Työympäristömuutos on taitolaji

Yhä useampi työskentelee monitilatoimistossa. Oma huone on mennyttä aikaa ja työpiste valitaan tehtävän mukaan. Aihe on nyt ajankohtainen lukuisissa suomalaisissa yrityksissä, kun vanhoja toimistoja muutetaan paremmin työtekijöiden hyvinvointia ja liiketoimintaa tukeviksi. Siirtyminen moderniin työympäristöön ei kuitenkaan ole itsestään selvää ja matkalla uusien työtapojen omaksumiseen on otettava monta askelta. RAKLI kokosi vinkit ja parhaat esimerkit työympäristömuutoksen johtamiseen.

Tärkeintä on ymmärtää, ettei työympäristön uudistamisessa ole kyse vain fyysisestä tilamuutoksesta. Siirtyminen nykyaikaiseen työskentelyyn vaatii uusien toimintamallien omaksumista ja vanhasta pois oppimista. Nykyajattelussa keskeistä on se, että työympäristö tukee suoritettavaa tehtävää ja edistää vuorovaikutusta mahdollistaen tarvittaessa myös työrauhan. Johtaminenkin muuttuu radikaalisti, kun alaiset eivät enää ole jatkuvasti ”silmien alla”, vaan työtä voidaan tehdä missä vain ajasta ja paikasta riippumatta.

Hyvin viestitty on puoliksi tehty

Työympäristömuutos alkaa vision ja tavoitteiden asettamisella sekä työ- ja toimintatapojen analyysillä. Kaikissa muutosprosessin vaiheissa ensiarvoisen tärkeää on vuorovaikutus, muutosviestintä ja osallistaminen. Kun kyse on ihmisten arjen puitteiden merkittävästä muokkaamisesta, ei aiheesta voi keskustella liikaa. On tärkeää, että muutos perustellaan hyvin, ihmisiä autetaan konkreettisesti siirtymisessä uudenlaiseen työskentelytapaan ja heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa valittaviin ratkaisuihin. Mitä paremmin näissä onnistutaan, sitä vähemmän muutosvastarintaa koetaan prosessin edetessä.

Muutoksen hahmottamisessa auttaa, jos uusia työvälineitä on mahdollista kokeilla pilottitiloissa ja niistä saa kertoa mielipiteensä. Myös tutustuminen muiden yritysten monitilaratkaisuihin auttaa näkemään uusien toimintamallien mukanaan tuomia etuja. Koska työympäristömuutokset ovat pitkäkestoisia, jää niiden aikana hyvin aikaa opetella jo ennakkoon uusia työvälineiden käyttöä ja laatia monitilassa noudatettavia pelisääntöjä yhdessä.

Kun uuteen työympäristöön siirrytään, on tärkeää, että työntekijöitä opastetaan ja he tietävät, mistä apua saa ongelmatilanteen tullessa eteen. Monitilatoimistoihin muuttaneissa organisaatioissa on saatu hyviä kokemuksia esimerkiksi kerrosavustajien läsnäolosta työtiloissa ensimmäisinä viikkoina. Muuttopäivänä tunnelmaa kannattaa kohottaa pienillä kivoilla jutuilla, kuten työnantajan tarjoamalla lounaalla tai kahvihetkellä.

Koko organisaation yhteinen muutos

Työympäristömuutos koskettaa yleensä jokaista organisaatiossa työskentelevää. Muutoksen toteuttamisessa avainasemassa ovat henkilöstö- ja tietohallinnon, työympäristökehittämisen ja viestinnän ammattilaiset. He eivät voi onnistua tehtävässään ilman ylimmän johdon tukea ja esimiehiä, jotka auttavat alaisiaan hyväksymään ja omaksumaan uudistukset. Organisaation näkökulmasta työympäristöuudistuksella voidaan paremmin liiketoimintaa tukevien tilojen ja henkilöstön työhyvinvoinnin lisäksi saavuttaa myös tehokkuushyötyjä. Hyvin suunnitellussa, modernissa toimistossa neliöitä tarvitaan huomattavasti vähemmän kuin niin sanotussa koppikonttorissa, ja sitä on helpompi muunnella muuttuvien tarpeiden mukaan.

