UKKO.fi

UKKO-kysely: Yli 56 % kevytyrittäjistä haaveilee oman yrityksen perustamisesta

Yrityksiä perustettiin Suomessa yhteensä lähes 42 000 kappaletta viimeisen 12 kuukauden aikana (Tilastokeskus: aloittaneet yritykset 2020 Q4 - 2021 Q3). Samaan aikaan myös kevytyrittäjien määrä kasvoi tasaisesti. Halusimme selvittää kevytyrittäjiemme motiiveja yrittäjyyteen ja kiinnostusta esimerkiksi Y-tunnukselliseen yrittäjyyteen. Teimme loppuvuodesta 2021 kyselyn, johon saimme yli 2000 vastausta. Yli puolet vastaajista haaveilee oman yrityksen perustamisesta ja yli 80 prosenttia kokee, että kevytyrittäjänä toimiminen helpottaa yrittäjäksi siirtymistä.

Yli 56 % ilman Y-tunnusta toimivista kevytyrittäjistä haaveilee oman yrityksen perustamisesta, ilmenee viime vuoden lopulla tehdystä kevytyrittäjyyskyselystä. Samaan kyselyyn vastaajista yli 80 % on sitä mieltä, että kevytyrittäjyys helpottaa Y-tunnukselliseksi yrittäjäksi siirtymistä. Kysely oli avoinna loppuvuonna 2021 ja siinä kysyttiin UKKO-kevytyrittäjien ajatuksia yrittäjyydestä, työstä ja työn tulevaisuudesta. Kyselyyn vastasi yhteensä 2191 henkeä.

Y-tunnukseen liittyvä byrokratia mietityttää

Kevytyrittäjyys on yrittäjyyden muoto, jossa tekemistään töistä laskutetaan ilman omaa Y-tunnusta laskutuspalvelun kautta. Tällaisia yrittäjiä Suomessa on yhteensä noin 200 000 ja määrä on tasaisesti kasvanut vuosi vuodelta viimeisen kymmenen vuoden ajan. Koronan alkaessa vuonna 2020 kevytyrittäjien määrässä ei tapahtunut merkittäviä muutoksia, mutta pandemia vaikutti toki muutamaan toimialaan erityisen vahvasti.

Kysyimme kevytyrittäjiltämme heidän aikeistaan perustaa oma Y-tunnuksellinen yritys ja lisäksi ajatuksia siitä, mikä Y-tunnuksellisessa yrittäjyydessä pohdituttaa. Vastaajia huoletti erityisesti taloudellinen epävarmuus, yrittäjyyteen liittyvä byrokratia, yrityksen perustamiseen liittyvät kysymykset ja asiakkaiden riittävyys. Yli 48 prosenttia vastaajista ilmaisi kuitenkin kiinnostuksensa satunnaiseen yrittäjyyteen Y-tunnuksella. Toisaalta taas toiset 48 % piti kevytyrittäjyyttä ilman Y-tunnusta itselleen sopivimpana tapana yrittää tulevaisuudessa.

- Toiminimiyrittäjyys kiinnosti lähes 20 % kevytyrittäjistä, mutta meidän vastaajissamme satunnainen, keikkatyömäinen tai muun työn ohella tehtävä yrittäjyys kiinnosti toki eniten. Meillä on kevytyrittäjinä paljon eläkeläisiä ja opiskelijoita ja iso osa tekee kevytyrittäjänä työtä oman päivätyönsä rinnalla, Mika Lindholm UKKO.filtä kertoo.

Työn tekemisen hybridimalli, jossa oma tienesti ei koostu yhdestä purosta vaan useammasta, tulee kasvamaan entisestään vuonna 2022.

- Kun kokeilee ensin kevyesti ja helposti yrittämistä kevytyrittäjänä, taival Y-tunnukselliseen ja päätoimiseen yrittäjyyteen ei ole enää niin pitkä. Sen me näemme kauttamme perustettujen toiminimien määrästä selkeästi, Lindholm perustelee.

Lisätietoja:

Leena Honkajuuri, viestintäpäällikkö UKKO.fi, 040 1955943, leena.honkajuuri@ukko.fi

Mikäli olet kiinnostunut kyselytuloksista laajemmin, ota suoraan yhteyttä puhelimitse tai sähköpostitse.

Aiemman koronaan liittyvän kyselymme tulokset löytyvät täältä >>

UKKO.fi
Itämerenkatu 1

Työelämä on muuttunut ja yrittäjyys on murroksessa. UKKO.fi mahdollistaa yrittäjyyden kaikille ja tekee yrittämisestä helppoa. Yhdeksän vuoden aikana UKKO.fi on saattanut yli 100 000 kevytyrittäjää yrittäjyyden polulle, heidän tekemästään työstä on maksettu veroja yli 115 miljoonaa euroa ja työtä on tehty yli 500 000 toimeksiannon verran. UKKO.fi on ollut tärkeässä roolissa myös harmaan talouden ehkäisemisessä. Tänä päivänä UKKO.fi auttaa myös toiminimiyrittäjiä ja lisäksi tarjoaa helppotajuista ja ymmärrettävää tietoa yrittäjyydestä kaikille avoimessa Yrittäjyyskoulussa. Koska aina kannattaa yrittää ja ilman yrittämistä UKKO.fikin olisi ollut vain yksi baarissa keksitty idea.

Lue lisää julkaisijalta UKKO.fi

UKKO.fi avasi pienyrittäjille suunnatun työskentely- ja taukotilan Helsingin keskustaan – opastusta ja palvelua myös lähettiyrittäjille12.1.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Fintech-yritys UKKO.fi on avannut Helsingin keskustaan pienyrittäjille suunnatun työskentely- ja taukotilan, UKKO Loungen. UKKO.fi haluaa tämän avauksen myötä olla näkyvämmin mukana pienyrittäjien arjessa ja luoda alustan kevyt- ja pienyrittäjien yhteisöllisyydelle. Kampissa sijaitseva tila on avoinna arkipäivisin kello 10-16. Paikan päällä saa opastusta UKKO.fi yrittäjyys- ja laskutuspalveluihin, ja tilassa voi myös tehdä töitä tai käydä kahvilla työpäivän lomassa.

UKKO.fi laajentaa taloushallinto- ja yrittäjyyspalveluitaan lähettimarkkinoille – selkeä palvelukonsepti lähettien tarpeisiin10.1.2024 10:00:12 EET | Tiedote

FinTech-yritys UKKO.fi laajentaa taloushallinto- ja yrittäjyyspalveluitaan lähettimarkkinoille lanseeraamalla ruokaläheteille räätälöidyn palvelun. Helppokäyttöisen ja luotettavan palvelun avulla varmistetaan, että lähettien veroasiat hoidetaan oikein. Tämä y-tunnuksellinen palvelu ei ainoastaan tuo turvallisuutta lähettien liiketoimintaan vaan selkeyttää myös heidän verotustaan ja mahdollistaa y-tunnuksellisen toiminnan kustannus- ja verovähennyshyödyt.