Uiva venenäyttely kasvoi koko perheen kesätapahtumaksi

Sunnuntaina päättyneen Helsingin Uivan venenäyttelyn kävijämäärä kasvoi edellisvuodesta peräti seitsemän prosenttia. Venerekisteröintien kasvu näkyi myös tyytyväisten näytteilleasettajien määrässä: mukana oli yli 155 näytteilleasettajaa ja yli 280 venettä. Nelipäiväinen tapahtuma on viime vuosina laajentunut perinteisestä venenäyttelystä koko perheen kesätapahtumaksi, johon tullaan viettämään aikaa perheen tai ystävien kanssa.

Nelipäiväinen Helsingin Uiva on viime vuosina laajentunut perinteisestä venenäyttelystä koko perheen kesätapahtumaksi, johon tullaan viettämään aikaa perheen tai ystävien kanssa.

”Olemme todella tyytyväisiä tapahtumaan. Näyttelyssä vieraili lähes 14 000 kävijää ja määrässä oli vahva seitsemän prosentin kasvu edellisvuoteen verrattuna. Olemme saaneet paljon positiivista palautetta niin näyttelyvierailta kuin näytteilleasettajiltakin, ja on hienoa nähdä, miten tapahtumaan tullaan veneiden katselun ja hankinnan lisäksi viihtymään”, iloitsee näyttelyn järjestävän Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

Venenäyttelystä koko perheen kesätapahtumaksi

Näyttelyvieraille oli veneiden lisäksi tarjolla paljon ohjelmaa: mm. nimekkäät yksinpurjehtijat Ari Huusela ja Tapio Lehtinen vetivät päivittäin Venemestarin Telakka -ohjelmalavan yleisökatsomot täyteen, lisäksi näyttelyssä nähtiin päivittäin flyboard- ja jetski-show. Uivasta onkin muodostunut perinteisen venenäyttelyn lisäksi vapaa-ajanviettoon ja ystävien tapaamiseen soveltuva tapahtuma.

Vantaalainen Nina kävi näyttelyssä miehensä ja 6-vuotiaan poikansa sekä perheen koiran kanssa. Nina oli näyttelykäyntiinsä erittäin tyytyväinen.

”Alueella oli rento ja mukava tunnelma, koko perheelle jotain. Erityiskiitos huimasta ohjelmanumerosta, jonka tarjosi vesiskootteri ja mies vesisuihkun päässä: kuusivuotiaan pojan sanoin ”Oli mahtava esitys!” Tullaan varmasti toistekin”, Nina kertoi.

Purjeveneet vesillä kiinnostivat kävijöitä

Purjeveneiden esittelyyn Uiva venenäyttely on ainutlaatuinen paikka, jossa veneet voidaan esitellä omassa elementissään: purjehduskunnossa, mastot, purjeet ja köydet paikoillaan. Uiva onkin purjevenemyyjille vuoden tärkein näyttely Suomessa.

”Uiva venenäyttely on purjeveneille ehdottomasti vuoden tärkein tapahtuma, jossa pitää olla mukana. Täällä ihmiset pääsevät tutustumaan veneisiin aidossa elementissään. Meillä oli esillä kaksi Beneteau-purjevenettä, joihin oli välillä jonoksi asti tulijoita. Tarjouksia jätettiin paljon ja uskomme, että kauppojakin tulee. Etenkin uusi Beneteau 30.1 on mielestämme erittäin sopiva vene Suomen markkinoille ja kilpailee hinnallaan jo käytettyjen veneiden kanssa”, sanoi Antti Saarisalo Ajola Yachtsilta.

Auktorisoitu Swan-purjevenekorjaamo D Marin Oy oli näytteilleasettajana ensimmäistä kertaa ja esillä oli viime talvena kunnostettu Swan 38.

”Meillä oli tosi paljon kiinnostuneita kävijöitä ja tarjouskyselyitä. Kävijöiden joukossa oli sekä vanhojen Swanien omistajia, jotka tarvitsevat apua kunnostukseen sekä henkilöitä, jotka kaipasivat apua veneen hankinnassa. Uivassa näyttelyssä pääsimme konkreettisesti näyttämään tekemämme työn ja asiakkaat pääsivät tarkastelemaan yksityiskohtia ja työn laatua omin silmin”, kertoo Jan Sjösten D Marinilta.

Koeajomahdollisuus kiinnosti moottoriveneen ostajia

Kippari-lehden koeajolaiturilla oli testattavana seitsemän venettä ja yksi jetti ja koeajoja kertyi lähes 500. Moottorivenelaitureilla oli vilkasta, ja uusi mahdollisuus koeajaa näyttelyveneitä keräsi kiinnostusta ja lisäsi veneen hankintaintoa. Venerekisteröinneissä tänä vuonna nähty kasvu näkyi myös asiakkaiden kiinnostuksessa.