Toimitiloista on tullut yhä vahvemmin yritysten kilpailutekijä, joilla houkutellaan työntekijöitä ja tuetaan heidän viihtymistään sekä suorituskykyään. Myös asiakkaiden näkökulmasta on kiinnostavaa, millaisen mielikuvan yrityksen tilat synnyttävät. Työympäristöjohtamisesta on tullut yhä voimakkaammin strateginen, jatkuva toiminto, joka tukee liiketoimintaa ja parantaa työhyvinvointia. Kyseessä ei enää ole irrallisten projektien toteuttaminen, vaan jatkuvan parantamisen prosessi.

Kokemuksia työympäristömuutosten johtamisesta vaihdettiin RAKLIn Työympäristömuutosten johtaminen ja viestintä -klinikalla. Kyseessä on työpajamuotoinen kehitysmalli, jossa asiantuntijat kokoontuvat yhteen keskustelemaan ja oppimaan toisiltaan. Tiedote pohjautuu klinikan tulosraporttiin.

Mikko Östring, johtaja, puh. 050 301 8933
Johanna Kaalikoski, viestintäjohtaja, puh. 050 372 4667

Kiinteistöjen ylläpitokustannukset kasvussa ‒ energiakustannukset laukkaavat kärjessä4.7.2017 08:45Tiedote

Kiinteistöjen ylläpitokustannukset ovat nousseet vuoden aikana toimistoissa 3,4 prosenttia ja asuinkerrostaloissa 1,7 prosenttia. Eniten kasvua oli energiakustannuksissa, jotka kohosivat molemmissa kiinteistötyypeissä yli 4 prosenttia. Tällä vuosituhannella sähkön, veden ja lämmön kulutus on kehittynyt melko tasaisesti, mutta kaikkien kolmen hinta on noussut merkittävästi. Tiedot käyvät ilmi KTI Kiinteistötiedon RAKLIlle toteuttamasta KTI Ylläpitokustannusvertailuun pohjautuvasta selvityksestä.

RAKLI: Muuttoliike ja matala korkotaso vauhdittavat rakentamista ja kiinteistömarkkinoita pääkaupunkiseudulla7.4.2017 11:13Tiedote

Pääkaupunkiseudun rakentamista ja kiinteistömarkkinoita vauhdittaa nyt kysynnän kasvu. Uusia asuntoja rakennettiin viime vuonna ennätysmäärä, lähes 13 000. Suurilla infra- ja liiketilahankkeilla varaudutaan alueen kasvavan asukasmäärän palvelemiseen. Kehittyvä alue kiinnostaa myös kiinteistösijoittajia, jotka tekevät kauppoja kiivaasti. Erityisesti asuntoportfoliot kiinnostivat, ja niiden osuus vuoden 2016 kaupoista oli jo reilu kolmannes.

Jyväskylän seudun kiinteistömarkkinat kiinnostavat sijoittajia18.1.2017 17:08Tiedote

Suomessa tehtiin viime vuonna kiinteistökauppavolyymin kaikkien aikojen ennätys, ja sijoituskysynnän kasvu näkyy myös Jyväskylässä, jossa vuosi 2016 oli selkeästi 2010-luvun vilkkain. Kaupungin kaupankäyntivolyymi lähes kaksinkertaistui edellisestä vuodesta ja nousi noin 150 miljoonaan euroon vuonna 2016. KTI:n kasvukeskusten kiinteistömarkkinoita kartoittavan barometrin mukaan paikalliset asiantuntijat uskovat Jyväskylän seudun toimitilakiinteistökauppojen volyymin yhä kasvavan kuluvana vuonna. Jyväskylässä kasvuodotukset ovat keskimäärin jopa hieman positiivisempia kuin Tampereella, Turussa ja Oulussa.

Kunnat uuden edessä - päättäjiksi tarvitaan kaupunkikehittämisen parhaita asiantuntijoita29.12.2016 10:00Tiedote

Kuntien tehtävät ovat muuttumassa radikaalisti vuoden 2019 alussa. Huhtikuussa valitaan uudet kuntapäättäjät, joiden osaamisalueet ja kiinnostuksen kohteet eivät voi olla identtiset aikaisempien vaalikausien kanssa. Kuntauudistusta avannut selvitys päätyi kolmeen päätehtävään, joista kunnat jatkossa vastaavat: kehitys, koulutus, kaavoitus. Näistä viimeistä pitää ajatella laajasti. Kunnan tehtäväkentässä rakennetun ympäristön merkitys korostuu, mikä vaatii paljon osaamista juuri tältä sektorilta.