja Tampereen yliopisto: Elina Alatalo, elina.alatalo@tuni.fi, 0442569936

Monoma Finland: Janne Näreranta, j.nareranta@monoma.eu, 0405288505

Workspace: Sini Norta sini.norta@workspace.fi, 050 308 2603 ja Ilona Karlsson, ilona.karlsson@workspace.fi, 045 636 2659

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Rakli: Asuntorakentamisen pudotus kääntää pääkaupunkiseudun rakentamisen laskuun1.12.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Rakentamisen ja kiinteistöalan näkymät ovat sumuiset niin Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla. Korkojen ja kustannustason nousu sekä talouden epävarmuudet vähentävät rakentamisen ja kiinteistökauppojen määrää. Rakentamisen määrän pääkaupunkiseudulla ennakoidaan laskevan ensi vuonna erityisesti asuntorakentamisessa, mutta myös toimisto- ja liikerakentamisessa. Rakentamisen kysynnän hiipuminen parantanee urakkapyyntöihin kohdistuvaa tarjoushalukkuutta.

Fingrid ja Rakli kutsuvat kiinteistönomistajat torjumaan sähköpulaa9.11.2022 14:32:33 EET | Tiedote

Sähköpulan torjumiseksi Fingrid on kehittänyt uuden Sähköjärjestelmän tuki -menettelyn. Kiinteistönomistajat voivat menettelyyn liittymällä auttaa sähköpulan välttämisessä. Mukaan toivotaan laajalti erilaisia kiinteistönomistajia, joilla on mahdollista joustaa lyhytaikaisesti ja lyhyellä varoitusajalla vähintään megawatin tehon kiinteistökannassaan. Menettely otetaan käyttöön tulevana talvena joulukuusta 2022 alkaen.

EU leikkaamassa kaupunkien elinvoiman edellytyksiä - reagoiko Suomi?8.11.2022 17:12:08 EET | Tiedote

Euroopan komissio on laatinut ehdotuksensa luonnon ennallistamisasetuksesta. Suomessa tähän on reagoitu vilkkaalla metsätalousväittelyllä. Kaupunkiympäristö on jäänyt täysin vaille huomiota, vaikka asetuksen artikla 6 rankaisee kaupunkien kestävää kasvua. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin mukaan Suomen tulee vaatia artiklan poistoa luonnon ennallistamisasetuksesta tai vähintäänkin sen palauttamista uudelleenvalmisteluun.

Kiinteistövero uhkaa nousta lähes 10 prosenttia – hallituksen tehtävä nopeasti päätöksiä tämän estämiseksi31.10.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Kiinteistöverotusta uhkaa ensi vuonna historiallisen korkea korotus. Syynä tähän on rakennuskustannusindeksin vuosimuutos, joka kohosi kesäkuussa lähes kymmeneen prosenttiin. Ensi vuoden kiinteistöveroa tämä indeksimuutos olisi nostamassa 7–9 prosenttia. Kasvavien energiakulujen ja hintojen nousun kanssa kamppaileville kiinteistöveron roima korotus tarkoittaisi merkittävää lisätaakkaa. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustava Rakli vaatii hallitukselta pikaisia päätöksiä korotuksen estämiseksi.

Asuinrakennusten energia-avustusten tulee koskea kaikkia26.10.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus tukee vuosittain asuinrakennusten energiatehokkuusremontteja kymmenien miljoonien eurojen avustuksella. Avustus on osa vihreää siirtymää ja Suomen tavoitetta olla hiilineutraali yhteiskunta vuoteen 2035 mennessä. Avustukset tulevat tarpeeseen, mutta niiden ulkopuolelle on jätetty taloudellista toimintaa harjoittavat yhteisöt ja siten vapaarahoitteiset vuokra-asuntotoimijat. Tämän epäkohdan korjaaminen on välttämätöntä kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin mukaan, mikäli asumisen energiatehokkuutta parantamalla halutaan aidosti vauhdittaa vihreää siirtymää.