”Tämä oli ehdottomasti paras Uiva näyttely koskaan! Sää suosi ja ihmisiä oli enemmän kuin ennen. Kävijöillä oli positiivinen näkemys menneestä kesästä ja intoa uuden veneen ostoon tai vaihtoon. Honda-laiturilla oli vilkasta, ja saimme tehtyä kauppaa suoraan laiturista. Ensimmäistä kertaa järjestetty mahdollisuus ajaa näyttelyveneitä toi myös paljon uusia asiakkaita”, kertoi vientijohtaja Christoffer Wallgren mm. Silver-, Faster- ja Terhi-veneitä markkinoivasta Oy Brandt Ab:sta.

”Tarjouksia tehtiin Uivassa enemmän kuin viime vuonna. Meillä kiinnostivat etenkin uudet mallit, AMT 210 DC ja BR. Selkeästi suosittu kokoluokka on myös noin 5,5 metrinen perusvene joko alumiini- tai lasikuiturunkoisena. Ihmiset koeajoivat veneitä tapahtumassa enemmän kuin aikaisemmin, siitä kiitos uudelle näyttelyveneiden koeajomahdollisuudelle”, lisäsi AMT-veneiden toimitusjohtaja Mikael Winqvist.

Veneala on Suomessa merkittävä työllistäjä: suoraan alan yrityksissä työskentelee 3500 henkilöä ja työllisyysvaikutus on kaikkiaan 4000–6000 henkilöä. Muista Pohjoismaista poiketen Suomessa on vahvaa omaa tuotantoa, viennin osuus kokonaistuotannosta oli viime vuonna peräti 73 prosenttia.

Seuraava suuri venealan tapahtuma Suomessa on Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.–16.2.2020. Helsingin Uiva venenäyttely järjestetään seuraavan kerran elokuussa 2020.

Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.filöydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.

Flytande båtutställningen växte till hela familjens sommarevenemang22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

Helsingfors Flytande båtutställning avslutades i söndags och besökarantalet steg med hela sju procent jämfört med fjolåret. Tillväxten i båtregistreringarna syntes även i mängden nöjda utställare: drygt 155 utställare deltog och båtarnas antal översteg 280 stycken. Fyradagarsevenemanget har under de senaste åren utvidgats från en traditionell båtutställning till ett sommarevenemang för hela familjen, dit man kommer för att tillbringa tid med familjen och med vänner.

The Helsinki Boat-Afloat Show evolved into a summer event for the whole family22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

The Helsinki Boat-Afloat Show that ended on Sunday saw its attendance rise by seven per cent from the previous year. New boat registrations in Finland are on an upward trend, and the number of exhibitors at the event also reflected this: there were more than 155 exhibitors present with over 280 boats on display, and they were pleased with the show. Over the past years, the four-day event has expanded from a conventional boat show into a summer event for the entire family. People come there to spend time with family and friends.

Small motorboats driving boat sales in Finland15.8.2019 12:57:55 EESTPress release

The popularity of boating continues to grow in Finland. Early in the year, the number of new watercraft registrations in Finland increased by eight per cent over the previous year. Small motorboats provided most of the impetus, as their registrations were up by 14 per cent, a substantial increase. Their popularity goes to explain why small outboard-powered boats make up a majority of the altogether more than 280 boats exhibited at the Helsinki Boat-Afloat Show opening this Thursday. Finnish boat exports increased by almost 10 per cent over the corresponding period a year ago.

Pienet moottoriveneet vetävät venekauppaa15.8.2019 12:57:54 EESTTiedote

Veneilyn suosio jatkaa kasvuaan: alkuvuoden aikana vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua vetivät pienet moottoriveneet, joiden rekisteröinnit lisääntyivät peräti 14 prosenttia. Myös valtaosa torstaina aukeavan Helsingin Uivan venenäyttelyn yli 280 veneestä on suosittuja pieniä perämoottoriveneitä. Venevienti kasvoi lähes 10 % edellisvuoteen verrattuna.

De små motorbåtarna lyfter båthandeln15.8.2019 12:57:53 EESTTiedote

Båtlivets popularitet fortsätter att öka: under inledningen av året växte vattenfarkosternas nyregistreringar med åtta procent jämfört med året innan. De små motorbåtarna stod för lyftet, registreringen av dem ökade med hela 14 procent. Också största delen av de över 280 båtarna, som finns på Helsingfors flytande båtutställning som öppnar på torsdagen, utgörs av de populär små motorbåtarna. Båtexporten växte med nästan 10 % jämfört med fjolåret.