Kalliolan Nuoret ry

Tyttöjen Talot tuovat apua seksuaaliväkivaltaa kokeneille

Seksuaaliväkivallan uhrit ovat saaneet Suomessa huonosti apua. Tilanteeseen tuovat helpotusta Tyttöjen Talot ympäri Suomen. Uusi Otava-hanke tarjoaa tukea ja apua seksuaaliväkivaltaa kokeneille nuorille naisille.

Nuorten kokema seksuaaliväkivalta on puhuttanut viime vuosina paljon, ja ilmoitettujen seksuaalirikosten määrä on kasvanut kuluvan vuoden aikana erityisesti 15–17-vuotiaiden nuorten osalta. Tiedetään, että nuoret kertovat ja pääsevät käsittelemään koettua seksuaaliväkivaltaa vasta pitkän ajan kuluttua tapahtuneesta, jolloin myös oireilu ja huonovointisuus ovat saattaneet pitkittyä. Seksuaaliväkivalta ulottuu myös uhrin lähipiiriin. Erityistä apua on kansallisesti ajatellen huonosti saatavilla.

Seksuaaliväkivalta on traumaattinen, turvallisuuden tunnetta heikentävä ja vaikea kokemus. Käsittelemättömänä seksuaaliväkivalta voi aiheuttaa pitkäaikaista haittaa arjessa ja sosiaalisissa suhteissa. Siksi asiaa on hyvä käsitellä yhdessä turvallisen ja ammattitaitoisen aikuisen kanssa.

– Seksuaaliväkivalta on ihmisoikeuskysymys ja ihmisoikeusloukkaus. Koska seksuaalisuus on tärkeä ja keskeinen osa ihmisen ydintä ja itseä, seksuaaliväkivalta ja seksuaalisuuden loukkaukset vaikuttavat erittäin kokonaisvaltaisesti ihmisyyden kokemukseen, käsitykseen itsestä ja itsen arvokkaaksi kokemisesta, kertoo Otava-Hankkeen koordinaattori ja Helsingin Tyttöjen Talon seksuaaliväkivaltatyön vastaava Kristiina Hannila.

Tukea yksilöllisesti ja maksutta

Otava-hanke tarjoaa vakauttavaa apua 13–29-vuotiaille tytöille ja nuorille naisille, joilla on kokemus seksuaaliväkivallasta. Tuki on yksilö- ja ryhmämuotoista ammatillista tukea. Palvelu on maksutonta, luottamuksellista ja matalakynnyksistä. Suomessa on seitsemän Tyttöjen Taloa, joista viidellä (Oulu, Helsinki, Espoo, Kuopio ja Rovaniemi) hanke toimii. Tyttöjen Talot tarjoavat monipuolista ja tyttölähtöistä toimintaa sekä tukea vaikeissa elämäntilanteissa. Tyttöjen Talo® on vuodesta 2005 ollut Kalliolan Nuoret ry:n omistama tavaramerkki. Kalliolan Nuoret on osa Suomen Setlementtiliiton toimintaa.

Oikeusministeriö on myöntänyt Otava-hankkeelle 500 000 euroa. Summalla on voitu palkata Tyttöjen Taloille seksuaaliväkivaltatyön ohjaajia. Kaikki hankkeen työntekijät ovat saaneet koulutusta seksologiassa ja seksuaalisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Hanke kestää puolitoista vuotta ajalla 2017–2019. Yhteistyökumppaneita ovat mm. Raiskauskriisikeskus Tukinainen, THL, Monika-naiset, RIKU, Ensikoti Kuopio ja Rovaniemi.

– Haluamme tehdä avun saamisen seksuaaliväkivaltaa kokeneelle nuorelle mahdollisimman helpoksi, edistää uhrin ja läheisten asemaa, ennaltaehkäistä väkivaltaa ja vähentää seksuaalirikoksien aiheuttamaa inhimillistä kärsimystä, Hannila kertoo.

Uhrit voivat saapua ja ottaa suoraan yhteyttä Tyttöjen Taloihin. Nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset voivat soittaa ja ohjata seksuaaliväkivaltaa kokeneen Tyttöjen Taloille paikkakunnan mukaan. Uhri saa ammatillista keskusteluapua ja häntä autetaan yksilöllisesti.

Kristiina Hannila
Otava-hankkeen koordinaattori ja Helsingin Tyttöjen Talon seksuaaliväkivaltatyön vastaava, erityistason seksuaaliterapeutti
kristiina.hannila@tyttojentalo.fi
www.tyttojentalo.fi

Tietoja julkaisijasta

Kalliolan Nuoret on pääkaupunkiseudulla toimiva varhaisnuoriso- ja nuorisoyhdistys. Perustehtävänä on tukea lasten ja nuorten kasvua sosiaalisen nuorisotyön keinoin yksilönä ja yhteisön jäsenenä. Kalliolan Nuorten toimintoja ovat iltapäiväkerhot, leirit, Kivikon kumppanuusnuorisotalo, nuorten asumisyhteisö SaTu, Tyttöjen Talo, Poikien Talo, työllistämistoiminta sekä useat erilaiset kehittämishankkeet.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kalliolan Nuoret ry