"Überhund – Taiteen kiehtovat koirat" -kirja on riemukkaan syvällinen esitys ihmisen parhaan ystävän eri rooleista taiteessa

Kuvataiteessa koirasta, ihmisen parhaasta ystävästä, on tullut myös tulkinnan väline, joka viestii kulttuuristamme ja peilaa yhteiskuntaamme. Perinteisesti koiraa kuvaavaan taiteeseen on liitetty turvan, uskollisuuden, kumppanuuden, avun sekä sentimentaaliselta näyttävän, ylitsevuotavan suloisuuden määreet. Näiden stereotypioiden toisto on yksipuolistanut koiran kuvan taiteessa ja samalla ohjannut tulkintaamme ja käsitystämme koirasta elävänä, tuntevana olentona. "Überhund" avaa perinteisten koiraan liitettyjen teemojen lisäksi koiran poliittista roolia, jalostuseettisiä kipukohtia sekä tutkii koiran materiaalisuutta.

Taidekriitikko Sini Mononen valottaa artikkelissaan koiran kuvaa taiteessa sekä sitä, kuinka se heijastelee emäntänsä tai isäntänsä rakentamaa kuvaa tai ihmisen rakentamaa elinympäristöä. Toisinaan koira on jo itsekin kokonaan ihmisen koristelemalla ja jalostamalla muokkaama olento, ja kuva siitä kertoo enemmän ihmisestä itsestään kuin koirasta. Kuvassa koira on aina joka tapauksessa tavalla tai toisella suhteessa ihmiseen. Taidekriitikko Sanna Lipponen kirjoittaa puolestaan kokemusperäisesti ihmisen ja koiran suhteesta.

Kirjaan liittyvä näyttelykokonaisuus on syksystä 2022 alkaen nähtävissä Salon taidemuseon lisäksi Kouvolan, Jyväskylän, Mikkelin ja Kuopion taidemuseoissa. Näyttelyn on kuratoinut museonjohtaja Susanna Luojus.

Überhund –Taiteen kiehtovat koirat -kirja
Kirjoittajat: Sini Mononen, Sanna Lipponen, Heidi Grahn, Susanna Luojus (esipuhe)
96 sivua, Parvs 2022

Überhund –Taiteen kiehtovat koirat -näyttely
Salon taidemuseo Veturitalli, 24.9.2022–8.1.2023

Überhund – Taiteen kiehtovat koirat. Parvs 2022
Tiitus Petäjäniemi: Koira ja makkara, 2019, akryyli kankaalle, 50 × 61 cm, yksityiskokoelma. Kuva: Tiitus Petäjäniemi
Maija Astikainen: Heku, Helsinki, 2016, digitaalinen silisec-vedos ed. 5+2 AP, 29 × 25 cm, taiteilijan omistuksessa. Kuva: Maija Astikainen
Elina Brotherus: My Dog Is Cuter Than Your Ugly Baby, 2013, 70 × 53 cm sarjasta Carpe Fucking Diem. Kuva: Elina Brotherus
Noora Schroderus: Elefantti 1, 2016, pigmenttivedos, fotosec, 41 × 33 cm, taiteilijan omistuksessa. Kuva: Noora Schroderus
Jouko Lehtola: Koira punaisella taustalla, 2004, kromogeeninen värivedos alumiinille, 150 × 184 cm, Turun taidemuseo. Kuva: Jouko Lehtola
Maija Astikainen: Kerttu, Helsinki, sarjasta One-Dog-Policy, 2016, sublimaatiovedos kankaalle, ed 1+2 Ap, 175 × 150 cm, yksityiskokoelma. Kuva: Maija Astikainen
Emma Ainala: A Girl With a Lot on Her Plate, 2020, öljy kankaalle, 150 × 150 cm, yksityiskokoelma. Kuva: Jussi Tiainen / Helsinki Contemporaryn luvalla
Stiina Saaristo: Tyttö ja koira, 2021, keramiikka, 50 × 70 × 50 cm, HAM Helsingin taidemuseo. Kuva: HAM Helsingin taidemuseo / Kirsi Halkola
Pentti Sammallahti: Solovki, Venäjä sarjasta Venäjäntie, 1992, hopeagelatiinivedos paperille, 35 × 47 cm. Kuva: Pentti Sammallahti
Susanna Autio: Yorkshiret, PelinPalat – Pieces of the Game, 2006–2008, käsinleikatut palapelinpalat, 21 × 30 cm, yksityiskokoelma. Kuva: Susanna Autio
Tove Jansson: Möbelarkitekten, 1945, öljy kankaalle, 133 × 77 cm, Stiftelsen Pro Artibus. Kuva: Erica Wulff / Pro Artibus
Akseli Gallen-Kallela: Pariisin bulevardi, 1885, öljy mahonkilevylle, 52,5 × 40,5 cm. Kuva: Kari Lehtinen
Alvar Cawén: Metsästäjiä, 1921, öljy kankaalle, 129 × 141 cm, yksityiskokoelma. Kuva: Rauno Träskelin

Metallin makua ja vaaran tunnetta – myyttisen nykyveistäjän, Markus Copperin elämä ja teot kirjana2.11.2022 13:00:21 EET | Tiedote

Kulttimaineen saavuttanut Markus Copper (1968–2019) oli yksi aikamme merkittävimmistä suomalaisista ja pohjoismaisista kuvanveistäjistä. Hänen veistostensa aiheet viittaavat lähihistorian traumaattisiin tapahtumiin, kuten matkustaja-alus Estonian uppoamiseen. Copper tunnetaan erityisesti suurista, tilaa hallitsevista teoksista, jotka hyödyntävät ääntä, mekaanista liikettä ja valoa.